Bedrijf uitbreiden via crowdfunding? Een stappenplan

  • Gepubliceerd: 3 oktober 2017
  • Laatst geüpdate: 6 november 2017
  • 3 minuten

Het gaat goed met je bedrijf, en je bent toe aan de volgende groeifase: uitbreiden. Gefeliciteerd, dat is goed nieuws. Je hebt onderzoek gedaan en bedacht dat een crowdfundlening een passende financiering is voor je uitbreidingsplannen. En nu? Bij Knab helpen we je graag een eindje op weg met een handig stappenplan voor ondernemers die via crowdfunding hun bedrijf uit willen gaan breiden.

Bedrijf uitbreiden via crowdfunding-698887-edited.jpg

Bedrijf uitbreiden via crowdfunding

Om je bedrijf te laten groeien, heb je geld nodig. En dat gaat meestal niet om kleine bedragen. Heb jij dit geld niet zomaar eventjes ergens klaarliggen? Dan moet je externe financiering aantrekken. Een financieringsbron voor ondernemers, is een crowdfundlening. Via een crowdfundplatform kun je een grote groep potentiële investeerders bereiken en (hopelijk) overtuigen om te investeren in jouw bedrijfsplan of businesscase. Met de volgende tips kun jij uitzoeken of je bedrijf uitbreiden met behulp van crowdfunding ook iets voor jou is.

Stap 1: Bedenk hoe en wat je precies wilt gaan uitbreiden

Er zijn diverse manieren om je bedrijf te laten groeien, elk met een andere manier van aanpak. Het is daarom belangrijk om van tevoren al te bedenken waar je je eerst precies op wilt focussen.

- Meer personeel: als je besluit om meer personeel aan te nemen, kun je meer klanten tegelijkertijd helpen.

- Meer klanten: als je je liever wilt richten op een groter klantenbestand, is het belangrijk om een nieuwe doelgroep aan te boren. Misschien liggen er online kansen voor jou, of kun je gaan denken over en investeren in een nieuwe marketingstrategie.

- Grotere of meer bedrijfsruimte: door je hierop te focussen, creëer je meer fysieke ruimte voor je bedrijf. Hierdoor kun je in een later stadium misschien ook meer mensen aannemen en/of meer voorraad opslaan en aanbieden.

- Nieuwe diensten of goederen aanbieden: door middel van innovatie en uitbreiding kun je ervoor kiezen om meer diensten of producten aan te bieden, afhankelijk van jouw soort bedrijf uiteraard. Het is slim om, voordat je hiervoor kiest, een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren om te kijken of jouw nieuwe dienst of product een kans heeft op de markt volgens de doelgroep.

Stap 2: Bepaal een groeistrategie

Je bedrijf op een gezonde manier laten groeien, is een uitdaging. Hoe weet je of het de juiste tijd is, of je de juiste keuze maakt en waar je focus moet liggen? Ondernemen blijft altijd spannend, maar je kunt de risico’s wel verkleinen door een nauwkeurige groeistrategie te bepalen. Zo is het slim om de markt waarin jouw bedrijf actief is te analyseren, een visie voor de komende 5 jaar uit te stippelen en een gezonde financieringsstrategie te ontwikkelen. 

Stap 3: Schrijf een sterk businessplan

Om de interesse van investeerders te wekken, is het goed om een strak en helder ondernemingsplan op te stellen. Dit is heel belangrijk, een investeerder zal waarschijnlijk niet gauw investeren in een bedrijf zonder een nauwkeurig uitgewerkt businessplan. Hoe maak je nu het beste ondernemingsplan? Er is geen blauwdruk voor, maar wij geven je enkele tips. Zoals: begin met een korte samenvatting, toon wat de markt doet en wees realistisch. 

Maak een nauwkeurige financiële prognose

De financiële prognose is onderdeel van het businessplan, maar het is zo belangrijk dat het een eigen kopje verdient. Want zonder financieel plaatje, is je hele ondernemingsplan niets meer waard. Zorg daarom dat dit volledig uitgewerkt is. Hoeveel geld heb je precies nodig voor je plannen? Wanneer gaat de investering geld opleveren? Hoe ga je de crowdfundlening terugbetalen aan de investeerders? Zorg dat het plan financieel goed dichtgetimmerd is: investeerders houden niet van financieel onwelkome verrassingen. Met een goed plan kun je ver komen.

Stap 4: Zorg voor een gunfactor

Het klinkt misschien vreemd, maar dit is ook een belangrijke onderdeel van financiering via crowdfunding. Een investeerder via crowdfunding wil een bepaalde verbinding voelen met het bedrijf waar hij of zij geld in investeert. Een groot verschil met een lening bij een bank, waar jouw persoonlijke ambities en verhaal weinig uitmaken. Door middel van bijvoorbeeld storytelling kun je investeerders meer vertellen over het verhaal achter je onderneming en je passie voor het bedrijf.

Stap 5: Vergroot je naamsbekendheid

Onderscheid jezelf van de rest. Als potentiële investeerders op de markt niet meer om je heen kunnen, zijn ze geneigd om naar je te luisteren. Schakel hierbij je netwerk in. Vraag familie, vrienden, kennissen en wie dan ook om jouw verhaal en plannen te delen met de wereld. Je kunt er ook voor kiezen, als dit past bij jouw manier van bedrijfsvoering, om bijvoorbeeld een blog of vlog bij te houden van jouw crowdfundingcampagne. Daarmee vergroot je je naamsbekendheid en creëer je een gunfactor.

Stap 6: Haal de financiering binnen

Businessplan af? Financiële plaatje en je eigen verhaal uitgewerkt, gestructureerd en slim verspreid? Jij weet wat je wilt en hoe je ervoor kunt gaan om dat te bereiken. Een goede manier om dat te doen, is een crowdfundingcampagne bij Knab starten. Een van de voordelen is dat je direct weet of je doelgroep vertrouwen heeft in je product en/of uitbreiding. 

Wil jij ook je bedrijf uitbreiden via crowdfunding?

Crowdfunding is een slimme manier om je financiering bij elkaar te krijgen. Niet alleen krijg je dan (hopelijk) het gewenste bedrag bij elkaar, ook bind je potentiële klanten aan je bedrijf, creëer je naamsbekendheid en krijg je feedback van je publiek. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je een sterk ondernemingsplan nodig. 

 



Susan Blanken
Dit artikel heeft Susan geschreven voor Knab, de online bank die je helpt meer uit je geld te halen.


Op zoek naar een bedrijfsfinanciering?  Check Knab Crowdfunding

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland