Onderzoek: Eén op de drie zzp’ers nu somberder over eigen financiën dan tijdens coronapandemie

De hoge inflatie helpt veel ondernemers na corona van de regen in de drup. 33 procent van de zzp’ers geeft z’n huidige financiële situatie nu een lager rapportcijfer dan een jaar geleden tijdens corona. Slechts 21 procent is nu positiever over z’n financiën dan toen. Dat blijkt uit ons klantonderzoek. We vroegen onze zakelijke klanten of en in welke mate ze last hebben van de huidige hoge inflatie. 1.526 ondernemers reageerden tussen 12 mei en 9 juni 2022.
Gepubliceerd
10 juni 2022
Laatst geüpdatet
10 juni 2022
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 10 juni 2022
- Laatst geüpdate: 10 juni 2022
- Leestijd: 3 minuten

De hoge inflatie helpt veel ondernemers na corona van de regen in de drup. 33 procent van de zzp’ers geeft z’n huidige financiële situatie nu een lager rapportcijfer dan een jaar geleden tijdens corona. Slechts 21 procent is nu positiever over z’n financiën dan toen.

Dat blijkt uit ons klantonderzoek. We vroegen onze zakelijke klanten of en in welke mate ze last hebben van de huidige hoge inflatie. 1.526 ondernemers reageerden tussen 12 mei en 9 juni 2022. 

zzp inflatie

Steeds meer zzp'ers hebben last van de inflatie

Zes op de tien zzp’ers zeggen last te hebben van de huidige hoge inflatie. In hun privéleven zien ze uiteraard dezelfde prijsstijgingen als iedereen: boodschappen, brandstof en energie zijn in korte tijd veel duurder geworden. Maar voor bepaalde ondernemers komen daar vanwege hun werk nog veel extra kosten bovenop.

Het aantal ondernemers dat last heeft, neemt bovendien snel toe. In de eerste week dat de enquête werd ingevuld, gaf 51% aan last te hebben van de inflatie. Dat percentage loopt in de vier weken daarna onafgebroken op tot 62% begin juni. 

Gemiddeld geven de ondernemers hun financiën nu een 7. Een jaar geleden was dat nog een 7,5. Dat zijn gelukkig nog altijd ruime voldoendes, al schommelen de rapportcijfers sterk per sector. In de kunstsector geven zzp'ers hun financiën op dit moment een 5,9, terwijl hun collega's in de zakelijke dienstverlening hun financiën beoordelen met een 7,3. Het percentage ondernemers dat zichzelf nu een lager cijfer geeft dan een jaar geleden, schommelt binnen alle sectoren tussen de 30% en 40%.

Vooral retail en ondernemers die veel reizen de dupe

Ondernemers die producten moeten inkopen en ondernemers die veel op de weg zijn, hebben extra last van de inflatie. Winkeliers, kappers, restauranthouders en bijvoorbeeld bouwondernemers zien hun inkoopprijzen hard stijgen. Maar denk ook aan chauffeurs en alle ondernemers in de thuiszorg die veel onderweg zijn om cliënten te bezoeken. Ook in die sectoren waren de winstmarges al heel klein. De huidige recordprijzen aan de pomp zorgen ervoor dat er voor velen van hen nu nauwelijks wat overblijft.

Ondernemers nemen maatregelen

Ondernemers zeggen noodgedwongen maatregelen te nemen. Zo schrijft een bouwondernemer dat hij vanwege de brandstofprijzen alleen nog maar opdrachten kan accepteren in z'n nabije omgeving. Meerdere andere ondernemers geven aan bepaalde geplande investeringen voorlopig uit te stellen. Binnen de zakelijke dienstverlening kiezen veel ondernemers weer vaker ervoor om klanten online te helpen, in plaats van bij ze langs te gaan.

Meerderheid verhoogt tarieven nog niet

Als maatregel zou je ook verwachten dat ondernemers de hogere kosten doorberekenen aan de klant of opdrachtgever. Toch zijn veel ondernemers daar nog huiverig voor. Slechts vier op de tien zzp’ers geven aan vanwege de inflatie hun (uur)tarief of verkoopprijzen de afgelopen tijd te hebben verhoogd, gemiddeld met 5 procent. Een meerderheid doet dat dus (nog) niet. Zij vrezen vooral dat ze zichzelf daarmee uit de markt prijzen en op die manier opdrachten of klanten kwijtraken. Anderen noemen dat klanten loyaal aan hen zijn geweest tijdens corona, die willen ze nu niet "belonen" met een prijsverhoging.

Oskar Barendse, Financieel Expert bij Knab: "Daar ligt wel een belangrijk deel van het probleem. Zelfstandigen die niks met hun tarieven doen, gaan de inflatie natuurlijk extra hard voelen. De ervaring leert dat opdrachtgevers en klanten heel goed begrijpen als je zo nu en dan je uurtarief verhoogd. Zeker nu. Zolang je er maar goed over communiceert. Verhoog ook liever periodiek met kleine stapjes, dan bijvoorbeeld in één klap met 10%."

Ondernemers met minste inkomsten het hardste geraakt

Uit ons onderzoek blijkt dat – net als tijdens corona – ondernemers in de minder goed betaalde sectoren onevenredig hard geraakt worden. De doorgaans goedbetaalde ICT’er of financieel adviseur verbruikt nu eenmaal minder benzine dan zorgondernemers of chauffeurs. En een advocaat heeft minder last van stijgende inkoopprijzen dan een winkelier of restauranthouder.

Van de gootste sectoren in Nederland heeft de fulltime zzp'er in de sector 'kunst, cultuur, recreatie & sport' gemiddeld het minste te besteden. Zij geven aan maandelijks € 2.073 over te houden na aftrek van de belasting. Binnen die sector zegt 71% last te hebben van de huidige inflatie. Dat is het hoogste percentage van alle sectoren. 

Andersom geldt hetzelfde. Zzp'ers in de sectoren zakelijke dienstverlening, industrie en ICT hebben maandelijks het meest te besteden. Bij de fulltime zzp'ers in deze drie sectoren ligt dat bedrag gemiddeld tussen de € 2.800 en € 2.900. Van deze groep geeft 50% aan last hebben van de inflatie; het laagste percentage van alle sectoren.

Merendeel nog positief over de toekomst

We kunnen gelukkig wel afsluiten met een positieve noot. Het merendeel van de ondervraagde zzp’ers heeft nog vertrouwen in de toekomst. Vier op de tien denken dat hun financiële situatie de komende twaalf maanden verbetert. Twee op die tien verwachten juist dat ze er volgend jaar slechter voor staan. Hierbij zijn het wel weer de ondernemers in de goedbetaalde sectoren die hogere toekomstverwachtingen hebben dan ondernemers die minder te besteden hebben.




Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.



Deel via:

Inspirerende verhalen van ondernemende Nederlanders  Bekijk alle interviews

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers