Hoe maak ik een winstgevend plan?

Passie en kwaliteit zijn geweldige ingrediënten voor de start van je bedrijf. Maar het is niet genoeg. Je hebt een winstgevend plan nodig. Dankzij je plan weet je vooraf of je met jouw droom of idee genoeg kunt verdienen. Een plan waaraan je precies kunt zien hoeveel omzet jij de komende maanden gaat maken, welke kosten daarbij komen kijken en of er onderaan de streep voldoende winst overblijft om van te leven en van te genieten.
Gepubliceerd
9 september 2019
Laatst geüpdatet
30 november 2021
Leestijd
5 minuten
- Gepubliceerd: 3 september 2019
- Laatst geüpdate: 30 november 2021
- Leestijd: 5 minuten

Passie en kwaliteit zijn geweldige ingrediënten voor de start van je bedrijf. Maar het is niet genoeg. Je hebt een winstgevend plan nodig. Dankzij je plan weet je vooraf of je met jouw droom of idee genoeg kunt verdienen. Een plan waaraan je precies kunt zien hoeveel omzet jij de komende maanden gaat maken, welke kosten daarbij komen kijken en of er onderaan de streep voldoende winst overblijft om van te leven en van te genieten.

 

Daarnaast geeft een goed plan je focus. Je weet wat je te doen staat om jouw doelen te realiseren. Dankzij je plan weet je precies welke keuzes je moet maken.

Een winstgevend plan in 7 stappen:

1. Missie

Start vanuit je missie. Verbind je met je missie, waarom doe jij wat je doet? Wat is belangrijk voor jou en wat wil je op de lange termijn neerzetten?

2. Wat ga je verkopen

Pak een flinke stapel post-its en noteer daarop alle diensten en producten die jij de komende 12 maanden gaat verkopen. Pak per product een aparte post-it.

3. Planning

Plak die post-its op een groot flip-over vel waar de twaalf maanden van het jaar op staan. Nu ga je zien of jouw plannen haalbaar zijn. Je ontdekt dat je misschien ook nog eens een keertje op vakantie moet. Of dat het wel heel veel is om drie nieuwe producten in een kwartaal te willen lanceren. Het visueel inzichtelijk maken van wat jij het komende jaar allemaal gaat verkopen helpt je ongelofelijk goed om zicht te krijgen op de haalbaarheid van jouw plannen.

4. Bepaal de omzet

Nu je precies weet wat jij het komende jaar gaat verkopen, kun je daar tarieven aan hangen. Tarieven per product, programma of misschien per uur. Op die manier kun je precies uitrekenen wat jouw geplande omzet voor de komende jaren is.

5. Bepaal de kosten

Welke kosten moet en mag je maken om jouw plannen te realiseren? Kijk naar de kosten die je tot nu toe hebt gemaakt, want dat geeft heel veel inzicht. Sommige kosten lopen gewoon door zoals de telefoonrekening of de boekhouder. Dat zijn doorlopende kosten.

Maar stel jezelf ook de vraag welke kosten je moet maken en welke investeringen je moet doen om je in kaart gebrachte plannen te realiseren. Moet ik mijn team uitbreiden? Moet ik investeren nieuwe software? Daar ga je nu een antwoord op geven.

6. Bereken de winst

Nu je weet hoeveel omzet je met jouw plannen gaat maken en welke kosten daarbij komen kijken, kun je deze van elkaar aftrekken. Zo weet je hoeveel winst jij met je plannen gaat maken. Over die winst moet je belasting betalen en, als je een eenmanszaak hebt, ook nog jouw eigen salaris van uitbetalen. En dan wil je natuurlijk dat er onderaan de streep ook nog winst overblijft.

7. Bijstellen

Als beloning voor jouw harde werk is de laatste en zevende stap dat je aan de knoppen gaat draaien. Als de winst die jij hebt uitgerekend negatief is, heb je een probleem. Misschien geef je teveel geld uit ten opzichte van de omzet. Of de kosten kloppen wel, maar je maakt gewoon te weinig omzet. Is je salaris veel hoger dan wat jouw bedrijf met deze omzet en deze kosten kan dragen?

Hoe het ook is onderaan de streep, er moet er een positief bedrag overblijven. Een bedrag wat voldoende is om de belastingen en jouw salaris te betalen, maar ook genoeg om nog wat over te houden. Als het op papier niet kloppend wordt, wordt het in het echt zeker niet kloppend.

Hulp nodig met het maken van jouw winstgevende plan?

Op winstgevendeplannen.nl staat hoe ik jou kan helpen. En sinds oktober 2019 ligt het boek Winstgevende Plannen in iedere boekhandel. Ik wens je heel veel succes met het maken van jouw winstgevende plan en het realiseren van jouw dromen en doelen.

Ondernemen in crisistijd

Hoe ga jij als ondernemer om met de huidige crisis? Femke Hogema geeft je slimme tips in haar nieuwe boek 'Ondernemen in crisistijd'. En jij kunt via Knab het tweede hoofdstuk over cashflow gratis downloaden! Hierin gaat ze onder andere dieper in op het belang van verschillende potjes en hoe je met een goed inzicht een gezonde financiële situatie creëert. 

Download hoofstuk 2: Cashflow

 



Femke Hogema
Femke Hogema is de oprichter van Profit First Nederland en geeft tips om een financieel gezond bedrijf te runnen



Deel via:

Lees het hoofdstuk 'Cashflow' van Femke Hogema  Download gratis

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers