Onderzoek: Helft van de zzp’ers krijgt te maken met te late betalingen

Bijna de helft van de zzp’ers (48%) kreeg het afgelopen jaar te maken met klanten die hun facturen later betaalden dan afgesproken. Dat blijkt uit ons onderzoek onder ruim 600 zelfstandigen. Opvallend genoeg is dit percentage exact gelijk aan dat van twee jaar geleden: er is dus nog geen verbetering zichtbaar.
Laatst geüpdatet
22 oktober 2025
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 22 oktober 2025
- Leestijd: 2 minuten

Bijna de helft van de zzp’ers (48%) kreeg het afgelopen jaar te maken met klanten die hun facturen later betaalden dan afgesproken. Dat blijkt uit ons onderzoek onder ruim 600 zelfstandigen. Opvallend genoeg is dit percentage exact gelijk aan dat van twee jaar geleden: er is dus nog geen verbetering zichtbaar.

grote-bedrijven-negeren-betaalafspraken-zzper

Grote bedrijven spannen de kroon

Niet elk type opdrachtgever betaalt even slecht. Het vaakst gaat het mis bij grote bedrijven: 35% van de zzp’ers die voor hen werken kreeg het afgelopen jaar minstens één keer te laat betaald. Ook zzp’ers onderling (27%), particulieren (26%) en de overheid (21%) zijn geregeld te laat. Dat laatste is opvallend, want de overheid heeft juist striktere regels voor betaaltermijnen. 
Type klant Betaalde in afgelopen 12 maanden te laat
Grootzakelijk 35%
Zelfstandig ondernemer 27%
Particulier 26%
Overheid 21%

Gemiddeld worden te laat betaalde facturen 18 dagen na de afgesproken termijn betaald. In 16% van de gevallen loopt de vertraging zelfs op tot meer dan een maand.
"Bij een groot bedrijf moet ik soms drie of vier maanden wachten, en dan komt er ineens in één keer een bulkbetaling. De Belastingdienst wacht daar helaas niet op.”  Beroepsduiker - Standaard betaaltermijn: 14 dagen

Te late betalingen drukken op de cashflow

De gemiddelde factuur van een zzp’er in het onderzoek bedraagt ruim € 4.200. Een late betaling kan dus direct voelbaar zijn in de portemonnee. Voor de meeste zelfstandigen blijft het bij frustratie en extra tijd, maar 19% van alle zzp'ers zegt weleens liquiditeitsproblemen te ervaren door te late betalingen.

Zij lossen dat meestal op door tijdelijk spaargeld of privévermogen in te zetten. Anderen stellen hun eigen salaris uit of schuiven betalingen door. Daarnaast moest 23% van de zzp’ers het afgelopen jaar omzet afboeken als oninbaar, gemiddeld 1,4% van hun jaaromzet.

Lange betaaltermijnen vaak tegen de zin van zelfstandigen

Sinds een paar jaar geldt een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen voor grote bedrijven richting zzp’ers, tenzij anders afgesproken. Toch zegt 57% van de zelfstandigen weleens geconfronteerd te worden met langere termijnen van 45 of 60 dagen.
 
Veel zzp’ers accepteren dat met tegenzin, omdat ze bang zijn anders de opdracht mis te lopen. Dat is iets anders dan te laat betalen, maar het betekent wél dat veel zelfstandigen langer op hun geld moeten wachten dan ze zouden willen.

Betaallinks en QR-codes: kleine moeite, groot effect

De meeste zzp’ers (93%) sturen nog voor 'ouderwetse' facturen met daarop alle gegevens zoals naam, factuurnummer en bankrekeningnummer.  Een klein deel kiest voor een moderne aanpak. Vooral zelfstandigen die voor particulieren of kleine ondernemers werken, kunnen met een simpele aanpassing grote winst boeken: een factuur met betaallink of QR-code.
 
Slechts 25% van deze groep zo’n moderne betaaloptie. Onder hen merkt 90% dat hun facturen hierdoor sneller worden betaald – vaak zelfs binnen één dag.
 
“Sinds ik een QR-code toevoeg, hoef ik bijna nooit meer achter mijn geld aan te gaan. In de meeste gevallen betaalt de ontvanger zelfs dezelfde dag nog. Diëtist - Standaard betaaltermijn: 14 dagen

Voor grote organisaties zoals de overheid of grootzakelijke bedrijven, maakt een betaallink minder verschil. Daar werken betaalafdelingen met strikte procedures en vaste betaalrondes. Wat hier vooral helpt, is een foutloze factuur met de juiste inkoopnummers, kostenplaatsen en andere verplichte gegevens.

Tips van mede-zzp’ers om sneller betaald te krijgen

In het onderzoek deelden honderden zelfstandigen hun beste adviezen. Drie rode draden kwamen naar voren:

1. Heldere afspraken vooraf – Zorg dat je factuur direct voldoet aan alle eisen van de opdrachtgever. Denk aan inkoopnummers, kostenplaatsen en correcte gegevens.

2. Persoonlijk contact – Even bellen met de administratie werkt vaak beter dan eindeloos mailen.
 
3. Maak betalen makkelijk – Particulier of kleine ondernemer als klant? Een betaallink of QR-code op de factuur zorgt dat de klant veel (en foutloos) sneller betaalt
 
“Na drie keer te laat betalen bespreek ik het met de klant. Of we maken nieuwe afspraken – bijvoorbeeld vooraf betalen – of ik neem afscheid. Je moet je eigen grens bewaken.” Organisatieadviseur - Standaard betaaltermijn: 14 dagen

Slim factureren loont

De rode draad uit dit onderzoek: hoe makkelijker je het je klanten maakt, hoe sneller je wordt betaald. Voor particulieren en kleine ondernemers werkt een betaallink of QR-code vaak ideaal: met één klik is je factuur voldaan. Bij grote bedrijven draait het vooral om een foutloze factuur met de juiste referenties, zodat deze soepel door de administratie glijdt.


Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.


Deel via: