Overgemaakt geld terugboeken, hoe doe je dat?

  • 2 minuten
  • 15 augustus 2018

Je typt net even een cijfertje verkeerd, je pakt per ongeluk de verkeerde vriend uit je adresboek of je vader is overgestapt van bank, maar is vergeten dat aan jou te vertellen. Kortom: er is geld onderweg naar de verkeerde rekening. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus je wilt overgemaakt geld terugboeken. 

Foutieve overboeking gedaan-592654-edited.jpg

Overgemaakt geld terugboeken

Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot 8 weken na de datum van afboeking kan je, in principe zonder opgave van redenen, daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op jouw rekening.

Hoe krijg je dan je geld terug?

Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Hieronder schetsen wij een aantal situaties voor je.

1. Het rekeningnummer bestaat niet

Dit is de beste situatie. Heb je een nummertje verkeerd getypt hebt of er iets anders mis is gegaan waardoor je geld overgemaakt hebt naar een rekeningnummer dat niet bestaat? Dan is er eigenlijk niks aan de hand. Het geld wordt dan binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Bovenstaande geldt helaas alleen voor Nederlandse banken.

Heb je een verkeerd buitenlands rekeningnummer ingevoerd? Dan ben je afhankelijk van die bank en is het afwachten of deze jouw geld ook daadwerkelijk terug boekt. Heb je na een paar dagen nog niks terug? Neem dan even contact op met de betreffende bank, wellicht kunnen zijn je helpen.

2. Het rekeningnummer is van iemand die je kent

Enigszins voor de hand liggend, maar toch goed om te vermelden. Als je weet naar wie je het geld hebt overgemaakt, neem dan contact op met diegene. Heb je geen contactgegevens, dan kun je het misschien via social media proberen. Lukt dit ook niet, neem dan contact op met zijn of haar bank.

3. Het rekeningnummer is van iemand die je niet kent

Dit is een lastige. Jij hebt zelf de fout gemaakt dus je bent afhankelijk van degene waarnaar je per ongeluk het geld hebt overgemaakt. Wat wij in zo’n geval altijd adviseren is dat je een cent overmaakt naar het betreffende rekeningnummer. In de beschrijving kun je diegene dan verzoeken om de eerdere foutieve overboeking terug te storten.

Komt diegene jouw verzoek niet tegemoet? Dan is je enige optie nog contact op te nemen met de bank waarnaar je hebt overgemaakt. Zij mogen vanwege privacy-redenen niet de persoonsgegevens delen van de eigenaar van de rekening, maar ze kunnen wel optreden als bemiddelaar en op die manier proberen het geld voor jou terug te halen.

Juridische procedure

Krijg je degene naar wie je de foutieve overboeking hebt gedaan niet te pakken of lukt het je maar niet om het geld terug te krijgen? Dan is je laatste optie om een juridische procedure op te starten. Er is namelijk sprake van een onverschuldigde betaling dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt is wel degelijk wettelijk verplicht om het je terug te betalen.

Uiteraard is zo’n procedure niet gratis, je hebt immers een advocaat nodig voor je stap naar de rechter. Bedenk je dus goed of het geldbedrag dat je probeert terug te krijgen hoog genoeg is om de kosten te dekken.

Goede service van je bank

Als je een foutieve overboeking gedaan hebt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk dat geld terug. Het is dan fijn om te weten dat jouw bank je een goede service biedt. De klantenservice van Knab krijgt gemiddeld een dikke 8. Niet voor niets kozen al meer dan 200.000 mensen voor Knab.

Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend. Meer weten? Neem dan gerust even contact met ons op.


Xandra Boersma
Xandra werkt bij Knab, het platform waar je al je financiële zaken regelt. Van de hypotheek voor je nieuwe woning tot aan je financiële planning.


Een alles-in-een-pakket tegen een duidelijke prijs  Check de Knab-rekening

Bij Knab behoud jij gemakkelijk het inzicht in je financiën