In 5 stappen grip op je uitgaven
Gepubliceerd
22 juli 2020
Laatst geüpdatet
30 november 2021
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 20 juli 2020
- Laatst geüpdate: 30 november 2021
- Leestijd: 2 minuten
We zitten in een economisch pittige tijd. Wellicht heeft je omzet daaronder te lijden gehad en komt er op dit moment minder binnen dan dat er uitgaat. Dan is het tijd om in actie te komen en grip te krijgen op je uitgaven. Femke Hogema - auteur van 'Ondernemen in crisistijd' - legt uit hoe je dat in vijf stappen doet.
Stap 1: print een overzicht uit van je maandelijkse uitgaven
Dit overzicht van je maandelijkse uitgaven kun je zowel zakelijk als privé printen. Hier richten we op je business, maar neem zeker ook je persoonlijke uitgaven onder de loep. Als je eenmaal een print hebt van je uitgaven, pak je er drie markeerstiften bij. Een groene, een gele en een oranje.
Stap 2: markeer je winstgevende uitgaven
Start met de groene stift en markeer in jouw overzicht alle winstgevende uitgaven. Dit zijn uitgaven die je moet doen om omzet mee te creëren.
Stap 3: markeer de noodzakelijke kosten
Markeer nu met een gele stift alle noodzakelijke kosten. Deze kosten moet je wel maken om je bedrijf te runnen, maar misschien kunnen ze goedkoper. Je hebt mogelijk een auto nodig, maar moet dat het allerduurste model zijn? Dit zijn kosten waar je - bijvoorbeeld door te onderhandelen of door een andere leverancier te zoeken - goedkoper uit kunt zijn.
Stap 4: markeer de overbodige kosten
Tot slot markeer je met de oranje stift alle overbodige kosten. Dit zijn echte nice-to-haves. Abonnementen vallen hier vaak onder.
Stap 5: schrap en bespaar
Nu je alle kosten hebt geanalyseerd op must haves versus nice-to-haves, is het moment daar gekomen om keuzes te maken. Allereerst schrap je alle oranje gemarkeerde kosten. Je kunt je deze echt niet veroorloven. Van de gele kosten ga je opnieuw bekijken of ze goedkoper kunnen. Tel nu op wat je maandelijkse besparing is en of deze hoog genoeg is om iedere maand wel uit te kunnen. Als dat niet het geval is, moet je wellicht nog een keer met de stofkam door alle kosten heen.
Meer weten?
Deze tips - en meer - komen uitgebreid aan bod in het nieuwe boek 'Ondernemen in crisistijd' van Femke Hogema. Je downloadt via Knab gratis het hoofdstuk over cashflow.
Femke Hogema
Femke Hogema is de oprichter van Profit First Nederland en geeft tips om een financieel gezond bedrijf te runnen