Onderzoek: Steeds meer startende zzp’ers kiezen voor Knab
Laatst geüpdatet
8 januari 2024
Leestijd
5 minuten
- Laatst geüpdate: 8 januari 2024
- Leestijd: 5 minuten
Eén op de drie zzp’ers die in 2022 een eenmanszaak begonnen – en een zakelijke rekening opende – opende die rekening bij Knab. Dat aantal neemt sinds de lancering van Knab Zakelijk in 2014 elk jaar toe. 54% koos voor de online bank op aanbeveling van andere ondernemers. Knab is voornamelijk populair vanwege het specifieke productaanbod voor zzp’ers en de lage (vaste) pakketkosten.
Dat blijkt uit cijfers van Knab en het CBS.
In totaal openden ondernemers in het afgelopen jaar 56.826 zakelijke bankpakketten bij Knab. Een stijging van 11% ten opzichte van een jaar eerder. In 68% van de gevallen gaat het om startende eenmanszaken. Daaronder verstaan we eenmanszaken die in 2022 zijn ingeschreven bij KVK en waarvoor in hetzelfde jaar een zakelijke rekening werd geopend bij Knab. De ondernemers achter deze eenmanszaken zijn nagenoeg allemaal zzp'er.
Klant geworden bij Knab | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alle rechtsvormen | 56.826 | 51.256 | 43.072 | 48.233 | 42.512 | 30.506 | 25.598 | 20.235 |
Alle eenmanszaken | 54.751 | 48.078 | 41.140 | 37.839 | 29.743 | 20.521 | 15.329 | 10.931 |
Startende eenmanszaken | 38.437 | 31.624 | 26.903 | 23.910 | 17.626 | 10.983 | 7.443 | 5.210 |
Zes op de tien starters hebben zakelijke rekening
Niet alle zzp’ers hebben een zakelijke betaalrekening. Een zakelijke rekening is handig om je zakelijke en privé financiën gescheiden te houden, maar het is niet verplicht. Zeker startende zzp’ers kijken het in eerste instantie nog even aan en laten facturen gewoon op hun privérekening uitbetalen.
Begin 2023 vroegen we ruim 650 willekeurige zzp'ers* of ze een zakelijke betaalrekening hebben.
Heb je een zakelijke betaalrekening? | Eenmanszaak opgericht in 2022 |
Eenmanszaak opgericht vóor 2022 |
---|---|---|
Ja | 62% | 88% |
Nee, maar ik denk erover na | 20% | 4% |
Nee | 18% | 8% |
* De vraag werd gesteld aan ondernemers met een eenmanszaak die een artikel lazen op het contentplatform van Knab, waarbij ze aangaven niet via een bericht van Knab op dat artikel te zijn beland.
Vooral zzp’ers in de horeca, kunst & cultuursector en onderwijs gebruiken relatief vaak hun privérekening om zakelijke inkomsten te ontvangen. Binnen de bouw, zakelijke dienstverlening en de persoonlijke dienstverlening vind je naar verhouding de meeste ondernemers met een aparte zakelijke rekening.
Marktaandeel onder startende eenmanszaken
Om het marktaandeel onder startende eenmanszaken te kunnen bepalen, vroeg Knab data op bij het CBS en legde dat naast de eigen data. Het gaat hierbij om de volgende data:
- Het aantal opgerichte eenmanszaken per jaar van KVK-registratie (Bron: CBS).
- Het aantal geopende Knab Zakelijk-accounts voor eenmanszaken per jaar van KVK-registratie (Bron: Knab).
- Het percentage startende eenmanszaken met een zakelijke betaalrekening (Bron: Knab).
Eenmanszaken | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oprichtingen totaal (CBS) |
185.194 | 176.620 | 159.045 | 158.625 | 137.600 | 121.265 | 119.995 | 115.165 |
Startende eenmanszaken mét zakelijke rekening (CBS & Knab-onderzoek) |
114.820 | 109.504 | 98.608 | 98.348 | 85.312 | 75.184 | 74.397 | 71.402 |
Nieuwe startende eenmanszaken bij Knab | 38.437 | 31.624 | 26.903 | 23.910 | 17.626 | 10.983 | 7.443 | 5.210 |
Marktaandeel Knab startende eenmanszaken | 33% | 29% | 27% | 24% | 21% | 15% | 10% | 7% |
* Bij deze cijfers gaan we ervan uit dat ook in voorgaande jaren 62% van de startende ondernemers met een eenmanszaak een zakelijke rekening had.
Gemak en lage kosten voornaamste reden om voor Knab te kiezen
Het gemak waarmee je je bankzaken bij Knab (online) kunt regelen en de lage (vaste) kosten zijn de belangrijkste motivaties voor zzp’ers om voor Knab te kiezen. 1.400 klanten die sinds 2020 een zakelijke rekening bij ons openden, gaven aan waarom ze bij Knab hun rekening openden.
Mond-tot-mond reclame steeds belangrijker
54% van de ondervraagden geeft aan voor Knab gekozen te hebben mede op aanraden van andere ondernemers.
Nadine Klokke (CEO, Knab): “Dit soort mond-tot-mondreclame is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor ons. Vooral starters komen binnen op aanraden van anderen. Zij gaan voor hun nieuwe bedrijf op onderzoek uit en vragen andere ondernemers naar hun ervaringen. In totaal regelen nu meer dan 200.000 zzp’ers hun bankzaken via ons. Hoe blijer zij met Knab zijn, des te meer andere zzp’ers zullen overwegen om klant bij ons te worden.”
Tevreden klanten
Niet alleen de klantaantallen, maar ook de klanttevredenheidscijfers zijn goed. Knab scoorde in het laatste kwartaal van 2022 een NPS van 42 onder zakelijke klanten. NPS is een indicator die bedrijven vooral voor interne rapportage gebruiken. Het is het resultaat van die inmiddels bekende - soms irritant vaak gestelde vraag - die bedrijven je stellen: 'Hoe waarschijnlijk is het dat je ons bedrijf zou aanbevelen bij vrienden of bekenden?'
Van onze zakelijke klanten beantwoordde 52% die vraag met een 9 of 10. De zogenaamde promoters. Zij zullen Knab dus aanbevelen bij hun sociale omgeving. 38% gaf een 7 of een 8. Zij worden - ondanks het hoge cijfer - 'passives' genoemd. Mensen die Knab niet zullen promoten, maar ook niet afraden. En 10% van de ondernemers gaf Knab een 6 of lager. Dat zijn de 'detractors'. Bij hen mag je ervan uitgaan dat ze anderen zullen afraden om klant te worden bij Knab.
Opzeggingen
Elk jaar zijn er uiteraard ook ondernemers die hun rekening bij Knab opzeggen. In 2022 vertrokken 17.088 eenmanszaken bij Knab, ongeveer 8% van het totaal. De meeste ondernemers zeggen hun zakelijke rekening op omdat ze stoppen met hun onderneming. Andere ondernemers groeien juist uit hun jasje en willen bijvoorbeeld meerdere bv's onderbrengen in een holdingstructuur. Dat laatste is bij Knab niet mogelijk, waardoor ze een andere bank moeten zoeken.
Nog steeds genoeg te verbeteren in 2023
Ondanks de goede cijfers, is er nog genoeg werk aan de winkel voor Knab dit jaar. Knab benadert klanten actief om verbeterpunten door te geven. Elke maand reageren een paar honderd klanten. Op basis van hun wensen, prioriteren wij de lijst met dingen die we gaan ontwikkelen of verbeteren.
Nadine Klokke (CEO, Knab): "Onze zakelijke klanten willen bijvoorbeeld heel graag dat we complexere bv's en holdingstructueren accepteren. Nu accepteren we nog alleen bv's met één bestuurder. Ook werken onze boekhoudkoppelingen - waarmee je je bankrekening koppelt aan je boekhoudpakket - soms niet optimaal. Beide verbeterpunten hebben nu onze volle aandacht. Klanten kunnen op dat gebied dit jaar flinke verbeteringen verwachten. Bovendien komen we op zeer korte termijn met een Knab Boekhoudpakket en kunnen onze klanten vanaf 1 februari bij ons terecht voor zakelijke leningen."
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.