Overgemaakt geld terugboeken, hoe doe je dat?

Je typt net even een cijfertje verkeerd, je pakt per ongeluk de verkeerde vriend uit je adresboek of je vader is overgestapt van bank, maar is vergeten dat aan jou te vertellen. Kortom: Er is geld onderweg naar de verkeerde rekening. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wil dus overgemaakt geld terugboeken, maar hoe doe je dat? 
Gepubliceerd
20 februari 2018
Laatst geüpdatet
29 december 2022
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 20 februari 2018
- Laatst geüpdate: 29 december 2022
- Leestijd: 2 minuten

Je typt net even een cijfertje verkeerd, je pakt per ongeluk de verkeerde vriend uit je adresboek of je vader is overgestapt van bank, maar is vergeten dat aan jou te vertellen. Kortom: Er is geld onderweg naar de verkeerde rekening. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je wil dus overgemaakt geld terugboeken, maar hoe doe je dat? 

Foutieve overboeking gedaan-592654-edited.jpg

Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken?

Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.

Bij Knab doe je dit eenvoudig vanuit de Knab App. Tik eerst op de afschrijving en vervolgens op de drie puntjes. Bovenaan zie je de optie 'terugboeken'. Bevestig je terugboeking en het bedrag staat maximaal binnen één werkdag weer op je rekening. 

Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.

Hoe krijg je je geld terug bij een losse, foutieve overboeking?

Vooropgesteld: Je hebt recht op dit geld. Bij een onverschuldigde betaling, is de ontvanger wettelijk verplicht om dit geld aan je terug te geven. Maar voordat je daarvoor een - dure - juridische procedure opstart, kun je een aantal andere dingen proberen om je geld terug te krijgen. Daarvoor is het belangrijk om te kijken naar de specifieke situatie.

1. Je hebt geld overgeboekt naar een rekeningnummer dat niet bestaat

Dit is de beste situatie. Heb je een nummertje verkeerd getypt hebt of is er iets anders misgegaan waardoor je geld hebt overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat? Dan is er eigenlijk niks aan de hand. Het geld wordt dan binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Bovenstaande geldt helaas alleen als je het bedrag 'hebt overgeboekt' naar een niet-bestaand rekeningnummer van een Nederlandse bank.

Heb je een verkeerd buitenlands rekeningnummer ingevoerd? Dan ben je afhankelijk van die bank en is het afwachten of deze je geld ook daadwerkelijk terugboekt. Heb je na een paar dagen nog niks terug? Neem dan even contact op met de betreffende bank, wellicht kunnen zij je helpen.

2. Je hebt geld overgeboekt naar iemand die je kent

Enigszins voor de hand liggend, maar toch goed om te vermelden. Als je weet naar wie je het geld hebt overgemaakt, neem dan contact op met die persoon. Heb je geen contactgegevens, dan kun je het misschien via social media proberen. Lukt dit ook niet, neem dan contact op met zijn of haar bank.

3. Je hebt geld overgeboekt naar een bestaand rekeningnummer van iemand die je niet kent

Dit is een lastige. Jij hebt zelf de fout gemaakt dus je bent afhankelijk van degene waarnaar je per ongeluk het geld hebt overgemaakt. Wat wij in zo’n geval altijd adviseren is dat je een cent overmaakt naar het betreffende rekeningnummer. In de beschrijving kun je diegene dan verzoeken om de eerdere foutieve overboeking terug te storten.

Komt diegene je verzoek niet tegemoet? Dan is je enige optie nog contact op te nemen met de bank waarnaar je hebt overgemaakt. Zij mogen vanwege privacy-redenen niet de persoonsgegevens van de eigenaar van de rekening delen, maar ze kunnen wel optreden als bemiddelaar en op die manier proberen het geld voor jou terug te halen.

Juridische procedure

Krijg je degene naar wie je de foutieve overboeking hebt gedaan niet te pakken of lukt het je maar niet om het geld terug te krijgen? Dan is je laatste optie om toch die juridische procedure op te starten. Zoals gezegd is er sprake van een onverschuldigde betaling: degene aan wie je het geld hebt overgemaakt is wel degelijk wettelijk verplicht om het je terug te betalen.

Uiteraard is zo’n procedure niet gratis, je hebt immers een advocaat nodig voor je stap naar de rechter. Bedenk je dus goed of het geldbedrag dat je probeert terug te krijgen hoog genoeg is om de kosten te dekken.

IBAN-Naam Check

Bankier je bij Knab? Dan is het goed om te weten dat we altijd een IBAN-Naam Check uitvoeren bij overboekingen vanuit de Knab App naar Nederlandse rekeningnummers. Dat betekent dat we bij elke overboeking checken of de gegevens die jij invult overeenkomt met de gegevens die bij ons bekend zijn. Er zijn dan drie scenario's:

  1. Je hebt een kleine typfout gemaakt. In dat geval toont de Knab App de naam die bij ons bekend is. 
  2. Naam en rekeningnummer komen totaal niet overeen. In dat geval tonen we alleen de melding dat beide niet overeenkomen.
  3. We kunnen door omstandigheden geen IBAN-Naam Check doen. In dat geval krijg je ook daar direct een melding van. 

 In alle gevallen is het alsnog aan jezelf of je de verdergaat met de overboeking. Je kunt de naam aanpassen, de overboeking annuleren of - als je het echt zeker weet - gewoon doorgaan met de betaling. 

Ontdek Knab Plus 



Casper Zwart
Casper is Eindredacteur bij Knab. Hij schrijft al jaren over financiën. Daarnaast doet hij regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.


Deel via:

Ook interessant voor jou

Compleet bankpakket voor een vaste prijs per maand  Check de Knab-rekening

Bij Knab behoud jij gemakkelijk het inzicht in je financiën