Autoschade claimen: wanneer wel en wanneer niet

Schade aan je auto, het kan je zomaar gebeuren. Je let even niet op tijdens het achteruit inparkeren en rijdt tegen een paaltje aan. Je eerste neiging is misschien om de autoschade te claimen, je hebt daar tenslotte een verzekering voor. Maar let op: het kan soms slimmer zijn om de schade zelf te betalen. Hoe maak je die keuze, je autoschade claimen of niet?
Gepubliceerd
24 februari 2018
Laatst geüpdatet
2 februari 2024
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 23 februari 2018
- Laatst geüpdate: 2 februari 2024
- Leestijd: 3 minuten

Schade aan je auto, het kan je zomaar gebeuren. Je let even niet op tijdens het achteruit inparkeren en rijdt tegen een paaltje aan. Je eerste neiging is misschien om de autoschade te claimen, je hebt daar tenslotte een verzekering voor. Maar let op: het kan soms slimmer zijn om de schade zelf te betalen. Hoe maak je die keuze, je autoschade claimen of niet?
 Autoschade claimen

Autoschade claimen, waarom zou je dat doen?

Met een beperkt casco of Allrisk-dekking, kun je autoschade aan je auto door je verzekeraar laten vergoeden. Deze verwijst je door naar een schadebedrijf. Vervolgens krijg je de reparatiekosten deels of volledig terug. In de meeste gevallen zak je door het melden van de schade wel terug op de bonus-malus ladder.

Vergeet bij schade niet het Europees Schadeformulier in te vullen! Hierop zet je alle informatie over de schade. Deze moet je eigenlijk altijd in je auto hebben liggen, just in case.

Bonus-malus ladder

De bonus-malus ladder bestaat uit treden waaraan premiekorting hangt. Verzekeraars hanteren vaak hun eigen ladder, met bijvoorbeeld verschillende kortingen en meer of minder treden. In de basis komen ze op hetzelfde neer.

Hoe meer jaren jij rondrijdt zonder schade te claimen (je schadevrije jaren), hoe hoger je op de ladder komt. En met iedere trede erbij ontvang je meer korting op je premie. Als je al tientallen jaren rondrijdt zonder schade te claimen, kun je wel tot 80% korting op je premie krijgen.

Terugval schadevrije jaren

Als de schade aan je auto je eigen schuld is en je wilt deze claimen bij de verzekeraar, val je waarschijnlijk terug in schadevrije jaren. Je valt dan niet één jaar terug, maar meteen 5 jaar. Dit heeft het Verbond van Verzekeraars vastgelegd. Je zakt dan dus op de ladder en je krijgt flink minder korting op je premie

Het verschil in korting maakt je premie meteen hoger. Hierdoor is het voor jou belangrijk dat je, voordat je de schade meldt, eerst berekent of dat het waard is. Misschien ben je aan de reparatiekosten zelf minder kwijt, dan dat je jaarlijks aan premie extra moet betalen als je terugvalt in treden.

De schade zelf betalen

Je kunt je hierop voorbereiden door een potje te maken voor eventuele onverwachte kosten. Als je het geld niet direct hebt, kun je ook de kosten eerst door de verzekeraar laten vergoeden. Vervolgens betaal je het terug.

Negatieve schadevrije jaren

Sta je op een lage trede in de bonus-malusladder? Claim dan alleen je schade als het echt niet anders kan. Als je weinig schadevrije jaren hebt en je claimt schade, kom je in de negatieve schadevrije jaren terecht door de terugval in treden. Dan krijg je geen korting, maar betaal je een toeslag op je premie.

Let op: met negatieve schadevrije jaren kun je ook niet overstappen naar een andere verzekeraar. Je aanvraag wordt dan niet geaccepteerd. Je komt uit de negatieve schadevrije jaren door een paar jaar geen schade te claimen bij je verzekeraar.

Wanneer wel autoschade claimen?

Er zijn natuurlijk altijd gevallen waarbij je schade wel kunt melden bij je verzekeraar, namelijk:

  • De schade komt niet door jou. De schade wordt dan verhaald op de andere partij.
  • Je hebt een no-claimbeschermer. Dit is een speciale dekking, waarmee je een keer per jaar schade kunt claimen zonder terug te vallen in jaren.
  • Je hebt al zoveel schadevrije jaren dat het terugvallen geen effect heeft op je premie.
  • De reparatiekosten zijn veel te hoog om zelf te betalen.

 



Judith Hof
Judith werkte tussen 2016 en 2020 bij Knab. Ze begon als Service Expert en vanaf 2018 was ze een van onze content marketeers. .



Deel via:

Haal meer uit je geld met onze slimme tools  Check de Knab-rekening

 

Bij Knab behoud jij gemakkelijk het inzicht in je financiën