iDIN bij Knab: jullie mening en onze vervolgstappen

IDIN is een online identificatiedienst die door banken is ontwikkeld. Met iDIN kun je bij aangesloten overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels veilig inloggen en je identificeren. Je logt in op dezelfde manier en via dezelfde beveiligde inlogomgeving van je bank. Dit is handig omdat je zo minder inloggegevens hoeft te onthouden. Vervolgens bevestigt je eigen bank je identiteit en verstrekt het de opgevraagde informatie, zoals je naam, adres, leeftijd of geslacht. Wat is nu de status en wat is de feedback van onze klanten? Je leest het hier.
Gepubliceerd
8 september 2020
Laatst geüpdatet
26 september 2022
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 8 september 2020
- Laatst geüpdate: 26 september 2022
- Leestijd: 2 minuten

IDIN is een online identificatiedienst die door banken is ontwikkeld. Met iDIN kun je bij aangesloten overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en webwinkels veilig inloggen en je identificeren. Je logt in op dezelfde manier en via dezelfde beveiligde inlogomgeving van je bank. Dit is handig omdat je zo minder inloggegevens hoeft te onthouden. Vervolgens bevestigt je eigen bank je identiteit en verstrekt het de opgevraagde informatie, zoals je naam, adres, leeftijd of geslacht. Wat is nu de status en wat is de feedback van onze klanten? Je leest het hier.

iDIN ontbreekt nog bij Knab, ontdekt deze man

Voorlopig geen iDIN bij Knab

We kennen de wensen van onze klanten goed. Een deel van onze klanten ziet graag dat we iDIN toevoegen aan onze dienstverlening. Toch hebben we weloverwogen besloten om - in ieder geval in 2022 - hier niet aan te beginnen. Het is namelijk een zeer omvangrijk project en er zijn andere zaken die hoger op het verlanglijstje van onze klanten staan of verplicht worden gesteld door onze toezichthouder. We focussen ons nu onder andere op het aanbieden van zakelijke leningen en het verbeteren van onze boekhoudkoppelingen.   

Jullie mening

We krijgen via Knab Open, de Servicedesk en social media regelmatig suggesties en vragen binnen over de introductie van iDIN. Doordat Knab nog geen iDIN aanbiedt, lopen sommige klanten tegen problemen aan. Zo horen we wel eens dat klanten bij bepaalde instanties niet online kunnen inloggen of zich niet online kunnen identificeren. Dit kan als gevolg hebben dat klanten met extra werk worden opgezadeld en formulieren moeten invullen. Deze moeten vervolgens per post naar de betreffende instantie verstuurd worden.

Daarnaast zorgt het ontbreken van iDIN er soms voor dat het langer duurt voordat de klant zijn of haar identiteit kan bevestigen bij de betreffende instantie of bij bepaalde persoonlijke gegevens kan komen.

Onze vervolgstappen

iDIN staat regelmatig in de top 20 van meest binnenkomende verbetersuggesties.  We snappen de frustratie over het niet aanbieden van iDIN en de extra rompslomp bij het online inloggen en identificeren. Als relatief kleine bank moeten we echter scherpe keuzes maken in wat we wel en niet ontwikkelen. Zoals gezegd is het toevoegen van iDIN een omvangrijk project, op dit moment geven we prioriteit aan andere projecten. Hiermee zeggen we niet dat we iDIN nooit zullen aanbieden. We houden de klantbehoefte en de ontwikkelingen bij iDIN zelf goed in de gaten. In 2022 zullen we iDIN in ieder geval niet toevoegen. 

Praat en test mee!

Wil jij ook graag je mening geven over iDIN? Dat kan via onderstaande knop bij 'Vond je deze informatie nuttig?'. Let op: Dit is anoniem. We nemen dus geen contact met je op, maar lezen alles en het helpt ons prioriteiten stellen.

Liever niet anoniem je mening geven? Je kunt je ook opgeven voor een telefonisch gesprek waarin je onze producten en diensten test. In dit artikel hebben het ook over het 'verlanglijstje van onze klanten'. Die stellen we eens per twee maanden op op basis van klantonderzoek. Dit onderzoek sturen we steeds uit naar een willekeurige groep klanten. Om de objectiviteit te waarborgen kun je je hiervoor niet zelf aanmelden. 



Cansu Dengiz
Cansu is UX Researcher bij Knab en verantwoordelijk voor het ophalen én terugkoppelen van alle feedback van onze klanten.


Deel via:

Ook interessant voor jou

Test onze producten en diensten op Knab Open  Geef je mening

Bij Knab behoud jij gemakkelijk het inzicht in je financiën