Je huis opruimen: zo pak je het aan
Gepubliceerd
27 mei 2020
Laatst geüpdatet
29 mei 2020
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 26 mei 2020
- Laatst geüpdate: 29 mei 2020
- Leestijd: 2 minuten
Ben je van plan je huis te verkopen? Dan is het verstandig om je huis eens goed op te ruimen. Een schone en opgeruimde woning maakt tenslotte een betere indruk op een potentiële koper. Daarnaast is een opgeruimd huis overzichtelijker en krijgt iemand tijdens de bezichtiging een beter beeld van de ruimte en de mogelijkheden. Uiteraard is je huis opruimen niet echt een leuk klusje. Probeer het daarom zo efficiënt mogelijk aan te pakken.
Je huis opruimen: begin met je spullen
Begin het opruimen door eerst eens kritisch naar al je spullen te kijken. Want hoe minder spullen je uiteindelijk hebt, hoe minder je hoeft op te ruimen. Bepaal wat je echt nodig hebt (of “what sparks you joy” ;)) en welke spullen eigenlijk wel weg kunnen. Is het nog van goede kwaliteit? Overweeg dan om het te verkopen of weg te geven. Veel duurzamer dan weggooien!
Stel jezelf een deadline voor het weggooien
Afstand nemen van je spullen is lang niet zo makkelijk als het klinkt. Want ja, wat als je die ene kabel volgend jaar toch opeens nodig hebt? Om te bepalen of je iets echt nodig hebt, kun je het beste de spullen in een doos doen en deze dichtplakken. Op de doos schrijf je iets als “weggooien na [datum]”. Hoef je de doos vervolgens niet te openen voor deze datum? Dan heb je de spullen waarschijnlijk echt niet meer nodig en kun je ze weg doen.
Creëer opbergruimte
Na al het weggooi-geweld, kun je daadwerkelijk spullen gaan opbergen. Probeer daarom extra opbergruimte te creëren als het even kan. Dichte kasten en een lege vloer zorgen namelijk voor rust in huis, omdat je spullen dan buiten het zicht liggen. En het maakt het ook makkelijker als je straks wilt schoonmaken.
Probeer daarom extra opbergruimte te creëren. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, denk bijvoorbeeld aan een lade met wieltjes onder je bed, een kast op de overloop met dichte lades of opbergkisten in de hoek.
Gebruik een checklist
Om het opruimen overzichtelijk te houden en bij te houden hoe ver je bent, is het handig om van tevoren een checklist te maken. Daarmee voorkom je ook dat je bepaalde klusjes vergeet.
Zet voor jezelf op een rij wat er moet gebeuren en deel dit als het kan op in kleinere taken. Zo maak je het opruimen behapbaar. Daarnaast kun je de taken op die manier makkelijker te verdelen als je hulp hebt en geeft het je een lekker gevoel als je dingen kan afvinken.
Verspreid de taken
Probeer je huis niet in één dag helemaal op te ruimen en schoon te maken. Waarschijnlijk krijg je dit niet voor elkaar en zorgt het alleen maar voor stress. Verspreid je plannen daarom over de week. Dat geeft je meer rust en kun je de verschillende taken waarschijnlijk grondiger aanpakken.
Geef spullen een vaste plek
Om te voorkomen dat je na een week wéér kunt opruimen, helpt het om spullen een vaste plek te geven. Als je daarnaast afspreekt dat de sleutels altijd in het bakje naast de deur liggen en de campingspullen altijd in die ene kist op zolder zitten, raak je minder snel dingen kwijt. Dat scheelt mooi weer een zoektocht waarbij het huis ondersteboven wordt gegooid.
Zet muziek erbij op
Het klinkt een beetje suf, maar een muziekje erbij maakt opruimen echt leuker. Zorg er uiteraard wel voor dat het muziek is waar je blij van wordt en energie van krijgt. Maak desnoods een playlist aan in Spotify met jouw favoriete opruim-muziek. Heb je de muziek altijd bij de hand.
Stel een beloning in het vooruitzicht
Uiteindelijk is je huis opruimen een klusje dat toch echt even moet gebeuren. Om de drempel iets te verlagen, kun je jezelf belonen. Dit kan van alles zijn, net wat jou aan het werk kan krijgen. Na een dag opruimen lekker sushi bestellen bijvoorbeeld, of toch die ene broek mogen kopen van jezelf. Je hebt tenslotte toch je kledingkast opgeruimd!
Je huis verkopen
Ga jij jouw huis opruimen omdat je jouw huis gaat verkopen? Download dan onze gratis checklist ‘woning verkopen’. Hierin lees je onder andere:
- hoe je jouw woning verkoopklaar maakt;
- welke vragen je kan verwachten bij de bezichtiging;
- hoe je de onderhandelingen slim aanpakt.
Judith Hof
Judith werkte tussen 2016 en 2020 bij Knab. Ze begon als Service Expert en vanaf 2018 was ze een van onze content marketeers. .