Knab Kwartaalupdate: Q2 2023

Aan het begin van elk kwartaal delen we kort de belangrijkste strategische prestaties van Knab in het afgelopen kwartaal. Hoeveel klanten kwamen erbij, hoe tevreden zijn zij en hoe verhouden de kosten van Knab zich ten opzichte van de inkomsten? Ook lees je welke nieuwe producten en features klanten verlangen en wat zij kunnen verwachten. Zo krijg je een goed en betrouwbaar beeld van hoe Knab ervoor staat.
Gepubliceerd
3 juli 2023
Laatst geüpdatet
7 september 2023
Leestijd
3 minuten
- Gepubliceerd: 29 augustus 2023
- Laatst geüpdate: 7 september 2023
- Leestijd: 3 minuten

Knab_kantoor

Resultaten tweede kwartaal 2023

Aan het einde van het tweede kwartaal van 2023 regelden zo'n 368.000 Nederlanders hun geldzaken via Knab.  Onder hen meer dan 265.000 ondernemers.

Q2 - 2023 Q2- 2022 Verschil 2023/2022
Netto groei betalende zakelijke klanten + 9.618 + 9.912 -3%
Marktaandeel onder startende eenmanszaken 24% 21% +6 p.p.
NPS (zakelijke klanten) 41 38 +4
Kapitaalratio 23,4% 19,8% +3,6 p.p.

Stijgend marktaandeel startende zzp'ers

Knabs marktaandeel onder startende eenmanszaken is 24%. Dat wil zeggen dat 24% van álle ondernemers die zich met een eenmanszaak inschreven bij KVK, een zakelijke rekening opende bij Knab. Dit marktaandeel ligt feitelijk nog hoger, aangezien ongeveer vier op de tien starters überhaupt geen zakelijke rekening openen, zo blijkt uit eigen onderzoek.

Hoge klanttevredenheid

Elk kwartaal beantwoorden ongeveer 1.500 zakelijke klanten de bekende vraag: In hoeverre zou je Knab als zakelijke bank aanbevelen bij vrienden of familie. Afgelopen kwartaal beantwoordde 51% van de klanten die vraag met een 9 of 10; de zogenaamde promoters. 10% beantwoordde de vraag met een 6 of lager. Dat zijn de 'detractors'.

Klanten geven aan met name tevreden te zijn over het gemak waarmee je bij Knab je bankzaken kunt regelen, de Knab App en de lage kosten.

Verbeterpunten

Natuurlijk vragen we ook wat we kunnen doen om klanten onze klanten blijer te maken.  Op dit moment zijn de meest genoemde verbeterpunten het verbeteren van de bereikbaarheid van onze Servicedesk en het verminderen van het aantal storingen. Aan beide punten wordt hard gewerkt. We verwachten dat de gemiddelde wachttijden aan de telefoon en in de chat het komende kwartaal sterk teruglopen.

Als de klant CEO was

Elk kwartaal laten ruim 1.000 klanten ons weten aan welke (nieuwe) producten of features zij onze teams zouden laten werken, als zij de CEO van Knab waren. Daar komt een top 10 aan klantwensen uitrollen. De tien vaakst genoemde klantwensen in het tweede kwartaal zie je hieronder. De resultaten van dit onderzoek bespreken we maandelijks met het hele bedrijf.

MicrosoftTeams-image (129)

Laatste hand aan drie grote klantwensen

In dit kwartaal legden we de laatste hand aan het vervullen van drie grote klantwensen:

Bv's met meerdere bestuurders en holdings accepteren
Tot voor kort konden alleen bv’s met maximaal één bestuurder bij Knab terecht. Sinds mei 2023 testen we met een klein groepje klanten een nieuw aanvraagproces waarbij ook bv’s met maximaal vijf bestuurders en holdingstructuren een zakelijke rekening kunnen openen. Die testfase is voorbij. Sinds juli 2023 kunnen ondernemers die al klant bij ons zijn hun rechtsvorm wijzigen in de Knab App. Op termijn kunnen ook ondernemers die nog geen rekening bij Knab hebben een zakelijke rekening openen voor deze rechtsvormen.

AOV voor zzp’ers
In samenwerking met verzekeraar Alicia werkten we achter de schermen aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) die goed aansluit bij de wensen van zzp’ers. Sinds augustus kan iedereen met Knab Zakelijk een AOV afsluiten vanuit hun Knab App.

Pensioenbeleggen
In juni bekeken ruim 4.000 zzp’ers ons webinar over hoe je slim je pensioen kunt regelen. Hierin besteedden we ook aandacht aan de gevolgen van de nieuwe pensioenwet. Enkele weken later introduceerden we Knab Pensioenbeleggen. Een fiscaal aantrekkelijke manier voor zzp’ers om te beleggen voor hun oude dag.

Over Knab

Knab is in 2012 opgericht als klantgerichte bank voor álle Nederlanders. Dat is het nog steeds. Maar de focus ligt nu meer op zelfstandig ondernemers. Met intuïtieve financiële producten, praktische informatie en slimme features toegespitst op de behoefte van de zzp’er. Alles om de financiën eenvoudig en goed te kunnen regelen.

Knab
Met behulp van slimme technologie helpt Knab jou meer uit je geld te halen. Door je handige bespaartips en alerts te geven bijvoorbeeld.

Deel via: