Hoe werkt een bouwdepot bij een verbouwing?

Je hebt een woning gevonden en bent inmiddels druk bezig met het regelen van de hypotheek. Om te zorgen dat het ook daadwerkelijk je droomwoning wordt, wil je eerst nog het een en ander verbouwen. Dat je daarvoor een bouwdepot nodig hebt, weet je al. Maar hoe werkt een bouwdepot nou eigenlijk precies voor het betalen van de verbouw? In dit artikel leggen we het aan de hand van voorbeelden uit.
Gepubliceerd
1 oktober 2017
Laatst geüpdatet
1 oktober 2017
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 8 september 2017
- Laatst geüpdate: 1 oktober 2017
- Leestijd: 2 minuten

Je hebt een woning gevonden en bent inmiddels druk bezig met het regelen van de hypotheek. Om te zorgen dat het ook daadwerkelijk je droomwoning wordt, wil je eerst nog het een en ander verbouwen. Dat je daarvoor een bouwdepot nodig hebt, weet je al. Maar hoe werkt een bouwdepot nou eigenlijk precies voor het betalen van de verbouw? In dit artikel leggen we het aan de hand van voorbeelden uit.

Bouwdepot

Hoe werkt een bouwdepot in de praktijk?

Koop jij een woning die je eerst nog gaat verbouwen? Dan neem je je hypotheek in delen op. Na het passeren - dus als jij je handtekening onder de hypotheek- en leveringsakte zet bij de notaris - wordt het overgebleven deel van de hypotheek in een bouwdepot geplaatst. Dit is een aparte rekening. Uit dit bouwdepot betaal je dan later (in delen) de rekeningen voor de aannemer en/of de materialen.

Taxatie voor en na de verbouwing

Tijdens je hypotheekaanvraag wordt je (toekomstige) woning getaxeerd. De taxateur stelt de waarde van de woning vast van vóór en ná de verbouwing. De waarde ná de verbouwing baseert de taxateur op basis van de verbouwingsplannen die je hebt. Daarvoor moet je een verbouwingsspecificatie invullen waarop je alle kostenposten (voor zover bekend) vermeldt. Op basis van deze specificatie (en taxatie) keurt de geldverstrekker je aanvraag voor een bouwdepot al dan niet goed.

Verbouwingsspecificatie na bouwdepot

De geldverstrekker maakt op het declaratieformulier van het bouwdepot een aparte code aan voor iedere post (zie afbeelding), zoals de keuken of badkamer. Daarmee checkt de verstrekker of de werkzaamheden die zijn uitgevoerd, in lijn zijn met het oorspronkelijke verbouwingsplan van het bouwdepot. Dit klinkt wellicht nog vaag, dus laten we het zien aan de hand van een voorbeeld.

Voorbeeld verbouwingsspecificatie
Piet en Maria kopen een woning en willen dit verbouwen voor € 25.000. Ze willen een uitbouw laten plaatsen en een nieuwe vloer laten leggen. Ook de keuken en badkamer worden vervangen. Daarnaast hebben ze nog kosten voor het stucwerk en het verven van het huis. 

Voorbeeld bouwdepot verbouwingsspecificatie

Facturen uitbetalen uit bouwdepot

Je kunt facturen uit het bouwdepot laten uitbetalen door middel van een declaratie. Op de website van je geldverstrekker vind je een declaratieformulier. Ook lever je de bijbehorende factuur aan. Hierop moet duidelijk staan aangegeven:

  • waar het gekocht is of wie de leverancier is;
  • wat het factuurnummer (of bonnummer) is;
  • welk bedrag uitgekeerd moet worden (dit mag afwijken van het totaalbedrag op de factuur);
  • aan wie het bedrag uitbetaald moet worden (jezelf of de leverancier).
Voorbeeld declaratie

Laten we er weer even een voorbeeld bij pakken. Stel, je wilt kosten declareren voor werkzaamheden aan de fundering en keuken die door verschillende bedrijven zijn uitgevoerd. Ook wil je bouwmateriaal declareren dat je zelf in de bouwmarkt hebt voorgeschoten. Dan ziet je declaratie er als volgt uit. 

Voorbeeld bouwdepot declaratie

Digitaal declareren
Bij steeds meer geldverstrekkers hoef je niet meer per se een formulier te gebruiken voor declaraties. Je kunt de declaratie digitaal of via een app doen. Wel zo handig!

Dingen die je mag declareren

Je kunt alle materiaal- en loonkosten declareren die met de verbouw te maken hebben. Let goed op bij het aanleveren van de facturen. Daarop moet een KvK-nummer of BTW-nummer van het betreffende bedrijf staan. Bij een kassabon van bijvoorbeeld een bouwmarkt, moet de naam, het adres en de vestigingsplaats vermeld zijn. Bij hoge bedragen is het mogelijk dat de verstrekker om een bewijs van betaling vraagt.

Je mag geen zaken declareren die niet aan het huis zijn verbonden. Dit worden ook wel roerende zaken genoemd. Denk daarbij aan gereedschap, lampen of meubels.

Voorwaarden verschillen per verstrekker
Iedere geldverstrekker heeft zo z’n eigen regels en voorwaarden voor het gebruik van een bouwdepot en het declareren van de kosten. Check daarom eerst goed hoe het zit bij de hypotheekverstrekker die jij op het oog hebt. Zo voorkom je fouten.

Wijzigingen in verbouwingsbudget

Het is mogelijk om kleine wijzigingen in het budget aan te brengen. Dat zie je ook terug in het eerder genoemde voorbeeld. In de verbouwingsspecificatie staat € 5.000 voor de keuken, terwijl dit in de factuur € 5.100 is. Je mag echter niet opeens onderdelen in z’n geheel niet uitvoeren of voor een veel kleiner of groter budget. Dan loop je namelijk het risico dat je niet de kwaliteit levert die nodig is om de taxatiewaarde ná verbouwing te halen.

Twijfel je of een budgetwijziging verstandig is? Neem dan even contact op met je geldverstrekker om vooraf de opties te bespreken.

Beëindiging bouwdepot

Het bouwdepot sluit op het moment dat de (ver)bouw klaar is. De maximale looptijd van een bouwdepot is twee jaar. Dus na deze periode wordt het depot automatisch gesloten. Eventueel overgebleven saldo moet dan worden gebruikt als een extra aflossing op je hypotheek.

Onvoldoende saldo
Stel: je bouwdepot is bijna leeg, maar krijg je nog een factuur binnen die hoger is dan het resterende bedrag. Dan maakt de geldverstrekker alleen het bedrag over dat nog in het bouwdepot zit. Als de factuur duurder is, moet je dus zelf het aanvullende bedrag overmaken. Je kunt geen extra geld storten op een bouwdepot. Het bouwdepot sluit zodra deze leeg is.

Zo, je weet nu precies hoe een bouwdepot werkt. Wil je meer weten over de taxatie van een woning? Download dan ons gratis e-Book ‘Taxatie’ en lees:

  • wat een taxatie inhoudt;
  • waarop de taxateur de waarde bepaalt;
  • hoe je een geschikte taxateur vindt.



Annika Bolhuis
Annika werkte tussen 2015 en 2017 bij Knab. In die tijd schreef ze verschillende artikelen over het regelen van je geldzaken.



Deel via:
Hoe werkt een taxatie en wat kost het?  Download het e-book

Ontdek binnen 2 minuten jouw maximale hypotheek