Bedrijf uitbreiden? 6 tips waarmee je financieringsproof bent
Laatst geüpdatet
12 juli 2021
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 12 juli 2021
- Leestijd: 2 minuten
Het gaat goed met je bedrijf. Sterker nog, de onderneming groeit zo hard dat uitbreiden noodzakelijk is. Je beschikt zelf helaas niet over de benodigde financiële middelen en daarom kies je ervoor om het geld te lenen. Nadat je de verschillende financieringsmogelijkheden met elkaar hebt vergeleken, weet je welke optie het beste past bij de plannen van jouw bedrijf. Je wilt je bedrijf uitbreiden met investeringen via crowdfunding. Knab helpt je graag op weg: met deze 6 tips is je onderneming financieringsproof.
Bedrijf uitbreiden met crowdfunding
Groeien kost geld. Denk aan de aanschaf van extra bedrijfsmiddelen, meer sales, meer werknemers en misschien zelfs de landsgrenzen over: de kosten kunnen soms oplopen tot duizenden euro’s. Bij crowdfunding vraag je investeerders om een financieel steuntje in de rug. Dit is het principe van ‘vele handen maken licht werk’, want het gaat vaak om een grote groep mensen die een relatief klein bedrag inleggen. Waarom zou je hopen op één investeerder als vele kleine bedragen tot hetzelfde eindresultaat kunnen leiden? Met de volgende tips is je bedrijf klaar om te beginnen met crowdfunding.
Tip 1: Zorg voor een helder businessplan
Voordat je in gesprek gaat met een investeerder, is het belangrijk dat je businessplan goed op orde is. Als bestaande onderneming heb je dit plan waarschijnlijk al liggen. Toch niet? Ga er dan zo snel mogelijk mee aan de slag. Het succes van crowdfunding valt of staat namelijk met je businessplan.
Je businessplan moet de investeerders overtuigen. Omschrijf het project kort maar krachtig en maak het verhaal interessant. Benoem duidelijk hoeveel je wilt lenen en waar je de financiering voor gaat gebruiken. Maak concreet waarin wordt geïnvesteerd: bijvoorbeeld nieuwe machines, uitbreiden van voorraad of meer personeel.
Meer dan alleen een goed idee
Een goed idee alleen is niet genoeg om je financiering rond te krijgen. De investerende partij is ook geïnteresseerd in jou, de onderneming en de markt waarin je je begeeft. Wat zijn ontwikkelingen in de branche? Wat zijn mogelijkheden en waar liggen kansen? Zorg dat het geheel er professioneel uitziet, dat je plannen goed zijn onderbouwd en dat je je ideeën duidelijk onder woorden hebt gebracht. Deze elementen vormen de basis voor de financiering.
Tip 2: Bundel alle informatie
Deze tweede tip ligt in het verlengde van de eerste. Maak een dataroom van alle informatie die een investeerder zich kan wensen. En als we het over alles hebben, bedoelen we ook echt alles: van jaarverslagen tot bedrijfsdocumenten en van arbeidscontracten tot IP-rapporten. Door deze informatie gestructureerd aan te bieden, krijgt de potentiële investeerder sneller een duidelijk beeld van de onderneming. Handig, maar vooral heel efficiënt!
Tip 3: Maak een financiële prognose
De hamvraag blijft natuurlijk of je uiteindelijk de juiste dingen doet met de financiering. Een financiële prognose kan je helpen om het vertrouwen van investeerders te winnen. Hierin schets je een beeld van de toekomst van je bedrijf. Je maakt concreet wat de verwachtingen zijn qua uitgaven en inkomsten. Belicht altijd meerdere situaties: ‘best cases’ (dan maak je winst) maar ook ‘worst cases’ (dan speel je quitte). Overtuig de investeerders ervan dat de financiering in de toekomst hoe dan ook de gewenste vruchten zal afwerpen.
Tip 4: Speel in op gevoel
Anders dan bij een lening bij de bank, draait het bij crowdfunding ook om emotie. Als jij de gunfactor hebt, zal een investeerder eerder geneigd zijn om te investeren. Hoe je dit bereikt? Nou, bijvoorbeeld door middel van storytelling. Vertel het verhaal achter je onderneming, laat zien dat je passie hebt voor wat je doet en durf vooral jezelf te zijn. Zo onderscheid je je van andere bedrijven.
Tip 5: Wees eerlijk & transparant
Durf jij openheid van zaken te geven? Als je via crowdfunding je dromen wilt realiseren, moet je bereid zijn je bedrijf helemaal bloot te geven. Dit betekent dat niet alleen je businessplan openbaar zal worden. Je zult ook transparant moeten zijn over jaarverslagen met cijfers van het bedrijf en alle plannen voor de toekomst. Om vertrouwen van investeerders te krijgen, is transparantie en openheid erg belangrijk. Begin daarmee voor je aan de slag gaat met crowdfunding. Zo heeft de investeerder zekerheid dat jij een goede partij bent om geld in te stoppen.
Tip 6: Zorg voor bekendheid
Met een goed verkoopverhaal alleen ben je er niet. Het onder de aandacht brengen van jouw project en het creëren van betrokkenheid van investeerders speelt eveneens een grote rol. Potentiële geldschieters zullen eerder investeren als ze al van het bestaan het project afweten. Je netwerk is hierbij onmisbaar. Schakel familie, vrienden, kennissen en collega’s in en vraag ze om je project zowel online als offline te delen. Zij zullen de eerste ambassadeurs zijn van je merk.
Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.