Spoofing-slachtoffer Marcel: Wat heeft dit mij diep in de ziel geraakt

Marcel runt als zzp'er al jaren z'n eigen glazenwasserij. Door hard te werken bouwde hij in die tijd met trots een gezonde cashflow op. Zaken als planning, boekhouding en marketing had hij zichzelf aangeleerd en inmiddels helemaal op de rit. 2023 zou financieel een fantastisch jaar worden. Tot Marcel op maandagochtend 19 juni werd gebeld. "Een Knab-medewerker belde me omdat ze zagen dat iemand anders had geprobeerd om geld van m'n rekening af te schrijven. Een paar uur later was ik alles kwijt."
Gepubliceerd
11 juli 2023
Laatst geüpdatet
15 september 2023
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 11 juli 2023
- Laatst geüpdate: 15 september 2023
- Leestijd: 3 minuten

Marcel runt als zzp'er al jaren z'n eigen glazenwasserij. Door hard te werken bouwde hij in die tijd met trots een gezonde cashflow op. Zaken als planning, boekhouding en marketing had hij zichzelf aangeleerd en inmiddels helemaal op de rit. 2023 zou financieel een fantastisch jaar worden. Tot Marcel op maandagochtend 19 juni werd gebeld. "Een Knab-medewerker belde me omdat ze zagen dat iemand anders had geprobeerd om geld van m'n rekening af te schrijven. Een paar uur later was ik alles kwijt."

Man die bv opzegt-1

“Zoals altijd begon mijn werkdag die maandagochtend om half negen. Ik was niet helemaal fit, want ik had een lichte blessure aan m'n been. Maarja, een dag niet gewerkt, is bij mij een dag geen inkomen. Dus gewoon die ladder op. 

"Iemand probeert geld van je rekening te halen"

Rond kwart over elf word ik gebeld. Een Knab-medewerker vertelt dat hij ziet dat iemand geprobeerd heeft om in de buurt van Almere geld van mijn rekening te halen. Ik vond het wel een vreemd verhaal, maar de persoon wist blijkbaar wel allerlei persoonlijke zaken van me.

Ik gaf aan dat ik even online wilde checken of het telefoonnummer dat ik op m'n scherm zag, overeenkomt met het telefoonnummer dat Knab op hun website communiceert. De persoon geeft aan dat verstandig te vinden en geeft me alle tijd. De nummers komen overeen.

Uiteindelijk houdt de persoon mij 53 minuten aan de lijn. De zogenaamde Knab-medewerker had me meerdere keren gevraagd om een bestand te downloaden. Criminelen zouden namelijk m'n computer met een virus hebben geïnfecteerd en hij wilde m'n computer scannen om het virus te kunnen verwijderen. Ik vond het verhaal ongeloofwaardig en weigerde uiteindelijk om dit te doen. 

De persoon aan de andere kant van de lijn toonde hier zowaar begrip voor. Maar hij drukte me wel op het hart om snel het geld op m'n rekening 'veilig te stellen'. Iemand anders zou me daar even voor terugbellen. We hangen op.

Meegezogen in z'n verhaal

Niet veel later word ik door hetzelfde nummer gebeld door een ander persoon. Die trok me totaal in een stressmodus. Ik moest snel m'n geld veilig zetten op een depositorekening. Daarna zou ik een nieuwe Knab-rekening krijgen. Ze gaven me een link die ik in m'n browser moest plakken. Dat bleek achteraf de betaallink.   

Door het hoge tempo waarmee de man vragen stelde, werd ik steeds minder scherp.  Zonder dat ik er erg in had, werd ik meegezogen in z'n verhaal. De man wekte steeds meer vertrouwen; vergeet niet dat ik steeds weer de naam van Knab in m'n telefoonscherm zag.

Ik raakte overtuigd en begon bedragen van m'n rekening over te boeken naar het rekeningnummer dat me werd verteld. Tot aan de overboeking van m'n laatste centen had ik het volste vertrouwen dat ik zaken met Knab deed. 

"Ik zakte letterlijk door m'n hoeven'

En daarna werd er natuurlijk opgehangen. Ik begon direct te twijfelen en nam contact op met de fraudedesk van Knab. Toen m'n donkere vermoedens werden bevestigd, raakte ik volledig in paniek. Ik zakte letterlijk door m'n hoeven op het moment dat ik besefte dat ik was opgelicht.

Het fraudeteam van Knab ging gelijk aan de slag om te kijken wat ze nog konden doen. Ze waren op dat moment mijn steun en toeverlaat, want in de dagen die volgden hadden we veel contact. Het geduld van dat team is prijzenswaardig; ze namen steeds alle tijd om m'n verhaal aan te horen. 

Onbeantwoorde vragen en onzekerheid

In m'n hoofd speelde ik de film die dagen continu af. Sommige puzzelstukjes vielen op z'n plek, maar er kwamen ook zoveel vragen en zoveel onzekerheid naar boven: Waarom ging er geen belletje rinkelen? Wat had ik kunnen doen? Hoe moet het nu verder? Ben ik failliet? Op de meeste vragen heb ik nog steeds geen antwoord. De criminelen gaan zo professioneel en gewiekst te werk. 

Na twee dagen besluit ik de draad weer op te pakken. Met zware benen en lood in de schoenen ga ik weer aan het werk. M'n motivatie is volledig weg en wat zijn de dagen bovenop die ladder dan ineens lang. Wat heeft dit me diep in m'n ziel geraakt. 

Andere ondernemers behoeden

Ik deel mijn verhaal om zoveel mogelijk te voorkomen dat mede-ondernemers hetzelfde overkomt als wat mij is overkomen. Het veroorzaakt niet alleen financiële schade, maar ook veel emotionele schade. Het klinkt cliché, maar als ik met dit verhaal één ondernemer heb behoed van dezelfde ellende, is dat winst. 

Inmiddels ben ik alweer een aantal weken verder en ik kan gelukkig zeggen: die lach is terug op m'n gezicht. Ik pak de draad gewoon weer op waar ik 'm op maandag 19 juni even helemaal was kwijtgeraakt. "

Phishing en spoofing: Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt

De laatste tijd zien we veel gevallen van spoofing via de telefoon. Dat betekent dat de crimineel met een technisch trucje de naam van Knab in jouw scherm kan laten verschijnen als je gebeld wordt. Dat gebeurde bij Marcel dus ook. Maar hoe komt de crimineel dan al die persoonlijke gegevens van Marcel? Dat ging vermoedelijk eerder al via phishing. 

Lees alles over spoofing en phishing om te jezelf te beschermen tegen dit soort praktijken. En onthoud één ding: je bank benadert je nooit om te zeggen dat je geld moet overmaken naar een bepaalde rekeningnummer om je geld veilig te stellen. Ook niet in zogenaamde noodsituaties. 

Je las zojuist een artikel uit de Knab Bieb.  Dé online verzamelplek met honderden praktische artikelen over hoe je je geldzaken als zzp'er slim kunt regelen. 




Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.


Deel via:

Knab: Dé bank voor zzp'ers  Check waarom

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers