PorteRenee: Zo bereken je je uurtarief

Het is dé grote vraag als zzp’er: wat wordt m’n uurtarief. Veel ondernemers worstelen ermee. Ze kijken vooral naar anderen en bepalen aan de hand daarvan een beetje hoeveel hun tarief zal worden. Ik wil het in deze video graag anders met je aanpakken. We beginnen met het kijken naar je eigen situatie. Niet in de gelegenheid de video te bekijken? Onder de video staat het verhaal van Renée helemaal uitgeschreven.
Gepubliceerd
3 augustus 2021
Laatst geüpdatet
15 september 2023
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 3 augustus 2021
- Laatst geüpdate: 15 september 2023
- Leestijd: 4 minuten

Het is dé grote vraag als zzp’er: wat wordt m’n uurtarief. Veel ondernemers worstelen ermee. Ze kijken vooral naar anderen en bepalen aan de hand daarvan een beetje hoeveel hun tarief zal worden. Ik wil het in deze video graag anders met je aanpakken. We beginnen met het kijken naar je eigen situatie.

Niet in de gelegenheid de video te bekijken? Onder de video staat het verhaal van Renée helemaal uitgeschreven. 

 

 

 

 

 

 

Hoeveel wil je verdienen?

Vraag jezelf eerst eens af: wat wil ik verdienen? Wat voelt goed als maandsalaris. Daarbij kun je ook kijken naar hoeveel geld je maandelijks nodig hebt om de rekeningen te betalen. Of om gewoon een leuk leven te leiden. Het is natuurlijk niet zo dat als je dat bedrag in gedachten hebt, je dat ook meteen gaat verdienen.

Maar je kunt met die informatie wel terugrekenen naar je uurtarief. En je weet dan ook wat voor een klanten jouw klanten moeten gaan worden. Stel, je bent copywriter en je komt uit op een uurtarief van € 75 per uur. Dan hoef je niet te solliciteren bij het lokale suffertje. Want daar ga je dat nooit verdienen. Het geeft dus ook sturing. Wie zijn nou eigenlijk mijn klanten?

Voorbeeld: Je wil € 4.000 per maand verdienen

Ok. Houd het reëel met je uurtarief, maar wees ook niet te bescheiden. Er is niks mis met jezelf een goed salaris gunnen. Met het maandsalaris dat je nu voor ogen hebt, gaan we terugrekenen. Stel je hebt een salaris van € 4.000 per maand vóór belastingen voor ogen. Dat is – kort door de bocht - € 1.000 per week.

Declarabele uren
Vervolgens kijk je hoeveel declarabele uren je werkt. Gewoon een chic woord voor uren die je ook echt kunt factureren. Als ondernemer zul je nu eenmaal ook uren besteden aan dingen die níet direct geld opleveren. Je administratie bijvoorbeeld. Of kopjes koffie drinken om te netwerken. Of überhaupt het binnenharken van klussen. Dat zijn niet-declarabele uren. Daar krijg je dus niet voor betaald.

Afhankelijk van wat voor een werk je doet - en in welke vorm je werkt – is ongeveer 50% van je uren declarabel. Dat is misschien lager als je bijvoorbeeld net start als zzp’er. Maar het kan ook hoger zijn, bijvoorbeeld als je jezelf op projectbasis fulltime laat inhuren.

€ 50 per uur
Maar oké. Laten we gewoon even 50% aanhouden. Om de som makkelijk te maken, rekenen we met een werkweek van 40 uur. Waarvan de helft dus ook echt op een factuur belandt. Dat zijn 20 uren en je wil € 4.000 per maand verdienen. Dan is de som simpel: je deelt je omzetdoel voor een week door het aantal declarabele uren in een week. In dit voorbeeld wordt de som dan € 1.000 gedeeld door 20 declarabele uren = € 50. Let op: We houden hier nog geen rekening met belasting en andere kosten. Die zou je eigenlijk nog bovenop je uurtarief moeten tellen.

Verdiep je in de tarieven van anderen

De berekening is eigenlijk heel simpel. En als het allemaal zo gaat als je wil, ontvang je precies het salaris wat je graag wil ontvangen. Maar – je voelt het al aankomen – ik heb daar wel wat kanttekeningen bij. Als jij als startende ondernemer net komt kijken, dus nog niet veel ervaring of expertise kunt bieden. En de gemiddelden in je branche liggen lager dan jouw uurtarief, is de kans groot dat potentiële opdrachtgevers je laten vallen.

Dus – al hou ik niet zo van jezelf vergelijken met anderen – zou ik je tóch even goed verdiepen in welke tarieven gangbaar zijn in de branche waarin jij actief bent. Ga vooral niet aan twee concullega’s vragen wat zijn vragen per uur. Om vervolgens een beetje tussen die twee tarieven in te gaan zweven. Maar zorg dat je de tarieven aan de top van jouw markt kent, maar ook aan de bodem. Dan pas ken je de hele range en kun je jezelf als het ware inschalen. Al kun je ooit ook die range overstijgen. Als jij zó goed ergens in wordt. Zoveel kennis hebt en waarde kan bieden, dan kan dat best gebeuren.

Weet hoeveel jouw werk waard is

Het is vanaf het begin belangrijk om te weten hoeveel waarde specifiek jouw werk heeft voor een klant. Niet het werk van een ander, maar jóuw werk. Om dat te bepalen, moet je wel al even meedraaien. Dan ken je de feedback die je krijgt en de impact die je werk heeft op een klant of op een bedrijf.

Ik ben doorgaans vrij fel tegen gratis werken. Maar als je nét start, zou je – om hier gevoel mee te krijgen – een paar klussen voor niks kunnen doen. Op voorwaarde dat de opdrachtgever ook tijd neemt om jou feedback te geven. En te laten weten waar voor hem of haar nu de meeste waarde ligt in jouw werk.

Voorbeeld: Cursus levert klanten veel meer op dan 'ie kost

Een voorbeeld: Ik maakte ooit voor mijn platform over geldzaken een online cursus. Die ging over hoe je kunt besparen op de kosten voor boodschappen. Gewoon eten en drinken. Ik verkocht die cursus voor € 59 inclusief btw. Toen bleek dat mensen die die cursus volgden tientallen tot honderden euro’s per maand konden besparen met de informatie en de tips & tricks die ik ze gaf.

Je hoeft niet voor iedereen betaalbaar te zijn

Ik wist dus, die cursus is veel meer waard. Ik verhoogde het tarief – nog vrij voorzichtig – met twee tientjes. Ja, en natuurlijk kwamen er toen klachten. Er zullen altijd mensen zijn die jou te duur vinden. Maar het is een misverstand om te denken dat jij voor iedereen betaalbaar moet zijn. Jouw doelgroep is niet iedereen. Jouw doelgroep is een specifieke groep klanten of opdrachtgevers die jou wel dat bedrag kan of wil betalen.

Er is nou eenmaal niet een specifieke prijs voor iets. Zo ga ik zelf graag naar een bloemist die best wel wat duurder is. Ze maakt fantastische boeketten. Ze gebruikt dezelfde producten als een bloemenkraam verderop. Ze koopt haar bloemen waarschijnlijk op dezelfde veiling en die bloemen staan net zo lang mooi in de vaas. En tóch voegt zij er meer waarde aan toe – voor mij dan – dan een ander doet. Dus betaal ik haar zonder aarzeling méér.

Zo bepaal je je tarief in drie stappen

Ok. Even resumé. Je uurtarief bepaal je aan de hand van de volgende drie stappen.

  1. Bepaal wat jij zou willen verdienen
  2. Ken de tarieven in je branche
  3. Bepaal de waarde van je werk voor een klant

Deze drie factoren samen, helpen jou om een tarief te bepalen dat passend is. Een tarief dat je waard bent en waar je met een goed gevoel en zekerheid om durft te vragen.



Renée Lamboo (PorteRenee)
Je kent Renée misschien van haar bespaar- en spaartips. Of van de podcast die ze elke week met haar man maakt. Speciaal voor Knab deelt ze tips en ervaringen waar je als ondernemer wat aan hebt.



Deel via:

Korting voor startende zzp'ers  Check het starterspakket

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers