Groeistrategie: hoe laat je slim jouw bedrijf groeien?
Gepubliceerd
6 december 2017
Laatst geüpdatet
7 januari 2020
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 16 augustus 2017
- Laatst geüpdate: 7 januari 2020
- Leestijd: 2 minuten
Je bent een ambitieuze ondernemer: je bedrijf loopt erg goed, maar je wil nog meer groei realiseren. Je weet alleen nog niet zo goed hoe je dit voor elkaar kan krijgen. Geen zorgen, met dit stappenplan helpen we je op weg naar een groeistrategie die bij je past. Zo kan jij jouw bedrijf op een gezonde manier laten groeien.
Stap 1 naar een groeistrategie: analyseer de markt
Doe als eerste een grondige marktanalyse. Zorg dat je in kaart brengt hoe de markt eruit ziet en waar je omzet vandaan komt. Waar liggen kansen en wat zijn bedreigingen? En, heel belangrijk: hoe denk je te gaan groeien als je capaciteit al volledig benut is? Zet dit goed op papier, want alleen dan levert het je de gewenste inzichten op.
Stap 2: focus op visie
Om te voorkomen dat je tijd verspilt aan strategieën die niet passen bij jouw bedrijf, is het slim om ook je visie helder te hebben. Stel jezelf de vraag waar je over 3 tot 5 jaar wilt staan met je bedrijf en wat je wilt bereiken. Kijk naar de wereld van nu en de kansen in de toekomst en beschrijf aan de hand daarvan een droomsituatie. Daar is geen standaard format voor. Sommige bedrijven beschrijven dit in één zin. Anderen verwoorden het in een half a4’tje.
Als je jouw visie hebt geformuleerd, kun je aan de slag met het definiëren van groeidoelstellingen. De meest gekozen groeidoelstelling is omzetgroei, maar je kunt ook streven naar winstgroei of een groter marktaandeel. Let erop dat je je groeidoelstelling meetbaar maakt. Op die manier kun je zien of en wanneer je je doel hebt behaald en kun tijdig bijsturen waar nodig.
Stap 3: bepaal een concrete strategie
Heb jij je marktanalyse, visie en groeidoelstellingen op orde? Mooi! Dan ben je klaar voor de volgende stap: het bepalen van een concrete strategie. Er zijn verschillende modellen die je kunnen helpen bij het bepalen van je groeistrategie. In de essentie kun je er vier, gebaseerd op het Ansoff-model, onderscheiden.
Marktpenetratie
De eerste strategie is erop gericht om je marktaandeel in je huidige marktsegment te laten groeien. Een slimme zet als je doelgroep nog niet voldoende gebruik maakt van jouw product of dienst. Hoe je deze strategie kunt laten slagen? Door een nieuw filiaal te openen bijvoorbeeld, of door je te richten op de klanten van de concurrent.
Productontwikkeling
Een andere manier om te groeien, is door je bestaande doelgroep te benaderen met een nieuw product. Je kunt een volledig nieuw product of dienst in de markt zetten, maar je kunt ook het bestaande product verbeteren. Denk aan de iPhone: kopers van de nieuwe iPhone behoren tot dezelfde doelgroep als die van de vorige iPhone.
Marktontwikkeling
Wanneer je jouw huidige product introduceert in een nieuwe markt, heb je het over marktontwikkeling. Het is bij deze strategie belangrijk dat je de onderneming ook anders gaat positioneren. Dat kan betekenen dat je kiest voor een ander distributiekanaal, prijs of promotiestrategie.
Diversificatie
Tot slot: diversificatie. Je spreekt van deze strategie als je én een nieuw product lanceert én een nieuwe markt benadert. Dat is best lastig, omdat je niet kunt profiteren van het voordeel van een bewezen product en ook niet gebruik kunt maken van bestaande contacten. Deze strategie brengt daarom automatisch het meeste risico met zich mee.
Stap 4: vergeet je personeel niet in de hectiek
Personeel is een van de meest onderschatte factoren bij groei. Het is belangrijk om een team te vormen met mensen met de juiste vaardigheden, ervaring en inzet om het bedrijf in de goede richting te sturen. Het zijn de immers de mensen die de cultuur en daarmee ook de identiteit van jouw onderneming uitdragen.
Zodra jij jouw groeistrategie bepaald hebt, is het daarom belangrijk dat je verantwoordelijk blijft communiceren. Zorg ervoor dat iedereen binnen het bedrijf weet wat zijn of haar rol is. Een regel is: investeren in de juiste mensen voor je bedrijf betekent investeren in continuïteit en groei.
Stap 5: kies een gezonde financieringsstrategie
Heb jij al nagedacht hoe jij de groei van je onderneming gaat bekostigen? Een ding is duidelijk: groeien kost geld. Het is een kwestie van continu investeren. Als je over voldoende financiële middelen beschikt, is dat natuurlijk mooi. Maar soms heb je een financiering nodig om jouw groeiambities te realiseren.
Een lening via crowdfunding is een van de financieringsmogelijkheden om je groeiplannen te kunnen financieren. Een mooi bijkomend voordeel is dat crowdfunding meer oplevert dan ‘alleen geld’. Het is namelijk ook de uitgelezen kans om te testen of de wereld wel op jouw product of dienst zit te wachten.
Test de potentie van je product
Als je ervoor kiest om een campagne uit te zetten via onze partner Collin Crowdfund, ben je bijvoorbeeld zichtbaar voor een groot aantal potentiële investeerders. Het is belangrijk dat je deze investeerders overtuigd zodat ze geld investeren in jouw bedrijf. Slaagt jouw campagne? Dan betekent dat dus dat er belangstelling is voor jouw product of dienst.
Zelf aan de slag met crowdfunding?
Ben jij geïnteresseerd in een lening via crowdfunding? Collin Crowdfund is altijd op zoek naar serieuze ondernemers. Lees daarom nog eens alle voordelen van crowdfunding.
Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.