4 adviezen voor het schrijven van de winnende offerte

Je hebt een goed gesprek met een potentiële opdrachtgever gehad en er wordt gevraagd om een offerte. Geen probleem natuurlijk, om een simpel kostenplaatje op te sturen. Maar voor een grote klus of een opdracht met meerdere kandidaten zul je wat meer moeten doen om je klant te overtuigen. Elke opdracht is anders en zal een andere aanpak vereisen. Daarom geven we je in dit artikel een aantal algemene tips voor het schrijven van de winnende offerte.
Gepubliceerd
27 maart 2019
Laatst geüpdatet
22 februari 2022
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 26 maart 2019
- Laatst geüpdate: 22 februari 2022
- Leestijd: 2 minuten

Je hebt een goed gesprek met een potentiële opdrachtgever gehad en er wordt gevraagd om een offerte. Geen probleem natuurlijk, om een simpel kostenplaatje op te sturen. Maar voor een grote klus of een opdracht met meerdere kandidaten zul je wat meer moeten doen om je klant te overtuigen. Elke opdracht is anders en zal een andere aanpak vereisen. Daarom geven we je in dit artikel een aantal algemene tips voor het schrijven van de winnende offerte.

offerte schrijven

Wat schrijf je in een offerte?

Een offerte is een officieel voorstel aan een potentiële klant of opdrachtgever waarin staat wat je precies gaat leveren en tegen welke prijs. Hierbij moet de offerte in de basis in ieder geval aan een aantal voorwaarden voldoen. Denk bijvoorbeeld aan zaken als datum, prijs en geldigheidsduur. Deze zaken vormen de basis van de offerte, maar voor een echt overtuigend verhaal voeg je nog meer toe. 

Tip 1: Stel de juiste vragen

Het belangrijkste moment komt voor het schrijven van de offerte: het gesprek met je potentiële klant. In dit gesprek is het van belang dat jij de juiste vragen stelt om de situatie van de klant goed in beeld te krijgen. Zo weet jij wat de klant wil en kun je veel persoonlijker advies geven over hoe jouw product of dienst de klant kan helpen. Luister goed naar de klant en stel vragen. Zo voelt de klant zich gehoord en heb jij genoeg informatie om je diensten persoonlijker maken. Gebruik dit gesprek dus niet alleen maar om te verkopen.

Tip 2: Maak het persoonlijk

Heb je een goed beeld gekregen van de situatie van de klant? Dan is het tijd voor het schrijven van de offerte. Begin niet meteen met de kosten, maar maak een pakkende inleiding die meteen de aandacht trekt en de klant persoonlijk aanspreekt. In de inleiding van de offerte bedank je de klant voor het eerdere gesprek en schets je de situatie van de klant. Dit maakt je offerte persoonlijk en laat zien dat je begrepen hebt wat de klant wil. Als de klant zichzelf herkent in jouw offerte, maakt dat de kans dat jouw offerte als beste uit de bus komt aanzienlijk groter.

Tip 3: Geef een oplossing

De situatie van de klant betreft meestal een bepaald probleem. Het is daarom dus belangrijk dat jij na het schetsen van deze situatie met je diensten of producten een passende oplossing biedt. Zo maak je de herkenning nog groter voor de klant, omdat jij iets kan leveren dat perfect aansluit bij wat de klant nodig heeft.

Tip 4: Kosten overtuigend presenteren

Bij een offerte is de prijs in veel gevallen niet de doorslaggevende factor. De kosten zijn zeker niet onbelangrijk, maar de motivatie voor die kosten zijn van groter belang. In de inleiding heb je het probleem en de oplossing al geschetst. In het kostenoverzicht is het belangrijk om die kosten goed te motiveren. Waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt? Specificeer je kosten zoveel mogelijk. Richt je daarbij ook op zaken als kwaliteit en service.

Met Knab zakelijk altijd de beste prijs met de beste service

Bij Knab heb je geen offerte nodig voor de beste prijs. Knab Zakelijk is namelijk een van de voordeligste zakelijke rekeningen voor zzp’ers. Voor slechts € 7 per maand heb je een compleet bankpakket. Zonder verborgen kosten, in 5 minuten online geopend. Open meerdere rekeningen, krijg 500 transacties per jaar gratis en als je wilt kun je met de handige boekhoudkoppeling je bij- en afschrijvingen meteen uploaden naar je boekhoudpakket. 



Karin Broeksma
Karin werkt sinds juli 2018 bij Knab als content marketeer. Hiervoor heeft ze jaren gewerkt als zzp’er, waardoor ze veel weet over alles wat met ondernemen te maken heeft. Bij Knab schrijft ze dan ook veel over ondernemen, maar ook over zaken als inkomsten, uitgaven en sparen.



Deel via:
Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers