LinkedIn aanmaken en inzetten: de beste tips voor zzp'ers

  • 2 minuten
  • 30 november 2018
LinkedIn. Je kunt er niet omheen, zeker niet als zzp’er. Dit sociale netwerk is een waardevolle tool om zakelijke connecties te onderhouden, te netwerken en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast is LinkedIn de aangewezen plek om jouw kennis en kunde te delen. Maar hoe doe je dit zo effectief mogelijk en hoe positioneer je jezelf als professional? Dat lees je hier.
urenregistratie-671148-edited

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een sociaal netwerk voor professionals. Het is ideaal om zakelijke connecties te leggen en onderhouden. Je kunt het zien als een openbaar CV, waarop jij jezelf presenteert aan potentiële klanten en opdrachtgevers. Bovendien gebruiken recruiters LinkedIn actief om potentiële kandidaten te werven. Met name zzp’ers worden vaak via LinkedIn benaderd voor potentiële opdrachten. Interessant voor jou?

Alles uit je LinkedIn-profiel halen: stappenplan

Er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen om je profiel zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor opdrachtgevers. Daarnaast kun je jezelf profileren met blogs, updates en door te reageren op vragen van je netwerk.

Stap 1: maak je profiel compleet

Het is een open deur, maar niet minder belangrijk: een aantrekkelijk en compleet profiel helpt jou aan meer LinkedIn-bezoekers. Ga maar eens na: bekijk jij profielen van mensen die geen profielfoto hebben? Daarom is het goed om jouw profiel zo compleet mogelijk te maken. Dit kan door de volgende stappen te volgen:

  • Gebruik je echte naam
  • Kies een representatieve profielfoto, passend bij jouw beroep en functie
  • Vul jouw locatie in
  • Vul jouw opleidingsachtergrond in
  • Vul jouw werkervaring in, inclusief beschrijving van werkzaamheden, verantwoordelijkheden en resultaten
  • Zet je profiel en je LinkedIn-profielfoto op openbaar weergeven, mits je verder geen privacybezwaren hebt. Je foto wordt dan namelijk vindbaar als je via Google zoekt op je eigen naam. 

Stap 2: maak duidelijk dat je zzp’er bent

Geef aan dat je freelancer of zzp’er bent. Zo maak je aan potentiële opdrachtgevers duidelijk dat ze je kunnen benaderen voor een kennismaking of opdracht. Niet alleen opdrachtgevers kijken mee, maar ook recruiters en mensen binnen je netwerk. Sta je ook open voor een baan in loondienst of een baan als midlancer? Dan is dat mooi meegenomen.

Je kunt je met de volgende stappen duidelijk profileren als zzp’er of freelancer:

  • Kies een header met een foto of logo, bij voorkeur representatief is voor jouw bedrijf. Een header is een afbeelding die bovenaan je profiel over de breedte van je profiel zichtbaar is.
  • Geef in de “kopregel” bondig aan wat je doet, waarin je uitblinkt en, indien dit het geval is, per wanneer je openstaat voor nieuwe opdrachten en dat je zzp’er of freelancer bent.
  • Schrijf een samenvatting van twee of drie regels. Laat in de samenvatting blijken dat je ervaring hebt als zzp’er en in je vakgebied, mits dit het geval is.

Stap 3: Laat zien wat je kan en profileer jezelf

Nu je de basis hebt gelegd, is het tijd om jouw vaardigheden, kwaliteiten en persoonlijkheid aan de wereld te laten zien. Gelukkig hoef je dat niet allemaal zelf te doen, want je kunt aan voormalige werkgevers en opdrachtgevers vragen om een review te schrijven. Bij LinkedIn heet dit “onderschrijven”.

Daarnaast kun je jezelf ook op andere manieren profileren:

  • Laat je vaardigheden onderschrijven. Het is een goed idee om aan werkgevers of opdrachtgevers waar je een prettig contact mee hebt gehad, te vragen of zij dit via LinkedIn voor je willen doen. Zo overtuig je nieuwe opdrachtgevers van jouw kwaliteiten.
  • Plaats regelmatig eigen statusupdates. Op deze manier komt jouw statusupdate, een bericht, samen met je profiel vaker voorbij bij potentiële opdrachtgevers. Is je opdracht bijvoorbeeld klaar en het resultaat geschikt om te delen met je netwerk? Zeker doen! Laat ook blijken welke bijdrage jij hebt geleverd. 
  • Reageer op vragen van anderen in statusupdates. Dit kan je helpen om jezelf te profileren. Zo zien recruiters en opdrachtgevers dat je verstand van zaken hebt.

Stap 4: Blijven connecten en netwerken

Een sterk LinkedIn profiel is nooit af. Blijf je profiel updaten en ga door met connecties maken met potentiële klanten en interessante mensen die je ontmoet. Je kunt je LinkedIn-profiel ook inzetten als onderdeel van een brede social-mediastrategie.

Stap 5: Connect met dé bank voor zzp’ers

Connecten is leuk en handig, maar wat dacht je van connecten met Knab, bank voor zzp’ers? Via onze social-kanalen houden we je op de hoogte over interessante ontwikkelingen en achtergrondartikelen voor zzp’ers. Wat dat kost? Niks. Goede deal? Best wel. Check daarom meteen het profiel van Knab op LinkedIn of lees meer over de voordeligste zakelijke rekening van Nederland!

Stenfinn Deguelle
Stenfinn werkt bij Knab. Knab is een online bank en onafhankelijk adviseur van hypotheken en verzekeringen.


De voordeligste zakelijke rekening van Nederland!  Check de Knab-rekening

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?