Wat is een DDoS-aanval en wat zijn de gevolgen?
Gepubliceerd
29 januari 2018
Laatst geüpdatet
24 maart 2021
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 29 januari 2018
- Laatst geüpdate: 24 maart 2021
- Leestijd: 2 minuten
Verschillende bedrijven hebben de afgelopen dagen te maken gehad met zogenaamde DDoS-aanvallen. Vooral de websites van banken zijn doelwit. Wat gebeurt er precies bij zo’n aanval, wat zijn de mogelijke gevolgen en hoe wordt het bestreden? 4 vragen en antwoorden over dit - voornamelijk irritante - fenomeen.
1. Wat is een DDoS-aanval?
Een DDoS-aanval (Distributed Denial of Service) is een actie van criminelen. Ze benaderen dan – via verschillende gehackte computers – enorm vaak de website zodat er als het ware een verstopping komt omdat er te veel aanvragen tegelijk moeten worden verwerkt. Dit zorgt ervoor dat de website niet meer normaal kan functioneren, waardoor jij als normale klant ook tijdelijk geen toegang meer hebt.
Heel vervelend dus, maar deze aanvallen zijn primair niet gericht op jouw gegevens of jouw geld. Het draait meer op de bereikbaarheid van de website. Jouw gegevens en geld zijn dus net zo veilig als normaal.
2. Als ze niet uit zijn op mijn geld, waarom doen criminelen dit dan?
Dat is lastig te zeggen. Meestal is het doel van de crimineel niet duidelijk. Het heeft het meeste weg van ordinaire pesterijen. Ervaring leert dat onvrede, balorigheid of wraak hier vaak aan ten grondslag liggen.
Toch valt het ook niet uit te sluiten dat criminelen dit doen om bedrijven af te persen of om de security-afdelingen ‘af te leiden’. Doordat alle focus bij het bestrijden van de DDoS-aanval komt te liggen, kunnen ze misschien op een andere plek inbreken. Bij goed beveiligde organisaties – zoals banken – heeft zo’n afleidingsmanoeuvre echter weinig zin.
3. In hoeverre zijn mijn klantgegevens en mijn geld veilig?
Die zijn veilig. Als gezegd is een DDoS-aanval er niet op gericht om data of geld te stelen, maar enkel en alleen om de beschikbaarheid van de website van een bedrijf (en dus ook haar klanten) te frustreren. Dat maakt het niet minder erg, want het niet beschikbaar zijn van de dienstverlening kan natuurlijk ook voor veel problemen zorgen. Bij banken, maar bijvoorbeeld ook bij overheidsinstanties of online retailers.
4. Wat gebeurt er bij Knab als er zo’n aanval plaatsvindt?
Vanzelfsprekend gaan we niet vertellen wat we allemaal doen om dit te voorkomen. Maar Knab heeft preventieve en detectieve maatregelen genomen, ook om specifiek deze aanvallen te herkennen en af te slaan. Mocht een aanval desondanks toch succesvol zijn, dan liggen er ook draaiboeken klaar om de gevolgen snel het hoofd te bieden. Onze primaire focus is dat we te allen tijde de dienstverlening naar onze klanten kunnen blijven bieden, zoals zij dat gewend zijn.
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.