Coronavoucher bij annuleren vakantie: de voorwaarden en meer
Gepubliceerd
11 mei 2020
Laatst geüpdatet
2 februari 2024
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 11 mei 2020
- Laatst geüpdate: 2 februari 2024
- Leestijd: 4 minuten
Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, ligt het vliegverkeer al wekenlang plat en worden pakketreizen met bosjes geannuleerd. Grote kans dus dat jij je vakantieplannen in duigen ziet vallen dit jaar. Ter compensatie ontvang je in deze tijd vaak een coronavoucher. Moet je deze voucher accepteren en wat zijn de voorwaarden?
Wat is een coronavoucher?
De coronavoucher is een tegoedbon die je krijgt als je reis niet door kan gaan vanwege het coronavirus. Met zo’n voucher kun je op een later moment - onder voorwaarden - alsnog eenzelfde soort vakantie boeken via dezelfde reisorganisatie.Je krijgt de coronavoucher alleen als je pakketreis wordt geannuleerd. Luchtvaartmaatschappijen, accommodaties en evenementenorganisaties bieden een andere - vaak zelfbedachte - voucher aan.
Waarom krijg ik een voucher in plaats van mijn geld terug?
Als een reis niet door kan gaan, krijg je normaal gesproken het volledige aankoopbedrag terug. Inclusief bijkomende kosten, zoals reserverings- en administratiekosten. Tijdens de coronacrisis is dit voor veel bedrijven financieel niet haalbaar.
Daarom hebben Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Algemene Nederlandse Vereniging (ANVR) de handen ineen geslagen en op 16 maart 2020 de coronavoucher in het leven geroepen. Het initiatief wordt gesteund door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Ministerie van Economische zaken.
Ben ik verplicht om de coronavoucher te accepteren?
De wet is daar heel duidelijk in: juridisch gezien ben je niet verplicht om de voucher te accepteren. Als je ‘m weigert, moet de reisorganisatie jou alsnog de reissom terugbetalen.Heb je de voucher al geaccepteerd, maar wil of kan je hier toch geen gebruik van maken? Dan heb je alsnog de mogelijkheid om je geld terug te krijgen. Dit kan je vanaf zes maanden nadat je de voucher hebt geaccepteerd, aangeven bij de reisorganisatie. Deze heeft vervolgens tot 12 maanden na uitgifte de tijd om de waarde van je voucher terug te storten.
Wat zijn voorwaarden van een coronavoucher?
De meeste reisorganisaties hanteren hun eigen voorwaarden. Goed dus om de voorwaarden van de organisatie waar jij geboekt hebt onder de loep te nemen. Het SGR en de ANVR hebben wel richtlijnen opgesteld voor reizigers die al (aan)betaald hebben voor een reis.- Geldigheid voucher
De voucher is een jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Binnen dat jaar moet je een nieuwe reis boeken. De reis zelf kan je voor een later moment boeken, die hoeft dus niet binnen dat jaar te vallen.
Je kan de voucher alleen inwisselen bij dezelfde reisorganisatie. Verder staat hij op naam van degene die de oorspronkelijke reis heeft geboekt; het is niet mogelijk om de voucher over te dragen aan iemand anders. Wil of kan je niet zelf op reis? Dan kun je dus beter je geld terugvragen.
- Garantie bij faillissementBang dat de reisorganisatie het niet redt tijdens de crisis en jij uiteindelijk naar je vakantie kunt fluiten? Dat is nergens voor nodig. De voucher valt namelijk onder de dekking van het SGR. Dat wil zeggen dat jouw reissom is veiliggesteld en je je geld terugkrijgt als de reisorganisatie failliet gaat.
- Volwaardige vervanging
De waarde van je voucher moet exact hetzelfde zijn als het aankoopbedrag van je reis. Er mogen geen kosten worden ingehouden voor bijvoorbeeld de uitgifte van de voucher of het terugbetalen van de reissom.
Merk je dat er toch extra kosten in rekening zijn gebracht? Met de voorbeeldbrief ‘Onterechte kosten coronavoucher’ kun je aan het bedrijf duidelijk maken dat je dit niet accepteert. Download ‘m gratis bij ECC Nederland.
- Geen extra kostenBoek je je reis om naar een duurdere trip? Dan moet je het verschil in geld bijbetalen. Bij een goedkopere reis krijg je het verschil juist terug. Dit bedrag moet binnen redelijke termijn worden uitgekeerd. Check hiervoor de boekingsvoorwaarden van de reisorganisatie.
Vouchers van evenementenorganisaties en vliegmaatschappijen
Er worden - naast de coronavoucher - ook andere vouchers uitgedeeld. Door luchtvaartmaatschappijen, vakantieparken en boekingsplatformen bijvoorbeeld. Ook bij veel evenementen krijg je tegenwoordig een waardebon. Check ook bij deze waardebonnen goed:- hoelang de voucher geldig is;
- of deze onder de SGR-dekking of andere garantiedekking valt. Zo weet je zeker dat je bij faillissement je geld terugkrijgt;
- je het verschil bij een goedkopere reis terugkrijgt in contanten of een waardebon. Bij veel organisaties is het laatste namelijk het geval.
Je verzekeringen
Als je vakantie of stedentrip wordt geannuleerd door het coronavirus, kun je helaas geen aanspraak maken op je reis- of annuleringsverzekering. Ook bij nieuwe reizen is het coronavirus geen annuleringsreden meer en uitgesloten in de voorwaarden.Maak jij - nu de regels langzamerhand worden versoepeld - alweer plannen voor toekomstige vakanties? Bijvoorbeeld voor volgend jaar? Sluit een reis- en annuleringsverzekering dan niet meteen uit. Annuleringen vanwege het coronavirus worden misschien niet gedekt, maar het kan altijd handig zijn voor andere zaken. Bijvoorbeeld diefstal van bagage of een ziekte of ongeval op een buitenlandse bestemming.
Het coronavirus en jouw financiële zaken
Wil je meer lezen over de gevolgen van de coronacrisis op jouw geldzaken? Check deze pagina vol tips en informatie.
Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.