Steeds meer zzp’ers op workation, financiële voorbereiding schiet tekort
Laatst geüpdatet
21 oktober 2025
Leestijd
5 minuten
- Laatst geüpdate: 21 oktober 2025
- Leestijd: 5 minuten
De workation, waarbij zzp’ers werk en vakantie combineren, wordt steeds populairder. Volgens nieuw onderzoek van Knab kiest dit jaar 41% van de zelfstandigen voor deze flexibele werkvorm. Twee jaar geleden was dat nog 33%. Vooral startende ondernemers zien de voordelen: de helft combineert werk en vakantie. Hoewel deze trend bijdraagt aan een betere werk-privébalans, laat de financiële planning ervan vaak te wensen over.
Dat blijkt uit onderzoek van zzp-bank Knab onder ruim 1.000 zzp’ers.
Workation: Een nieuwe favoriet onder zzp’ers
Workations bieden zzp’ers de mogelijkheid om vanuit een inspirerende omgeving te werken en tegelijk te genieten van ontspanning. Het onderzoek van Knab wijst meerdere oorzaken aan voor de populariteit van de workation.
90% van de zzp’ers gaat in 2024 op vakantie, gemiddeld drie weken. 27% van de zzp’ers zegt te druk te zijn om (langer) te gaan. 20% geeft aan tijdens hun vakantie vaker te werken dan ze willen en 10% gaat niet (langer) op vakantie, omdat ze bang zijn zo werk mis te lopen. Tegelijkertijd vindt 85% het voor hun mentale fitheid belangrijk om op vakantie te gaan. Een workation lijkt dus de ideale oplossing.
Vooral onder starters is de workation populair. 50% van de ondernemers die korter dan een jaar ondernemen plant er eentje. Zij zijn vaak druk bezig zijn met het opbouwen van hun bedrijf en netwerk, maar willen zo toch even de dagelijkse sleur doorbreken.
Financiële voorbereiding ontbreekt
Het financieel plannen van de vakantie en/of workation schiet er bij veel zzp’ers bij in. Slechts 30% verwerkt de vakantiekosten in hun (uur)tarief en 27% zet periodiek geld opzij voor hun vakantie.
Oskar Barendse, Financieel Expert bij Knab, legt uit: “We zien dat vooral de jonge ondernemers hun vakantie financieel veel beter kunnen plannen. En dat begint bij het verwerken van je vakantiekosten in je uurtarief. Reken je nu standaard € 70 per uur? Maak er € 75 van en zet vervolgens elke maand 7% van je zakelijke inkomsten opzij op een aparte spaarrekening. Zo maak je je vakantie financieel mogelijk en heb je waarschijnlijk meer financiële ruimte om echt zorgeloos te genieten.”
Populariteit verschilt per sector
Het Knab-onderzoek laat zien dat de populariteit van de workation per sector flink verschilt. In de sector Media & Communicatie – waar je veel journalisten, marketeers en communicatiespecialisten vindt – is de workation het populairst. Maar liefst 53% heeft er eentje gepland in 2024. Dat komt voornamelijk doordat de aard van hun werk zich er goed voor leent. Al speelt werkaanbod ook een rol.
Zo kunnen zzp’ers in de IT hun werk meestal ook prima vanaf een vakantieadres doen, maar plant ‘slechts’ 22% een workation. Dat is het laagste percentage van alle sectoren. Vermoedelijk speelt mee dat maar 19% zich weleens zorgen maakt of ze voldoende opdrachten hebben. In de media & communicatiesector heeft maar liefst 45% die zorg. Voor ICT’ers is de nood om werk en vakantie te combineren dus minder groot. Zij kiezen vaker voor een reguliere vakantie.
Vakantie essentieel voor mentale fitheid
Knab's onderzoek laat duidelijk zien hoe belangrijk vakantie is voor de mentale fitheid van zzp’ers. 85% van de ondervraagden geeft aan dat vakantie noodzakelijk is om mentaal gezond te blijven. Dit benadrukt hoe cruciaal het is om een goede balans te vinden tussen werk en rust.
------------------------------------------------------------------
Einde persbericht
Noot voor de redactie:
- Voor meer informatie, neem contact op met: Yolanda Bobeldijk 020 - 303 16 99 | pers@knab.nl
- Knab verzamelde in juli 2024 de antwoorden van 1.000 zzp’ers via de eigen website.
- Het hele onderzoek kun je lezen op https://bieb.knab.nl/ondernemen/onderzoek-workation-steeds-populairder-maar-financiële-planning-ontbreekt
- Informatie uit het onderzoek mag worden overgenomen in een publicatie.
- Behoefte aan een interview/extra quotes respondenten en/of Oskar Barendse?
- Interesse om een keer de stemming te peilen onder 250.000 ondernemers? Neem contact op via casper.zwart@knab.nl
Over Knab
Knab is de bank voor zzp’ers. Wij bieden slimme financiële oplossingen, praktische informatie en tools om zzp'ers te helpen hun bedrijf te laten groeien, hun financiën op orde te houden en hun doelen te bereiken.
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.