Voor jezelf beginnen: Hoe Naz Kawan haar droom van een duurzaam naaiatelier verwezenlijkte

Wanneer je voor jezelf wil beginnen – of dit nou freelancen of een business starten is – duiken er enorm veel vragen op. De mogelijkheden zijn zo goed als oneindig, maar hoe kom je waar je wilt zijn en waar moet je op letten? Zeker als vrouw kunnen deze vragen soms lastig te beantwoorden zijn, simpelweg omdat er minder rolmodellen zijn.
Gepubliceerd
30 maart 2022
Laatst geüpdatet
18 juni 2024
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 30 maart 2022
- Laatst geüpdate: 18 juni 2024
- Leestijd: 4 minuten

Wanneer je voor jezelf wil beginnen – of dit nou freelancen of een business starten is – duiken er enorm veel vragen op. De mogelijkheden zijn zo goed als oneindig, maar hoe kom je waar je wilt zijn en waar moet je op letten? Zeker als vrouw kunnen deze vragen soms lastig te beantwoorden zijn, simpelweg omdat er minder rolmodellen zijn.

voor_jezelf_beginnen

Van alle ondernemers is slechts 37% vrouw. Dat kan en moet anders. VICE en Knab brengen de komende tijd artikelen over de kracht van vrouwelijk ondernemerschap. Inspirerende verhalen, praktische tips en nuttige vragen die je helpen om te starten met ondernemen. Met vrouwen in de hoofdrol. Deze artikelen zijn eerder verschenen op vice.nl.

In gesprek met Naz Kawan

Een voorbeeld van een vrouw die op inspirerende wijze haar ondernemersdroom najoeg is de 29-jarige Naz Kawan, die ruim drie jaar geleden haar eigen bedrijf opzette. Al vanaf jonge leeftijd wist Naz dat ze de modewereld in wilde. Maar hoe meer ze over mode te weten kwam, hoe meer ze inzag dat er veel moest veranderen om de industrie eerlijker te maken.

Met deze drijfveer begon de 28-jarige aan het Amsterdam Fashion Institute en daarna aan een opleiding Bedrijfseconomie. Tijdens haar studie ontstond het idee om een duurzaam naaiatelier te starten, dit werd gedreven door Naz’ eigen vluchtelingenachtergrond, haar voorliefde voor mode, én haar droom om een positieve impact te maken op de wereld.

In Amsterdam maakt Naz sinds 2019 met een team van kleermakers duurzame mode voor bestaande merken. Alle kleding in het atelier wordt gemaakt van bestaande of gerecyclede stoffen, in elkaar gezet door kleermakers met een vluchtelingenachtergrond en tientallen jaren ervaring in het vak. Inmiddels rekenen ze een aantal bekende merken tot hun opdrachtgevers, waaronder Tommy Hilfiger, Patta en Daniëlle Cathari.

We spreken Naz in een spannende tijd voor haar bedrijf, vertelt ze tijdens ons gesprek. Ze zijn druk bezig met een naamsverandering en later dit jaar wordt Naz’ eigen kledinglijn gelanceerd. We vroegen haar hoe ze ooit begon met ondernemen, waar ze de afgelopen jaren tegenaan liep, en wat haar onmisbare adviezen zijn voor andere jonge vrouwen.

VICE: Waarom besloot je een eigen bedrijf te starten?

Naz Kawan: Het idee om voor mezelf aan de slag te gaan ontstond al op vrij jonge leeftijd. Toen ik rond mijn zestiende nadacht over wat ik wilde gaan doen later, sprak het idee van ondernemen me al aan. De vrijheid die je hebt, de mogelijkheid om te creëren gecombineerd met een stuk finance en vernieuwing – voor mij omvatte het alles wat ik leuk vond om te verkennen.

Daarnaast had ik ook een andere grote drijfveer: ik wilde de mode-industrie veranderen. Ik was kritisch op de modewereld, maar had ook de behoefte om over oplossingen na te denken en deze zelf uit te voeren. Toen ik tijdens mijn studie vervolgens een grote groep mensen leerde kennen met een vluchtelingenachtergrond en veel onbenutte ervaring in het kleermakersvak, kwam alles samen.

Hoe ben je vervolgens begonnen?

Ik schreef mijn eerste bedrijfsplannen toen ik 21 was. Zo’n plan helder op papier krijgen is heel belangrijk voordat je wilt beginnen, maar het kan ook lastig zijn. Voordat ik ‘echt’ begon had ik er al zo’n twee jaar van trial and error opzitten. Ondernemen draait voor mij ook om uitproberen. Vaak lukken dingen die je voor ogen had de eerste keer niet, totdat het op een net andere manier wél lukt.

Toen ik doorhad wat werkte ben ik vanuit daar op zoek gegaan naar andere mensen die in mijn verhaal geloofden. We sleepten onze eerste grote opdracht binnen, en konden daardoor met een startkapitaal aan de slag.

Wat voor advies zou je geven aan mensen die nog nooit zo’n plan hebben geschreven?

Het heeft mij altijd erg geholpen om mijn plannen informeel te pitchen in mijn omgeving. Dat deed ik eerst vooral bij vrienden, al werden die er op een gegeven moment ook een beetje moe van natuurlijk. Daarnaast ging ik op zoek naar mensen met meer ondernemerservaring, om met hen mijn verhaal te delen.

Ik creëerde zo een kring van adviseurs om me heen met wie ik continu kon sparren over onderwerpen zoals duurzaamheid en ondernemen. Het is een rode draad in mijn carrière dat dit altijd succesvolle vrouwen zijn geweest. Zij raakten getriggerd door mijn verhaal, bleven betrokken en zijn nog steeds altijd bereid advies te geven of te helpen.

Hoe zorg je er vervolgens voor dat je bedrijf kan groeien?

Als je zoals ik in de duurzame mode-industrie werkt, moet je continu de markt in de gaten houden. De kennis en mogelijkheden veranderen namelijk constant. Ik ben dus iedere dag bezig om me verder in te lezen en op zoek te gaan naar partijen die hun kennis willen delen. En je moet bereid zijn je aan te passen. Toen ik begon, wilde ik bijvoorbeeld alleen samenwerken met bedrijven die al 100% duurzaam waren.

Gaandeweg ben ik gaan beseffen dat je de industrie niet kunt veranderen door de grootste spelers in de mode uit te sluiten. Sterker nog: je hebt ze nodig. Daarom zijn we nu ook bezig met de juiste samenwerkingen opzoeken, zodat ons bedrijf kan groeien. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk kleermakers aan werk helpen en een zo groot mogelijke impact maken. Maar dit blijft een dagelijkse afweging tussen creativiteit, duurzaamheid en groei.

Hoe blijf je gemotiveerd als het tegenzit?

Ik probeer het niet als een tegenslag te zien, maar als een onderdeel van het uitproberen en bijstellen van je doelen. Je mag als ondernemer echt van geluk spreken als het je in één keer lukt. De kracht zit hem in het blijven doorzetten. Mijn advies is dan ook om op zoek te gaan naar jouw persoonlijke drijfveer. Voor mij betekent dit dat ik motivatie haal uit het besef dat er echt iets moet veranderen.

En ik haal er juist energie uit als ik oplossingen moet bedenken voor problemen. In mijn werkveld heb je te maken met enorme uitdagingen op het gebied van ethiek en duurzaamheid. Juist door in actie te komen, je niet uit het veld te laten slaan, en deze uitdagingen tastbaarder en lokaler te maken, kun je bijdragen aan de oplossing.

Hoe ziet je werkweek eruit?

Iedere dag is anders, maar ik ben wel iedere dag bezig met mijn bedrijf. Dat is óók ondernemen. Maar ik krijg er veel energie van en zou het ook niet anders willen. Natuurlijk is een wat betere balans tussen privé en werk in de toekomst fijn, maar dit hoort erbij in het begin. Daar moet je wel tegen opgewassen zijn. Het opzetten van je eigen bedrijf vergt tijd, en wil je dingen laten lukken, dan moet je alles geven en er vol voor gaan. Maar als je je inzet voor iets waar je zo in gelooft, maakt dat niet uit.

Tot slot: welk advies wil je vrouwen meegeven die ook een eigen bedrijf willen starten?

Cliché misschien, maar toch: durf er vooral voor te gaan. Wees bereid om risico’s te nemen en heb lef. En beantwoord eerst voor jezelf de vraag: levert mijn product of dienst een positieve bijdrage, en gaat het een verschil maken in de markt die ik ga betreden? Dat is essentieel voor de authenticiteit en de onderscheidende kracht van je bedrijf.

Wil jij ook een eigen bedrijf beginnen of freelancen, of ben je net begonnen? Lees dan meer verhalen uit deze reeks of bekijk de praktische tips en het starterspakket van Knab, waar je alle informatie vindt die je nodig hebt om succesvol van start te gaan.



VICE
De afgelopen jaren zijn steeds meer vrouwen een eigen business gestart. We zijn goed op weg, maar van alle ondernemers in Nederland is nog steeds maar 37% vrouw. Daarom gingen we samen met VICE op zoek naar inspirerende verhalen, praktische tips en nuttige vragen die je helpen om te starten met ondernemen. Met vrouwen in de hoofdrol. Deze artikelen zijn geschreven door VICE en verschenen eerder op vice.nl.



Deel via:

Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers