Geld lenen en BKR: dit moet je weten als zzp’er

Ben je van plan een zakelijke lening aan te vragen? Dan kom je mogelijk in aanraking met BKR. Banken zijn verplicht om bepaalde controles te doen voordat zij klanten geld mogen uitlenen. Een check bij BKR is daar één van. In dit artikel lees je alles over BKR en waar je als ondernemer op kunt letten voordat je een leningaanvraag start.
Gepubliceerd
28 mei 2024
Laatst geüpdatet
31 mei 2024
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 5 juni 2023
- Laatst geüpdate: 31 mei 2024
- Leestijd: 4 minuten

Ben je van plan een zakelijke lening aan te vragen? Dan kom je mogelijk in aanraking met BKR. Banken zijn verplicht om bepaalde controles te doen voordat zij klanten geld mogen uitlenen. Een check bij BKR is daar één van. In dit artikel lees je alles over BKR en waar je als ondernemer op kunt letten voordat je een leningaanvraag start.  

geld lenen en bkr

Stichting BKR

Stichting Bureau Kredietregistratie (BKR) is een organisatie die kredietgegevens in Nederland verzamelt en beheert. De stichting maakt zich sterk voor een financieel gezond Nederland. Dit doet het door schulden en betalingsachterstanden op tijd te signaleren en door fraude in kredietverlening tegen te werken. Daarmee helpt BKR gemeenten en financiële organisaties om op een verantwoorde manier geld uit te lenen. 

Melding van nieuwe kredieten bij BKR

Banken en financiers melden nieuwe kredieten aan bij BKR. Dit doen zij bij privé-krediet vanaf € 250 met een looptijd van minstens één maand, en bij zakelijk krediet vanaf € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent. 

Een BKR-registratie hoeft niet negatief te zijn. Sterker nog: Als jij je financieringen altijd netjes hebt afbetaald, kan een registratie zelfs in je voordeel werken bij het aanvragen van een nieuw krediet. De kredietverstrekker ziet dan dat je aan je aflosplicht kunt voldoen. Maar het tegenovergestelde geldt ook: Heb je  betaalachterstanden (gehad), dan kan dit nadelig zijn bij het aanvragen van een nieuw krediet. De geldverstrekker kijkt dan extra kritisch naar je aanvraag.

Registraties blijven vijf jaar staan bij BKR. Ook als je schulden inmiddels zijn terugbetaald. Na vijf jaar wist BKR je gegevens.

Verschillende registraties

Je kunt op verschillende manieren bij BKR geregistreerd staan. Een standaardregistratie betekent dat je een lopend krediet hebt, of in de afgelopen vijf jaar een krediet hebt gehad. BKR werkt daarnaast met een codesysteem dat bestaat uit cijfers en letters. Zo betekent het cijfer 1 dat je een betalingsregeling hebt om een achterstand in te halen. Een A-codering staat voor een achterstand en een H-codering betekent dat je herstelde achterstand hebt.  De letterscores A tot en met L staan ook nog voor risicoklassen. Hoe hoger de letters oplopen, hoe groter BKR de kans acht dat je op korte termijn betalingsproblemen krijgt. Met risicoklasse A scoor je dus goed, risicoklasse L betekent een groot risico. BKR gebruikt een statistisch model om je risicoscore te berekenen. Het model werkt met een enorm aantal variabelen. Je risicoscore is dus niet gebaseerd op één specifieke reden, maar op een heleboel statistische gegevens. 

Registraties inzien

Je kunt je eigen registraties inzien door in te loggen op de website van BKR. Je vindt op de website ook meer informatie over de codes. Ben je het niet eens met een registratie of denk je dat er iets niet klopt? Dan kun je dit aangeven bij de kredietverstrekker. Deze kan je registratie eventueel aanpassen of verwijderen. BKR kan dit zelf niet doen. Let op: de kredietverstrekker is niet verplicht om je registratie aan te passen; als alles klopt, blijft de registratie gewoon staan.

Risicobeleid bij kredietverstrekkers

Kredietverstrekkers kunnen BKR dus raadplegen voor inzicht in je kredietverleden. Maar zij werken vaak ook nog met een eigen beoordelingssysteem. Banken en andere financiers willen namelijk zeker weten dat geld dat zij uitlenen ook terugkomt. Om het risico op een niet-terugbetaalde lening in te kunnen schatten, kijkt een financier ook weer naar verschillende zaken, zoals omzet, bedrijfsresultaat, liquiditeit, solvabiliteit en betaalgedrag. 

Risicobeleid bij Knab

Het interne risicobeleid van Knab is een complex systeem. Het beleid is gebaseerd op gegevens die bij ons bekend zijn, maar ook op externe gegevens waaronder BKR-gegevens. Wanneer we een leningaanvraag moeten afwijzen op basis van ons risicobeleid, doen we natuurlijk ons uiterste best om ons besluit toe te lichten. Soms is dat relatief makkelijk als er een duidelijk aanwijsbare reden is, zoals lopende betaalachterstanden. In andere gevallen is dit lastiger, bijvoorbeeld bij een combinatie van factoren. 

Wil je meer informatie over een afgewezen leningaanvraag? Dan kun je altijd even contact opnemen met onze specialisten via lenen@knab.nl of 020 303 1620.

Je las zojuist een artikel uit de Knab Bieb.  Dé online verzamelplek met honderden praktische artikelen over hoe je je geldzaken als zzp'er slim kunt regelen. 



Geschreven door:

Nicole Bijkerk

Digital Marketeer

Gecheckt door:

Oskar Barendse

Financieel Expert



Deel via:
Eenvoudig lenen als zzp'er tot € 100.000?  Knab Zakelijk Lenen

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers