Onderzoek: Ervaren belegger laat geld staan tijdens impactvol nieuws

Beleggen doe je voor de lange termijn met geld dat je kunt missen. Dat uitgangspunt kennen de meeste beleggers wel, maar in hoeverre houden ze zich eraan? Hoe rustig zijn ze werkelijk wanneer de beurzen ineens inzakken? Om dat te ontdekken, onderzochten we - geanonimiseerd - 7.500 geldopnames van beleggingsrekeningen tijdens de afgelopen twee jaar. Jaren waarin vooral corona en de Russische invasie flinke impact hadden op de beurzen.
Gepubliceerd
31 januari 2023
Laatst geüpdatet
8 juni 2023
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 6 december 2022
- Laatst geüpdate: 8 juni 2023
- Leestijd: 3 minuten

Beleggen doe je voor de lange termijn met geld dat je kunt missen. Dat uitgangspunt kennen de meeste beleggers wel, maar in hoeverre houden ze zich eraan? Hoe rustig zijn ze werkelijk wanneer de beurzen ineens inzakken? Om dat te ontdekken, onderzochten we - geanonimiseerd - 7.500 geldopnames van beleggingsrekeningen tijdens de afgelopen twee jaar. Jaren waarin vooral corona en de Russische invasie flinke impact hadden op de beurzen.

Nieuw Knab Beleggen edited

Beheerd beleggen voor de lange termijn

Voor dit onderzoek keken we naar de transacties van klanten die beheerd beleggen bij Knab. Beheerd beleggen wil zeggen dat je je geld laat beleggen door experts. Die experts bepalen de strategie, stellen de portefeuille samen en volgen de beurzen. Klanten handelen dus niet zelf. Ze leggen alleen zelf – periodiek of eenmalig – een bedrag in en geven aan in welke mate de experts risico’s mogen nemen.

Dick Tichelaar (Knab Beleggen): “Bij dit product gaan we ervan uit dat je belegt met geld dat je kunt missen en dat je belegt voor een lange periode van bijvoorbeeld 15, 20 of 30 jaar. De kans op een beter rendement is nu eenmaal groter als je het geld langer laat staan. Je hebt dan immers meer tijd om eventuele tegenslagen weer recht te trekken.

Dit onderzoek laat zien dat verreweg de meeste beleggers zich aan dit principe houden. Toch zijn er bij grote nieuwsgebeurtenissen altijd mensen die nerveus worden en soms zelfs geld van hun beleggingsrekening halen.”

Meest impactvolle gebeurtenissen sinds 2020

Om de impact van een gebeurtenis te beoordelen, kijken we naar het verloop van de AEX en de geldopnames van beleggingsrekeningen in de twee weken ná de gebeurtenis. Bij Knab Beheerd Beleggen kun je altijd geld van de rekening opnemen; een prettige gedachte voor het geval je het geld onverwacht nodig hebt. Maar we gaan er wel vanuit dat je voor die situaties een buffer aanhoudt bijvoorbeeld op een spaarrekening, waardoor je het geld op je beleggingsrekening kunt laten staan.

In een normale situatie haalt – per twee weken - 3% van onze klanten geld van hun beleggingsrekening. Dat gaat dan gemiddeld om 1% van het totaal aan belegd vermogen dat klanten op dat moment bij Knab hebben.

We onderzochten de geldopnames sinds begin 2020. Vier grote nieuwsgebeurtenissen vallen op.

MicrosoftTeams-image (90)

Maart 2020: Scholen en horeca voor het eerst drie weken op slot

Op vrijdag 6 maart 2020 overleed officieel de eerste persoon in Nederland aan corona. Drie dagen later vertelde Rutte dat we geen handen meer mochten schudden. Nog geen week later moesten horeca, scholen en de kinderopvang per direct dicht. Ook het uitoefenen van contactberoepen werd verboden.

Extreme maatregelen met redelijk extreme gevolgen op de beurs. Op 5 maart opende de AEX nog op 561 punten, twee weken later stond de Amsterdamse beurs 158 punten lager. Een verlies van 28%. Het blijkt de meest impactvolle gebeurtenis voor onze beleggende klanten in de afgelopen twee jaar. 8% van alle beleggende klanten nam samen 12% van het totaal belegde vermogen bij Knab op.

Oktober 2020: Dreiging strenge lockdown

In de herfst van 2020 zaten we midden in de gevreesde tweede coronagolf en een gedeeltelijke lockdown. Eind oktober steeg het aantal besmettingen ineens explosief, waardoor de angst voor een strenge lockdown toenam.

In de laatste twee weken van oktober verloor de AEX 6,7%. In die periode nam 3% van onze beleggende klanten geld op van hun beleggingsrekening. Zij namen in totaal 4% van al het belegde vermogen op. Vier keer zoveel als normaal.

Januari 2022:  Dreiging conflict in Oekraïne

2021 was een zonnig jaar voor beleggers. De AEX steeg naar recordhoogte. Maar op maandag 24 januari 2022 noteert de AEX ineens weer dieprode cijfers. Vooral de dreiging van een conflict tussen Rusland en Oekraïne drukte volgens analisten de stemming op de beurzen. Rusland ontkende een invasie te plannen, maar bouwde wel een enorme troepenmacht op aan de grens met Oekraïne.

De AEX verloor op één dag 3%. In de twee weken erna haalde 5% van onze beleggende klanten geld van hun beleggingsrekening. Samen namen ze ruim 2% van al het belegde vermogen bij Knab op. Een ruime verdubbeling ten opzichte van een normale periode.

Februari 2022: Rusland valt Oekraïne binnen

Waar velen al bang voor waren, gebeurde in de nacht van 23 op 24 februari. Het Russische leger viel Oekraïne binnen. Oorlog in Europa, dat heeft uiteraard consequenties op de financiële markten. De beurs opende de ochtend na de invasie 3,6% lager dan het de vorige avond was gesloten.

Op 11 maart stond de AEX 7,3% lager dan ruim twee weken ervoor, toen de Russische invasie begon. In de tussentijd had 7% van onze beleggende klanten geld van hun beleggingsrekening gehaald. Het totaal belegd vermogen van alle Knab-klanten nam af met 5%.

Tijd heelt alle wonden

Net zoals dat dalende beurzen bij beleggen horen, geldt dat ook voor het herstel ná de dalingen. Beurzen herstellen de ene keer sneller dan de andere keer, maar – kijkend naar het verleden – komen ze er altijd weer bovenop. “Op 18 november 2021 tikte de AEX de hoogste stand ooit aan. Alle koersdalingen door corona waren dus alweer tenietgedaan. Dat geldt nog niet voor de koersdalingen als gevolg van de Russische invasie - en de hoge inflatie - al zien we sinds oktober wel weer een stijgende trend op de AEX”, aldus Dick Tichelaar.

Kwart beleggers legt periodiek in

Ruim één op de vier beleggers bij Knab legt periodiek in. Bijvoorbeeld eens per maand € 200. Eén van de voordelen van periodiek beleggen is dat je op verschillende momenten je beleggingen aankoopt. Door elke maand een beetje in te leggen - in plaats van ineens een groot bedrag - kom je altijd uit op een gemiddelde aankoopprijs. Je koopt immers op de pieken, maar ook tijdens de dalen.

Lees over de vijf voordelen van periodiek beleggen.

Ervaren belegger blijft rustig in 2022

Vooral de ervaren belegger blijft rustig als de beurzen dalen. Dat blijkt als we inzoomen op 2022. Het jaar van de Russische dreiging en de daadwerkelijke invasie. En daarmee ook het jaar waarin de koers van de AEX op meerdere momenten scherp daalde. Beleggers met meer dan drie jaar belegginservaring lieten hun geld een stuk vaker staan dan beleggers met minder ervaring.

MicrosoftTeams-image (92)

Dick Tichelaar: “Bij Knab geven we geen beleggingsadvies. Maar deze cijfers over 2022 geven wel een goed beeld van hoe beleggers omgaan met hun belegde vermogen. Je ziet dat 91% van de ervaren beleggers hun geld – ondanks de Russische invasie en de daaropvolgende inflatie – heeft laten staan. Bij de onervaren beleggers ligt dat percentage wat lager. Wellicht brengen dit soort onderzoeken daar in de toekomst verandering in.”

Meer over maandelijks beleggen

Goed om te weten
Dit artikel is niet bedoeld als een persoonlijk advies om te gaan beleggen. Aan beleggen zijn kosten en risico’s verbonden. Je beleggingen kunnen meer waard worden, maar ook minder. Maak altijd je eigen overweging of beleggen iets voor jou is.

Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.

Deel via: