SEO-tips voor zzp’ers om hoger in Google te komen
Gepubliceerd
24 juli 2019
Laatst geüpdatet
24 juli 2019
Leestijd
7 minuten
- Gepubliceerd: 24 juli 2019
- Laatst geüpdate: 24 juli 2019
- Leestijd: 7 minuten
Je hebt een website en ziet dat er nog niet veel mensen op terecht komen. Dat moet anders! Je kunt natuurlijk advertenties inzetten om verkeer naar je website te krijgen. Maar ja, dat kost geld. Daarnaast is het prettig om niet volledig van advertenties afhankelijk te zijn. Check daarom deze SEO-tips voor zzp'ers om hoger in Google te komen.
Wat is SEO?
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Je optimaliseert je website met het doel om hoger in zoekmachines als Google terecht te komen en zo meer verkeer naar je website te genereren. Je mikt daarbij niet op de advertentieplekken bovenin Google, maar op de eerste ‘organische’ posities.
Een handig onderdeel dus van marketing voor zzp'ers!
Hoe werkt SEO?
Je kunt aan verschillende factoren werken om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Het gaat erom dat jouw website zo relevant en optimaal mogelijk is voor de bezoeker. Het kost dus tijd en moeite om te optimaliseren voor zoekmachines. Er zijn geen ‘snelle SEO-trucs’: Google is nu zo slim dat je door de mand valt als je alleen met de zoekmachine in het hoofd je website maakt.
Ben jij nog bezig met het maken van jouw website? Check dan onze tips over hoe je het meest haalt uit je eigen website maken.
14 SEO-tips om beter vindbaar te worden in Google
Ondanks dat er geen snelle trucs zijn, kun je wel aan allerlei dingen werken om je website beter vindbaar te maken. Zo kun je ervoor zorgen dat de content op je website optimaal is en zijn er een aantal technische zaken die je zodanig kunt inrichten dat het bijdraagt aan SEO. Hier lees je 14 tips die je meteen kunt doorvoeren.
1: Stel relevante onderwerpen vast
Doe eens even een stapje terug. Waar wil jij je als zzp'er met jouw website op richten? Wat valt binnen jouw expertise en wat is relevant voor jouw doelgroep? Start met kwalitatief onderzoek onder (potentiële) klanten om beter te begrijpen waar jij ze nu echt mee kunt helpen, bijvoorbeeld door interviews te doen.
Dit is belangrijk voor SEO, want Google waardeert het als je content publiceert waarmee je bezoekers een hoge betrokkenheid tonen. Denk er hierbij aan dat je bezoekers langer op je website blijven, content delen met anderen en veel verschillende pagina’s op je website bekijken. Hiermee geven ze aan dat jouw website relevant is, en dat ziet Google ook.
2: Onderzoek op welke trefwoorden wordt gezocht
Als je eenmaal weet waar je website over moet gaan, onderzoek je welke woorden mensen het meest gebruiken als ze op zoek zijn naar informatie over dit onderwerp. Dit zijn je keywords.
Met de Google Keyword Planner krijg je dit inzicht. Je vult hier trefwoorden in en vervolgens zie je het zoekvolume - hoeveel er in een maand op dit woord wordt gezocht in Google - en hoeveel concurrentie er op een keyword is.
Hierna bepaal je eerst voor je dienst of product en vervolgens specifiek per pagina van je website welke keywords erop moeten voorkomen. Noteer deze belangrijkste keywords in een Excel-overzicht en houdt deze continue bij.
3: Verwerk de keywords op de juiste plekken van je website
Als je een keyword-onderzoek hebt gedaan, is het belangrijk dat je deze keywords op de juiste plekken op je website terug laat komen.
- Header tags. Gebruik in je HTML een Header 1 tag (H1) voor de kop van je pagina en Header 2 tags (H2) voor tussenkopjes. In een CMS kun je dit makkelijk selecteren. Let erop dat je keywords in de kop en minimaal een tussenkop terugkomen. Zo weet je lezer al tijdens het scannen dat de pagina inderdaad gaat over datgeen waar hij of zij naar op zoek is.
- Meta title tag. Dit is de titel van je pagina en verschijnt in het zoekresultaat van Google. Als hierin de juiste woorden staan, vergroot je de kans dat de zoeker op jouw pagina klikt.
- Meta description. Dit is het korte tekstje dat je onder de paginatitel en URL te zien krijgt in de zoekresultaten. Als deze prikkelend is geschreven en de juiste woorden bevat, heb je meer kans dat mensen vanuit Google op jouw pagina klikken.
- URL. Zorg voor beschrijvende URL’s in normale mensentaal. Ook de URL is te zien in het zoekresultaat van Google, let er daarom op dat het iets zegt over de inhoud van de pagina en dat de juiste woorden hierin terugkomen.
- Alt tags voor afbeeldingen. Als je met je muis over een afbeelding gaat, komt daar een tekstje te staan. Dit is de alt tag. Dit helpt Google te begrijpen wat er op de afbeelding te zien is. Voeg daarom ook hier een keyword aan toe.
- Lopende tekst. Let op! Gebruik in de lopende tekst ook synoniemen voor je keywords. Wanneer je dezelfde woorden te vaak gebruikt - ook wel 'keyword stuffing' - leest je tekst niet meer lekker weg en wordt je website afgestraft door Google.
4: Creëer relevante en goed leesbare content
Je bent er niet als je alleen maar keywords op de juiste plekken hebt doorgevoerd. Kijk kritisch naar alle teksten die jij op jouw website hebt staan. Zijn deze van hoge kwaliteit en goed leesbaar? Zorg altijd voor korte en krachtige alinea’s met veel tussenkoppen. Daardoor kunnen websitebezoekers je teksten sneller scannen en is de kans op een hoge betrokkenheid groter.
5: Blijf actueel
Blijf ook nieuwe relevante content creëren. Plaats bijvoorbeeld regelmatig een blog of nieuwsartikel en werk bepaalde pagina’s bij. Zo ziet Google dat je jouw site onderhoudt en dat wordt gewaardeerd. Het is namelijk een signaal dat je geen verouderde informatie toont.
6: Voorkom dubbele content
Dubbele content houdt in dat je dezelfde informatie op twee of meer pagina’s toont. Dit komt soms doordat je per ongeluk dezelfde pagina onder twee URL’s beschikbaar hebt gemaakt. Soms gebeurt het ook moedwillig, bijvoorbeeld omdat je zelf twee websites bezit en op allebei de websites dezelfde pagina een slimme toevoeging vindt.
Wanneer er sprake is van dubbele content, is het voor Google onduidelijk welke pagina er nu in de zoekresultaten getoond moet worden. Daardoor worden alle dubbele pagina’s minder gewaardeerd. Erg nadelig dus!
7: Maak interne links
Interne links zijn de hyperlinks op je pagina’s naar andere pagina’s van je eigen website. Je maakt op deze manier duidelijk aan je gebruiker dat er op jouw website nog meer relevante informatie te vinden is. Dat vergroot de kans op een hogere engagement en dat is weer belangrijk voor SEO.
Daarnaast maak je het Google makkelijker om alle pagina’s op jouw website sneller te bezoeken - ook wel ‘crawlen’. Dat vergroot weer je kans om hoger in Google terecht te komen.
Let hierbij wel op de woorden die je hyperlinkt. Deze bestaan idealiter uit keywords die helder omschrijven wat de websitebezoeker te zien krijgt als je op de link klikt. Maak er dus nooit ‘klik hier’ van.
8: Verkrijg backlinks van externe websites met behulp van linkbuilding
Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links van externe websites naar jouw eigen website. Dit soort linkjes noem je backlinks, de externe websites ook wel ‘referring domains’. Hoe meer goede backlinks je krijgt van betrouwbare en relevante websites, hoe beter dat is voor de positie van jouw website in zoekmachines. Je bent hierbij afhankelijk van andere websites.
Hoe pak je dit dan aan? Allereerst door ervoor te zorgen dat jouw content absolute meerwaarde heeft en het daadwerkelijk interessant is voor andere websites om ernaar te linken. Maar ga bijvoorbeeld ook eens op zoek naar andere websites die interesse hebben om partners te worden op het gebied van content.
9: Gebruik social media
Als je actief social mediakanalen bijhoudt en je redelijk wat volgers of likes hebt, ziet Google dat als signaal dat je wordt gewaardeerd door je volgers. Zo lijk je weer relevanter dan concurrenten die geen social media gebruiken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je relevant blijft voor je volgers, anders kan het ook weer averechts werken.
10: Zorg dat je kunt meten
Je kunt niet optimaliseren als je niet weet wat je website doet. Installeer daarom programma’s zoals Google Analytics en Google Search Console - voor zover je dat nog niet hebt gedaan - en maak een nulmeting. Hoeveel organisch verkeer komt er nu op je website binnen? Welke keywords zorgen daarvoor?
Monitor en analyseer dit op een regelmatige basis, zodat je weet wat de impact is van je zoekmachineoptimalisaties.
11: Zorg voor een mobielvriendelijke website
De smartphone is populairder dan ooit. Je zult dan ook zien dat een groot deel van je bezoekers jouw website met een mobiel device bezoekt. Wel zo prettig als zij jouw website fatsoenlijk kunnen bezoeken en er geen tekst of afbeeldingen buiten beeld vallen. Dat vindt Google ook, en daarom is dit een hele belangrijke factor voor de ranking van je website.
12: Let op de snelheid van je site (site speed)
Zorg voor een snelle laadtijd van al je pagina’s. Dit is fijn voor je gebruiker en het wordt daarmee erg belangrijk gevonden door Google. Maar hoe doe je dat? Let er bijvoorbeeld op dat je alle afbeeldingen op je website zo klein mogelijk uploadt. De bestanden kun je hiervoor het beste comprimeren.
Je kunt vervolgens je website controleren op snelheid met verschillende tools. Google PageSpeed Insights is er zo een. Je kunt hier een URL invoeren en Google geeft vervolgens een rapportcijfer aan je snelheid. Ook krijg je direct te zien wat je kunt verbeteren.
13: Zorg voor een goede structuur voor je website
We hadden het al over het belang van interne links. Dit is onderdeel van je sitestructuur. Houd in de gaten dat deze linkjes allemaal goed werken. Een website waarop veel linkjes naar pagina’s verwijzen die het niet doen (de 404-error), werkt frustrerend voor de bezoeker.
Ook Google waardeert het niet als je sitestructuur niet op orde is en je daarmee veel fouten op de website hebt. Zorg er dus voor dat er een logica zit in de manier waarop de pagina’s van je website naar elkaar verwijzen.
14: Meld je aan voor Google Mijn Bedrijf
Met Google Mijn Bedrijf kun je jouw bedrijf kosteloos profileren in de bekende zoekmachine. Als je dit invult, kom je namelijk bovenaan de organische zoekresultaten in Google te staan als mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam. Daarnaast ben je goed vindbaar in Google Maps.
Regel je zaken bij Knab
Als zzp’er krijg je bij Knab de voordeligste zakelijke rekening, maar daar blijft het niet bij. Je profiteert namelijk ook van allerlei startersvoordelen, zoals een mooie korting op de bouw van een professionele website. Zo kun je deze SEO-tips gelijk in de praktijk brengen!
Jade Karthaus
Jade is SEO- en content marketingspecialist. Ze werkte tussen 2017 en 2020 bij Knab waar ze leiding gaf aan het Content Team.