Hoe Knab gebruik maakt van Facebook en wat jij zelf kunt wijzigen

Facebook is veel in het nieuws deze week. Zo hielden de hoorzitting van Mark Zuckerberg en het 'Bye Bye Facebook' evenement van Zondag met Lubach de gemoederen flink bezig. Bij Knab krijgen we de laatste tijd dan ook veel vragen binnen over de uitwisseling van gebruikersdata met Facebook en vergelijkbare platformen. In dit artikel beantwoorden we de meest gestelde vragen. Zo geven we een toelichting op de manier waarop wij Facebook inzetten en geven we aan hoe jij zelf instellingen kunt wijzigen en welke gevolgen die wijzigingen mogelijk hebben.
Laatst geüpdatet
14 juli 2021
Leestijd
5 minuten
- Laatst geüpdate: 14 juli 2021
- Leestijd: 5 minuten

Facebook is veel in het nieuws deze week. Zo hielden de hoorzitting van Mark Zuckerberg en het 'Bye Bye Facebook' evenement van Zondag met Lubach de gemoederen flink bezig. Bij Knab krijgen we de laatste tijd dan ook veel vragen binnen over de uitwisseling van gebruikersdata met Facebook en vergelijkbare platformen. In dit artikel beantwoorden we de meest gestelde vragen. Zo geven we een toelichting op de manier waarop wij Facebook inzetten en geven we aan hoe jij zelf instellingen kunt wijzigen en welke gevolgen die wijzigingen mogelijk hebben.

Facebook

Meerdere typen datastromen

Allereerst is het goed om te weten dat er meerdere typen datastromen zijn waarbij er data tussen Facebook en Knab wordt uitgewisseld. Zo is het mogelijk dat wij data ontvangen van Facebook over de acties die jij onderneemt op het social media kanaal, bijvoorbeeld of je een post van ons liket. Ook staan er Facebook pixels op bepaalde pagina’s van Knab, maar natuurlijk niet in de persoonlijke bankomgeving. Tot slot is het ook mogelijk dat er versleutelde data gedeeld wordt met Facebook.

Per datastroom geven we hieronder aan hoe het werkt, hoe Knab het gebruikt om relevant te kunnen zijn voor jou en wat jij kunt doen om dit te wijzigen.

1. Gedrag op Facebook

Wat is het?
Facebook is een social media kanaal en een advertentieplatform. Maar hoe werkt dat adverteren dan? Op basis van alle handelingen die je als gebruiker op Facebook doet, maakt Facebook een gedetailleerde profielschets van je interesses en demografische kenmerken. Als je bijvoorbeeld veel pagina’s van automerken volgt, veel foto’s van auto’s liket en ook nog eens lang naar video’s over auto’s kijkt, dan kan het zomaar dat Facebook aan jou de interessecategorie ‘automotive’ toekent.

Adverteerders gebruiken deze interessecategorieën, omdat ze op deze manier relevanter kunnen zijn. Een automagazine kan bijvoorbeeld zijn advertenties alleen richten op ‘automotives’.

Als je reageert op of interacteert met berichten en advertenties van bedrijven, wordt deze data ook gedeeld door Facebook met het desbetreffende bedrijf. Een bedrijf weet dus dat je een ‘like’ geeft aan een van hun berichten of bijvoorbeeld een video kijkt. En als je een vraag stelt onder een bericht van een bedrijf, ontvangt het bedrijf deze data uiteraard ook via Facebook. Op deze manier kan het bedrijf jou vervolgens antwoord geven.

Hoe gebruikt Knab het?
Bij het adverteren op Facebook, maakt ook Knab gebruik van interessecategorieën. Gaat een advertentie van Knab in jouw Facebooktijdlijn bijvoorbeeld over persoonlijke financiën, dan komt dat doordat wij aan Facebook hebben kunnen aangeven dat we deze willen tonen aan diegenen die als interessecategorie ‘persoonlijke financiën’ hebben. En Facebook heeft dan dus deze interessecategorie aan jou toegekend.

Daarnaast gebruikt Knab Facebook ook om vragen aan Knab te beantwoorden van (potentiële) klanten en problemen op te lossen. Het feit dat je een vraag aan ons stelt via Facebook, is natuurlijk ook al ‘data’ die wij ontvangen.

Wat kun je zelf instellen?
Ben je benieuwd welke interesses er bij jouw Facebookprofiel horen? Kijk dan op www.facebook.com/ads/preferences. Hier kun je overigens ook aangeven dat je niet (langer) een bepaalde interesse aan jouw account wilt laten koppelen. Verder kun je aangeven per advertentie dat je deze wilt verbergen, door op de drie puntjes rechts naast de advertentie te klikken.

Een rigoureuzere maatregel is om - net als Arjen Lubach - te stoppen met het gebruik van Facebook. Facebook is nou eenmaal een advertentieplatform, en daar verdienen ze ook hun geld mee, dus helemaal van de advertenties afkomen… Dat wordt lastig!

2. Gedrag op websites

Wat is het?
Veel bedrijven die adverteren via Facebook, maken gebruik van een zogenaamde Facebook pixel. Dit is een klein stukje code dat je op de website plaatst, die een verbinding maakt met Facebook. Soms is dit zichtbaar, zoals met een ‘deelknop’ of een ‘like teller’, maar het kan ook onzichtbaar zijn voor het blote oog. Bijvoorbeeld in de vorm van een transparant plaatje van 1 bij 1 pixel. Vandaar de naam: Facebook pixel. Maar het wordt ook wel een cookie of beacon genoemd.

Dit stukje code stuurt informatie over de pagina(‘s) die je bekijkt naar Facebook. In de basis is dit alleen het webadres (url) van de pagina, maar het kan ook contextuele informatie meesturen. Zoals het feit dat je je geregistreerd hebt, of dat je een product hebt gekocht. Als jij gelijktijdig aan je bezoek bent ingelogd in Facebook, wordt deze informatie automatisch gekoppeld aan je profiel in Facebook. Er staat natuurlijk geen pixel op pagina's in de bankomgeving, dus jouw persoonlijke gegevens zijn helemaal veilig.

Hoe gebruikt Knab het?
De informatie die uit de pixel komt is heel belangrijk voor Knab om relevant te kunnen zijn. We gebruiken deze informatie dan ook op drie verschillende manieren: om uit te sluiten, om in te sluiten en om mensen te vinden die lijken op onze gebruikers.

Allereerst gebruiken we de informatie om te zorgen dat je geen advertenties voor een product te zien krijgt, dat je al gekocht hebt. We sluiten je dan dus uit. Hiervoor gebruiken we de Facebook pixel het meest. Je kent vast het voorbeeld van een cadeau dat je snel even voor je partner online koopt, wat dan vervolgens nog wekenlang in allerlei advertenties voorbij komt. Dat is onnodig, en deze pixel helpt dat voorkomen.

Ten tweede gebruiken we het om jou in te sluiten in bepaalde doelgroepen. Stel je voor dat je informatie hebt opgezocht over het kopen van je eerste huis op knab.nl. Het kan zijn dat je in de dagen daarna aanvullende informatie via advertenties te zien krijgt, of een aanbieding om je hypotheek via Knab te regelen. We denken namelijk dat dit relevant voor jou is.

Als laatste gebruiken we de informatie die door de Facebook pixel wordt verzameld om nieuwe doelgroepen te ontdekken die lijken op bezoekers van specifieke pagina’s. Dit wordt ook wel een look-a-like doelgroep genoemd. Dit is een doelgroep die op basis van het profiel van Facebook het meest lijkt op alle bezoekers van een bepaalde pagina.

Wat kun je zelf instellen?
Omdat pixels een vorm zijn van cookies, zijn we wettelijk verplicht je te informeren over het gebruik van deze techniek. Bij Knab doen we dat met een cookiemelding: een melding die je krijgt bij je (eerste) bezoek aan de website. Sommige cookies zijn nodig voor het functioneren van de website, bijvoorbeeld om de website te laten onthouden dat je bent ingelogd. Andere cookies helpen om statistieken over gebruik en storingen bijhouden. Er zijn ook cookies optioneel en die kun je als gebruiker ook uitzetten.

Via https://www.knab.nl/cookies kun je de instellingen voor cookies aanpassen. Let op dat dit dus ook kan betekenen dat je juist vaker advertenties van Knab te zien krijgt. Dit heeft ermee te maken dat we in verreweg de meeste gevallen deze techniek gebruiken om je juist uit te sluiten van onze advertenties.

3. Data die je gedeeld hebt met Knab

Wat is het?
Facebook maakt het mogelijk om data die bedrijven hebben van hun klanten te spiegelen aan de data die Facebook heeft. Hiermee kunnen bedrijven bestaande klanten heel specifiek een bepaald bericht wel of juist niet te tonen. Het proces is erop ingericht dat zowel het bedrijf dat de data deelt als Facebook, nooit meer data ontvangen dan ze van tevoren al hadden.

Dat werkt als volgt: beide partijen spreken af op welke manier de data wordt versleuteld. Deze versleuteling is een ingewikkelde rekensom die een vrijwel 100% uniek resultaat levert. Bovendien is deze versleuteling eenzijdig; je kunt niet terug redeneren wat de originele waarde is van een bepaalde sleutel. Als beide partijen hun data op exact dezelfde wijze versleutelen, kun je wél de output naast elkaar leggen. Je weet dan welke gebruikers een ‘match’ hebben.

Hoe gebruikt Knab het?
Knab maakt gebruik van deze techniek om onze advertenties op Facebook aan een relevante doelgroep te tonen, of juist niet. We gebruiken hiervoor alleen e-mailadressen en telefoonnummers van onze klanten. Deze informatie versleutelen we twee keer: een keer vooraf via een SHA256 cryptografische hashfunctie, en een keer lokaal tijdens het uploaden met dezelfde SHA256 cryptografische hashfunctie.

We willen daarmee voorkomen dat Facebook willekeurige e-mailadressen kan invoeren en matchen aan onze lijst. Door onze dubbele hashing zou dit ze zoveel rekenkracht kosten, dat dit nooit lukt.

Wat kun je zelf instellen?
Als je niet op prijs stelt dat je data (versleuteld) wordt uitgewisseld met deze partijen ten behoeve van onze communicatie, kun je je daarvoor afmelden door een mailtje te sturen naar service@knab.nl. Let op: het kan zijn dat je daarna juist meer advertenties van Knab te zien krijgt, juist omdat je niet meer herkend wordt als klant.

Handelen volgens wet- en regelgeving

Tot slot willen we je er graag van verzekeren dat Knab altijd overeenkomstig de toepasselijke wet-en regelgeving zal handelen. Momenteel is dat de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Vanaf 25 mei 2018 geldt dezelfde privacywetgeving voor de hele Europese Unie, deze heet in het Engels General Data Protection Regulation (GDPR) en in het Nederlands Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).



Knab
Met behulp van slimme technologie helpt Knab jou meer uit je geld te halen. Door je handige bespaartips en alerts te geven bijvoorbeeld.



Deel via:
Compleet bankpakket voor een vaste prijs per maand  Check de Knab-rekening

Bij Knab behoud jij gemakkelijk het inzicht in je financiën