Dubbel verzekerd: wat houdt het precies in?
Gepubliceerd
9 juli 2018
Laatst geüpdatet
2 februari 2024
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 5 juli 2018
- Laatst geüpdate: 2 februari 2024
- Leestijd: 2 minuten
In Nederland kun je bijna overal wel een verzekering voor afsluiten. Met zo’n groot aanbod heb je waarschijnlijk niet meer helemaal scherp waarvoor je nou allemaal verzekerd bent. Hierdoor loop je de kans dat je verzekeringen afsluit die je niet nodig hebt, omdat je dat risico al hebt afgedekt met een andere verzekering. En voor je het weet ben je daardoor dubbel verzekerd. Maar wat houdt dat dan in?
Wanneer ben je dubbel verzekerd?
Als je dubbel verzekerd bent, valt het verzekerde risico onder de dekkingen van meerdere verzekeringen. In de verzekeringswereld noemen ze dit ook wel ‘samenloop’. Denk hierbij aan de medische kosten bij je reisverzekering. Deze dekt je zorgverzekering ook grotendeels. Of een speciale rechtsbijstandverzekering bij je autoverzekering, terwijl je ook een losse rechtsbijstandverzekering hebt.
Allerlei oorzaken
Je kunt op allerlei manieren dubbel verzekerd raken. Dekkingen die elkaar simpelweg overlappen is de grootste oorzaak. Zoals een inboedelverzekering en een verzekering voor je fiets.
Een andere oorzaak? Samenwonen. Jullie hebben waarschijnlijk beide dezelfde verzekeringen afgesloten, zoals een opstal- en een reisverzekering. Maar als je samen gaat wonen, kun je deze verzekeringen samenvoegen. Scheelt toch weer in kosten.
Ook wordt nog wel eens vergeten om een verzekering op te zeggen bij het overstappen. Als jij een nieuwe verzekering aanvraagt, betekent het niet dat je oude verzekering automatisch op wordt gezegd. Dat moet je zelf doen. Denk je hier niet aan, dan heb je plots twee dezelfde verzekeringen.
Hoe weet je of je dubbel verzekerd bent?
Wil je checken of je dubbele verzekeringen hebt? De makkelijkste manier om hier achter te komen is door al je verzekeringen op een rij te zetten. Welke verzekeringen heb je überhaupt? En wat dekken ze? Zo heb je het voor jezelf overzichtelijk en zie je vrij snel waar eventuele overlap zit.
Geen dubbele vergoeding bij schade
Bij schade mag je in principe zelf bepalen bij welke verzekeraar je de schade meldt. Maar denk erom: bij beide verzekeraars de schade claimen is fraude en daarom strafbaar. Probeer het dus niet uit.
Zodra je de schade meldt, geef je door dat je nog een verzekering bij een andere verzekeraar hebt lopen. De verzekeraar bij wie je de schade hebt geclaimd, vergoed de schade en kan vervolgens contact zoeken met je andere verzekeraar. Dan gaan ze samen kijken of ze onderling het uitgekeerde schadebedrag kunnen verrekenen.
Na-u-clausule
Sommige verzekeraars hebben in de voorwaarden staan dat ze afwijken van de normale gang van zaken bij een dubbele verzekering. Dit noemen ze de ‘na-u-clausule’. Heeft de verzekeraar dit in de voorwaarden staan? Dan keert hij geen schade uit als je ook gedekt bent via een andere verzekering.
Zo voorkom je het
Een dubbele verzekering is best zonde. Vooral omdat je dubbele premie betaalt. Dus probeer het zoveel mogelijk te voorkomen. Dat kan op verschillende manieren:
- Zoals hierboven ook al genoemd: check regelmatig welke verzekeringen je hebt. Welke dekking hebben ze en zijn er overlappingen? Zo ja, overweeg dan één van de twee te beëindigen.
- Stap je over naar een andere verzekeraar? Dan wil je natuurlijk je oude verzekering aanhouden tot je nieuwe verzekering definitief is ingegaan. Zet een reminder voor jezelf dat je de oude opzegt, zodra je een bevestiging van je nieuwe verzekeraar hebt.
- Sluit meerdere verzekeringen bij eenzelfde verzekeraar af. Bij een melding van schade blijft de afhandeling onder één dak en kan er geen discussie of vertraging ontstaan. Je kunt bijvoorbeeld vaak je inboedel- en opstalverzekering als een pakket afsluiten.
Verzekeringen die verplicht zijn
Ben je van plan om je eens goed te verdiepen in de verzekeringen die je hebt? Onthoud dan dat bepaalde verzekeringen verplicht zijn als je een koopwoning hebt. In dit handige e-book 'Verzekeringen' staan ze voor je op een rijtje.
Judith Hof
Judith werkte tussen 2016 en 2020 bij Knab. Ze begon als Service Expert en vanaf 2018 was ze een van onze content marketeers. .