Onderzoek: Restaurants en cafés lopen gemiddeld € 12.182 mis tijdens coronacrisis
Gepubliceerd
5 november 2020
Laatst geüpdatet
8 januari 2024
Leestijd
5 minuten
- Gepubliceerd: 2 november 2020
- Laatst geüpdate: 8 januari 2024
- Leestijd: 5 minuten
Restaurant- en café-eigenaren kregen sinds de lockdown in maart tot aan de nieuwe sluiting in oktober gemiddeld € 12.182 minder op hun rekening bijgeschreven dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat betekent tot nu toe een inkomensdaling van 18%. Veel ondernemers ontvingen financiële steun van de overheid, maar dit is meestal slechts een druppel op een gloeiende plaat.
Knab analyseerde de geanonimiseerde transactiedata van ruim 1.300 horecaondernemers met een eenmanszaak, bv of vof tussen het begin van de intelligente lockdown in maart en 18 oktober; de week dat de horeca wederom de deuren sloot.
Inkomsten restaurants voor nieuwe sluiting net weer op niveau vorig jaar
Restauranteigenaren ontvingen sinds de lockdown in het voorjaar gemiddeld € 9.310 minder geld op hun rekening. Een daling van 15% ten opzichte van vorig jaar. Die schade is nog enigszins beperkt doordat ze in augustus (+1%) en september (+6%) voor het eerst weer positieve cijfers lieten zien. Tijdens de vorige lockdown - toen alle restaurants dicht waren - zagen zij 36% minder geld op de rekening bijgeschreven.
Oskar Barendse, Financieel Expert bij Knab verwacht tijdens de huidige sluiting iets minder negatieve cijfers. “Restaurants zijn nu veel beter voorbereid dan in maart. Toen de deuren op 14 oktober weer dicht moesten, schakelden de meesten direct weer om naar bezorgen en afhalen, voor zover ze dat nog niet deden. Het is wel te hopen dat ze voor de feestdagen weer open kunnen.”
Café-eigenaar loopt bijna € 20.000 mis door coronamaatregelen
Cafés worden nog harder geraakt door de maatregelen dan restaurants. Zij kunnen immers niet terugvallen op afhalen of bezorgen. Bovendien waren ze dicht tijdens lucratieve dagen zoals Koningsdag en alle feestdagen in mei. Sinds de lockdown in maart tot aan de huidige sluiting kreeg de café-eigenaar gemiddeld € 19.777 minder op de rekening bijgeschreven. Een daling van 24% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
In augustus kwam er voor het eerst weer meer geld binnen dan een jaar eerder (+5%). Maar door het oplaaiende virus, moesten kroegen vanaf eind september om 22.00 uur de deuren sluiten. In de maand oktober – tot aan de sluiting - kwam er mede daardoor alweer 23% minder geld bij.
45% van de horecaondernemers ontvangt coronasteun via TOGS
In de hierboven genoemde cijfers zijn eventuele steunmaatregelen van de overheid niet meegenomen. Uit de transactiedata blijkt dat 45% van de café- en restauranteigenaren tijdens het eerste steunpakket een TOGS-uitkering kregen. De TOGS is een uitkering van eenmalig € 4.000 voor de zwaarst getroffen sectoren, waaronder de horeca.
Volgens Barendse is deze steun voor veel ondernemers slechts een druppel op een gloeiende plaat: “Deze ondernemers liepen tot aan de nieuwe sluiting gemiddeld ruim € 12.000 mis. Die compensatie is dus slechts een derde van de gemiste inkomsten. Het gaat hier om gemiddelden, dus voor sommige ondernemers zijn de verliezen nog veel groter. Verliezen die de komende maanden bovendien zeker nog oplopen. Ik hoop dat mensen deze ondernemers zoveel mogelijk blijven steunen waar nodig. Bijvoorbeeld door een keer extra eten te bestellen bij een restaurant in de buurt.”
Voor juni tot en met september gold een tweede steunpakket. Doordat de horeca vanaf juni weer – met beperkingen – open kon, vroeg in totaal nog 8% van de restaurant- en café-eigenaren (opnieuw) steun aan via de TVL – de opvolger van de TOGS.
Ruim 20% van de horecaondernemers ontvangt compensatie via NOW-regeling
Ondernemers met personeel hebben - onder bepaalde voorwaarden - ook recht op compensatie van een deel van de loonkosten. Tijdens het eerste steunpakket kreeg 12% van de café-eigenaren en 9% van de restauranteigenaren via deze regeling minimaal één maand geld op de rekening gestort. Tijdens het tweede steunpakket lagen ook deze percentages lager. 7% van de ondernemers met een café ontving tenminste één keer geld via de NOW-regeling. Bij de restauranteigenaren was dat nog slechts 3%.
Voor dit onderzoek analyseerden we de geanonimiseerde transactiedata van de ruim 1.300 horecaondernemingen (eenmanszaken, bv’s en vof's) die een zakelijke rekening hebben bij Knab. Daarvoor vergeleken we de inkomende transacties met de transacties tijdens dezelfde periode vorig jaar.
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.