Marketing voor zzp’ers: Zo bouw je je eigen merk
Gepubliceerd
11 maart 2019
Laatst geüpdatet
29 juli 2022
Leestijd
5 minuten
- Gepubliceerd: 8 maart 2019
- Laatst geüpdate: 29 juli 2022
- Leestijd: 5 minuten
Hoe zet je jezelf neer als een sterk merk? Wellicht niet de eerste, maar wel een belangrijke vraag om als zzp’er te stellen. Een onderscheidende merkidentiteit gaat je namelijk extra opdrachten opleveren. Zo pak je het aan.
Het moet gezegd; er is geen kant-en-klaar stappenplan om even snel een goed merk neer te zetten. Grote bedrijven besteden jaarlijks tonnen om hun merkstrategie door te ontwikkelen. Het is complexe materie, maar met een paar simpele handvatten kom je als zzp’er al een aardig eind op weg.
Wat is een merk?
Denk eens 10 seconden aan Coca Cola. Waar denk je aan? Alles wat er nu bij je naar boven komt is onderdeel van het merk. Misschien dacht je aan een rood, koud blikje, een Kerstman op een vrachtwagen, die typische smaak of de mythe rondom het geheime recept van de drank? Allemaal onderdeel van het merk Coca Cola. Tegelijkertijd ook allemaal onderdeel van jouw besluit om de frisdrank wel of niet te kopen. Elke keer weer. Kun je nagaan hoe waardevol het is als je die onderdelen op een positieve manier kunt beïnvloeden.
Merk voor zzp’ers
Ook als zzp’er ben je een merk. Het merk gaat om de totale klantervaring. Denk aan concrete zaken zoals je website, de je vindbaarheid in Google, je uurtarief en natuurlijk het werk dat je produceert. Maar het wordt spannender als je bedenkt dat minder concrete zaken zoals jouw manier van communiceren en zelfs jouw persoonlijkheid een grote rol spelen bij het beeld dat opdrachtgevers van je hebben. Al die dingen zorgen er samen voor dat een opdrachtgever – bewust of onbewust – al dan niet voor jou kiest.
De identiteit van jou en je onderneming bepalen
Er zijn verschillende manieren waarop je je kunt onderscheiden van andere zzp’ers die min of meer hetzelfde doen als jij. Dit kun je in beperkte mate doen met je prijsvoering en natuurlijk met de kwaliteit van het product dat je levert. Maar je kunt je echt onderscheiden met je identiteit .
Om die identiteit te bepalen, is het belangrijk om een aantal kernwaarden op te stellen. Dat wordt de basis van je product of dienst, maar ook bijvoorbeeld van je communicatie naar de klant. Als je dit consistent doorvoert, ben je onderscheidend bezig. Online vind je allerlei tips over hoe je die kernwaarden bepaalt. Je komt dan bijvoorbeeld uit op termen als transparant, optimistisch, punctueel en humoristisch.
Breng je identiteit over op je (potentiële) klanten
Nu heb je je identiteit bepaald, maar je hebt er heel weinig aan als je dit niet kunt overbrengen op jouw potentiële klanten. De kunst is om je imago – hoe mensen jou en je bedrijf beschouwen – overeen te laten komen met je gewenste identiteit. Er zijn veel verschillende manieren waarop je jouw kernwaarden kunt laten zien aan de klant. Nemen we weer de kernwaarden transparant, optimistisch, punctueel en humoristisch dan kun je je imago beïnvloeden door bijvoorbeeld:
• Dingen van de positieve kant te bekijken als je met iemand spreekt tijdens het netwerken (optimistisch)
• Zorgen dat je geen minuut te laat bent tijdens je afspraak met een opdrachtgever (punctueel)
• Grappige berichten op je social-media-kanaal delen (humoristisch)
• Niet ineens met verborgen kosten op de offerte aan komen zetten (transparant)
Dit zijn natuurlijk hele willekeurige voorbeelden van manieren hoe je je identiteit kunt overbrengen. Allemaal losse schakels die apart wellicht weinig voorstellen, maar samen een uniek imago achterlaten. De mogelijkheden hierin zijn eindeloos.
Als je bij alles wat je doet consistent je kernwaarden in het achterhoofd houdt, zet je een sterk merk neer. Klanten en opdrachtgevers gaan dat herkennen. Ze weten waar je voor staat en wat ze aan je hebben. Dat kan een hele grote reden zijn om voor jou te kiezen en niet voor je concurrent.
Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers
Ben je zzp’er? Dan is een zakelijke rekening vaak erg belangrijk. Ook voor je merk! Het staat immers een stuk professioneler als je klanten het geld moeten overmaken naar een rekening op naam van je bedrijf, dan wanneer ze het overmaken naar je privérekening die gewoon op jouw naam staat.
Voor slechts € 7 per maand heb je bij Knab een compleet zakelijk betaalpakket, met maximaal vijf zakelijke betaalrekeningen (handig voor potjes), een onbeperkt aantal spaarrekeningen en voor € 1,50 per maand ook de mogelijkheid om je rekening te koppelen aan een boekhoudpakket. Doe er je voordeel mee!
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.