Als zzp’er een hypotheek afsluiten? Dit heb je nodig
Gepubliceerd
3 juli 2020
Laatst geüpdatet
13 maart 2024
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 26 juni 2020
- Laatst geüpdate: 13 maart 2024
- Leestijd: 2 minuten
Het is voor zzp’ers steeds beter mogelijk om een hypotheek af te sluiten. Ook als je pas net voor jezelf bent begonnen. In dit artikel lees je wat je als zzp’er nodig hebt om een hypotheek af te sluiten.
Let op: Dit artikel bevat informatie uit 2020. De informatie kan hierdoor verouderd zijn.
Hoeveel jaar moet je zzp’er zijn?
Als zelfstandige kom je vanaf één jaar als zzp’er in aanmerking voor een hypotheek. Bij het afsluiten van een hypotheek kijkt de hypotheekverstrekker naar je gemiddelde inkomen uit je onderneming van de afgelopen jaren.
Werk je minder dan drie jaar als zzp’er? Dan vraagt de hypotheekverstrekker naar overige informatie, waaronder je inkomen uit loondienst in de jaren ervoor en/of naar de prognose van je onderneming.
Hoe wordt het inkomen van een zzp’er bepaald?
Bij een hypotheekaanvraag, kijkt de hypotheekverstrekker naar je inkomen. Als zzp’er ontvang je geen salaris uit loondienst en heb je dus ook geen loonstrookje. Daarom kijkt een hypotheekverstrekker naar de inkomsten uit je onderneming.
Werk je één tot twee jaar als zzp’er? Dan neemt de hypotheekverstrekker bijvoorbeeld 75% van het inkomen uit onderneming als toetsinkomen. Werk je twee tot drie jaar als zzp’er? Dan is dit 90% of 100% van het gemiddelde inkomen van de laatste drie jaar.
Voor een hypotheek met NHG heb je als ondernemer een Inkomensverklaring Ondernemer nodig. Deze kun je zelf aanvragen of samen met je hypotheekadviseur. In de inkomensverklaring stelt een rekenexpert het toetsinkomen vast op basis van je gemiddelde inkomen over de afgelopen drie jaar.
Verdiepende vragen bij Inkomensverklaring Ondernemer
Ben je als ondernemer getroffen door de coronacrisis? Om je alsnog een kans te geven op de hypotheekmarkt, worden er bij de aanvraag Inkomensverklaring Ondernemer verdiepende vragen gesteld.
Afhankelijk van je antwoorden, bepaalt de rekenexpert of er nog aanvullende informatie nodig is, zoals een liquiditeitsbegroting. Vervolgens beoordeelt de expert of er sprake is van een bestendig inkomen.
Wat moet je als zzp’er aanleveren bij een hypotheekaanvraag?
In de meeste gevallen zijn de volgende zes documenten noodzakelijk om aan te leveren bij de aanvraag van je hypotheek:
- aangiftes inkomstenbelasting over maximaal drie jaar;
- geldig legitimatiebewijs;
- KvK-inschrijving van maximaal twee maanden oud;
- definitieve jaarcijfers over maximaal drie jaar;
- pensioenoverzicht;
- Heb je een maatschap of een vof? Dan een salarisstrook en contract maatschap.
Maura Oude Avenhuis
Maura Oude Avenhuis is Content Marketeer bij Finzie. Met haar passie voor content en de financiële dienstverlening schrijft zij nuttige blogs die jou verder op weg kunnen helpen.