Overgemaakt geld terugboeken, hoe doe je dat?
Laatst geüpdatet
18 december 2025
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 18 december 2025
- Leestijd: 2 minuten
Je typt één cijfertje verkeerd, kiest per ongeluk de verkeerde naam uit je adresboek of iemand is overgestapt van bank zonder het te zeggen. Voor je het weet staat je geld op de verkeerde rekening. Niet fijn.
Maar: kun je overgemaakt geld terugboeken? Dat hangt af van de manier waarop je hebt betaald.

Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken?
Dat verschilt per type betaling.
Automatische incasso
Bij een automatische incasso heb je het makkelijkst je geld terug. Tot acht weken na afschrijving kun je een incasso zonder reden laten terugboeken.
Bij Knab doe je dit zo:
- open de Knab App;
- tik op de afschrijving;
- kies via de drie puntjes voor ‘terugboeken’.
Het bedrag staat meestal binnen één werkdag weer op je rekening.
Losse overboeking
Bij een losse overboeking (zelf geld overgemaakt) kun je het bedrag niet automatisch terugboeken. De bank mag dat geld niet zomaar terughalen.
Hoe krijg je je geld terug bij een foutieve overboeking?
Juridisch gezien heb je recht op je geld. Bij een onverschuldigde betaling is de ontvanger verplicht om het bedrag terug te storten. Maar voordat je juridische stappen zet, kun je dit proberen.
1. Overgemaakt naar een niet-bestaand rekeningnummer
Dit is de meest gunstige situatie. Bestaat het rekeningnummer niet? Dan wordt het bedrag meestal automatisch teruggestort binnen een paar werkdagen.
Dit geldt vooral voor Nederlandse rekeningnummers. Bij een fout IBAN in het buitenland ben je afhankelijk van die bank. Blijft het stil? Neem dan contact op met de buitenlandse bank.
2. Overgemaakt naar iemand die je kent
Neem direct contact op met die persoon en vraag om het bedrag terug te storten. Kun je diegene niet bereiken? Dan kan zijn of haar bank soms bemiddelen.3. Overgemaakt naar een onbekend, bestaand rekeningnummer
Dit is lastiger. Jij hebt de fout gemaakt en bent afhankelijk van de ontvanger.
Wat vaak werkt:
- maak € 0,01 over naar hetzelfde rekeningnummer;
- leg in de omschrijving uit dat het om een foutieve overboeking gaat en vraag om terugbetaling.
Reageert de ontvanger niet? Neem dan contact op met de bank van de ontvanger. Die mag geen persoonsgegevens delen, maar kan soms wel als tussenpersoon optreden.
Juridische stappen: laatste redmiddel
Lukt het echt niet om je geld terug te krijgen? Dan kun je een juridische procedure starten. De ontvanger is wettelijk verplicht het geld terug te betalen.
Let op:
- een procedure kost geld (advocaat, griffiekosten);
- weeg goed af of het bedrag dat je terug wilt krijgen opweegt tegen de kosten.
IBAN-Naam Check bij Knab
Bij Knab voeren we bij overboekingen vanuit de Knab App naar Nederlandse rekeningnummers standaard een IBAN-Naam Check uit. Daarbij zijn er drie mogelijkheden:
-
Kleine afwijking
Je ziet de naam die bij het rekeningnummer hoort. -
Naam en rekeningnummer komen niet overeen
Je krijgt een duidelijke waarschuwing. -
Check niet mogelijk
Ook dit melden we direct.
In alle gevallen beslis jij zelf:
- naam aanpassen,
- betaling annuleren,
- of bewust toch doorgaan.
Zo verklein je de kans op een foutieve overboeking aanzienlijk.
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.






