PorteRenee: Zo zet je social media in voor je bedrijf

Als ondernemer weet je dat social media kan bijdragen aan het succes van je onderneming. Maar hoe pak je dat het beste aan? Renée Lamboo - bekend van haar geldblog PorteRenee - deelt speciaal voor Knab tien praktische tips over hoe je social media het beste inzet voor je bedrijf. Niet in de gelegenheid de video te bekijken? Onder de video staat het verhaal van Renée helemaal uitgeschreven.
Gepubliceerd
26 juli 2021
Laatst geüpdatet
26 juli 2021
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 7 juli 2021
- Laatst geüpdate: 26 juli 2021
- Leestijd: 4 minuten

Als ondernemer weet je dat social media kan bijdragen aan het succes van je onderneming. Maar hoe pak je dat het beste aan? Renée Lamboo - bekend van haar geldblog PorteRenee - deelt speciaal voor Knab tien praktische tips over hoe je social media het beste inzet voor je bedrijf.  

Niet in de gelegenheid de video te bekijken? Onder de video staat het verhaal van Renée helemaal uitgeschreven. 

 

 

 

 

 

 

Je bent als bedrijf begonnen of gaat als zzp'er verder. Hartstikke leuk, maar om daar een succes van te maken, heb je wel klanten nodig. Er zijn duizenden manieren om die klanten te vinden. Eén daarvan is social media. Laat ik daar nou net wat van weten en je dus wat tips kunnen geven. 

Ik ben sinds 2017 succesvol online ondernemer en ken de kracht van social media. Dus ik geef je tien tips om jouw bedrijf via social media in de schijnwerpers te zetten. 

Tip 1: Ga niet meteen adverteren

Ik zie startende ondernemers veel te vaak enorme bedragen inzetten voor advertenties op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Soms werkt het. Heel vaak ook niet. Wanneer je nog niet veel ervaring hebt op social media, zou ik geen geld inzetten op advertenties. Dat werkt pas wanneer je precies weet welk haakje aan je dienst, bedrijf, service of product werkt op social media. 

Waar wordt op gereageerd, waar krijg je vragen over? Vraag je klanten ook eens wat ze deed besluiten om bij jou of jullie bedrijf aan te kloppen. Of te kopen. Wat werkt online wel en wat werkt niet? Pas als je dat duidelijk hebt, kun je succesvol adverteren op socials. 

Tip 2: Neem de tijd

Bereik creëren op social media kost tijd. Je vliegt niet opeens van 0 naar 30.000 volgers. Het kost toewijding en tijd. Ik zie vaak dat bedrijven beginnen en weer stoppen voordat ze echt gaan groeien, omdat ze het te lang vinden duren. Zo zonde. Calculeer van te voren in dat het lang gaat duren. Stel je daarop in.

Besteed je tijd ondertussen vooral aan het checken van statistieken. Welke content wordt goed ontvangen, waar komen leuke reacties op en wat doet helemaal niks? Zorg - als het dan toch lang duurt - dat je er in ieder geval onderweg van leert. Wat je weer in kunt zetten om het proces van bereik creëren, te versnellen.  

Tip 3: Meer is niet altijd beter

Tegenwoordig komt overal content op ons af. Video, audio, teksten. Veel bedrijven lijken te denken: 'meer is beter, de kwaliteit doet er niet meer toe. We moeten overal vindbaar op zijn, we moeten overal over hebben geschreven.' Zzp'ers tikken zich suf aan LinkedIn-posts en blogs met geweldige SEO. Ik geloof daar niet zo in. In deze content-wereld willen steeds meer mensen content die goed, waardevol en inhoudelijk is. Of misschien wel grappig, inspirerend. Als het maar íets toevoegt. Dus ál je medewerkers voorstellen zodat je weer 25 posts op social hebt? Ik zou het gewoon niet doen.

Tip 4: Start before you're ready

Mijn eerste video's op Instagram waren tenenkrommend slecht. Maar ik heb al doende wel onwijs veel geleerd. En mensen vonden het ook wel authentiek dat het allemaal niet zo gelikt was. Laat je niet weerhouden te beginnen door een gebrek aan perfectie. De trend op socials is sowieso steeds meer: gewoon 'real', echt. Niet perfect. 

Tip 5: Maak het persoonlijk

Voor het ene bedrijf is dat makkelijker te doen dan voor het andere. Maar zelfs een groot bedrijf kan iets persoonlijk maken. Bijvoorbeeld door een vast gezicht te laten zien op socials. Een werknemer bijvoorbeeld die goed aansluit op de doelgroep. Maar ook als zzp'er kun je dit heel goed doen. Neem mensen mee in jouw bedrijf. Hoe ziet je werkdag eruit? Waar loop je tegenaan? Aan welke projecten werk je? Denk daarbij wel altijd aan wat leuk is voor een kijker om te zien, in plaats van aan 'wat wil ik tonen?'.

Tip 6: Wees origineel, maar zoek niet te hard

Er is balans nodig in content voor social media. Je wil een beetje verrassend zijn - origineel dus. Maar je wil ook niet overduidelijk heel hard gezocht hebben naar een 'heel bijzondere' invalshoek. Je ziet allebei op socials heel veel:

  • Een gebrek aan originaliteit: Heel veel posts in de vorm van: 'Dit is mijn bedrijf, we doen het zo goed en kom vooral bij ons.'
  • Post waarbij zó hard gezocht is - vaak nog met een duur creatief bureau erbij - naar een leuke invalshoek, waardoor het geforceerd oogt. En ook nog eens heel weinig te maken heeft met het bedrijf zelf. 

Die balans is echt even zoeken. Dan kom ik terug op tip 2: neem ervoor de tijd. 

Tip 7: Wees consistent

Als mensen mijn stories op Instagram gaan bekijken, weten ze eigenlijk al precies wat ze kunnen verwachten. Altijd uit-de-hand-gefilmde video's waarmee ik tips & tricks deel over geld, over ervaringen waar je wat aan hebt. Natuurlijk sneakt er weleens een grappige foto van m'n hond tussendoor - en dat kan best bij mijn bedrijf - maar verder is dát wat je ziet. Dat weten volgers en daar komen ze voor terug. 

Tip 8: Zorg dat er een fijne landing is

Je wil uiteindelijk waarschijnlijk dat de mensen via socials op jouw website terechtkomen. Zorg dat die link heel duidelijk vermeld staat. En dat je dan ook - via bijvoorbeeld Facebook, Instagram of LinkedIn - terechtkomt op een plek waar je wat aan hebt. Daar schort het nog weleens aan. Dan klik je op de Insta van bijvoorbeeld een kunstenaar door naar zijn pagina. En dan vind je daar helemaal niet de informatie over het project waar hij het op Instagram over heeft. 

De overgang moet inhoudelijk goed zijn, maar ook qua sfeer. Je kunt hiervoor zelfs verschillende pagina's gebruiken. Ik kan me voorstellen dat mensen vanuit Instagram niet op een strakke, zakelijke landingspagina willen belanden. Maar vanuit LinkedIn bijvoorbeeld wel. Kijk daar goed naar. Wanneer ze doorklikken vanuit socials zijn ze écht geïnteresseerd. Je wil ze in die klik niet nog verliezen. 

Tip 9: Hou rekening met multichannel

Ik zie veel bedrijven en mensen die verwachten directe omzet uit socials te halen. Ze willen cijfers zien: 'Hoeveel verkopen komen eruit? Hoeveel verdienen we eraan? Hoeveel klanten?' Zo werkt het niet altijd. Aankopen worden gedaan - en nieuwe klanten komen - doordat ze je meerdere keren op plekken hebben gezien. Bijvoorbeeld eerst die leuke video op Instagram, toen die boeiende, inhoudelijke post over je vakgebied op LinkedIn. En daarbovenop kregen ze nog die positieve reactie van een ex-collega die sinds kort met jouw bedrijf samenwerkt. Dat noem je 'een multichannel'. Dat werkt. 

Natuurlijk is het belangrijk dat socials ook geld in het laatje gaan brengen. Maar hou voor ogen dat het niet altijd zo simpel is. 

Tip 10: Denk nooit: socials zijn niks voor mij

Socials horen tegenwoordig bij ondernemen. Je bent gek als je ze links laat liggen. Je doet daarmee niet alleen jezelf, maar ook je bedrijf tekort. Én alle mensen die het leuk zouden vinden om je te volgen. En dat zijn er altijd meer dan je zelf denkt. 



Renée Lamboo (PorteRenee)
Je kent Renée misschien van haar bespaar- en spaartips. Of van de podcast die ze elke week met haar man maakt. Speciaal voor Knab deelt ze tips en ervaringen waar je als ondernemer wat aan hebt.



Deel via:

De voordelige zakelijke rekening van Knab  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers