Onderzoek: 62% van de jongeren verzendt betaalverzoeken, ouderen vrezen veiligheid
Laatst geüpdatet
2 september 2022
Leestijd
2 minuten
- Laatst geüpdate: 2 september 2022
- Leestijd: 2 minuten
Ondanks de populariteit van betaalverzoek-apps zoals Tikkie, zetten vooral ouderen vraagtekens bij de veiligheid van dergelijke mogelijkheden. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MeMo2 in opdracht van Knab onder ruim 1.000 Nederlanders. Slechts 18% van de senioren boven de 55 jaar schaart de mobiele app onder een van de veiligste betaalmethodes. Bij jongeren ligt dat percentage met 32% een stuk hoger. En dat is in het gebruik terug te zien.
De opkomst van betaalverzoek-apps
Tot drie jaar geleden hadden we in Nederland een groeiend probleem. We gingen steeds vaker zonder contant geld de deur uit. Tegelijkertijd veranderde ons vertrouwde rekeningnummer ineens in een ingewikkeld IBAN-nummer. Hoe konden we nu nog snel die vriend terugbetalen die altijd het etentje voorschiet? En toen was er Tikkie...
Andere banken volgen voorbeeld Tikkie
Halverwege 2016 veroverde Tikkie - de betaalverzoek-app van ABN Amro - binnen no-time ons land. Op dit moment gebruiken ruim vijf miljoen Nederlanders de app. Andere banken konden en wilden niet achterblijven. De meeste banken – waaronder Knab – bieden hun klanten nu ook de mogelijkheid om eenvoudig betaalverzoeken uit te sturen via de eigen bank-app. Knab benadrukt met hun oplossing ook het praktisch nut voor de zzp'er en andere kleine ondernemers.
Vooral jongeren versturen betaalverzoeken via de smartphone
Ruim 6 op de 10 Nederlanders onder de 35 jaar verzendt betaalverzoeken via de smartphone. 16% van alle jongeren doet dit wekelijks. Bij 55-plussers liggen die verhoudingen compleet anders. 2 op de 10 ouderen verstuurt wel eens een betaalverzoek - bijvoorbeeld via Tikkie. Slechts 1% geeft aan dit wekelijks te doen. Ouderen zeggen vooral dat ze dergelijke apps niet nodig hebben en/of niet vertrouwen. Een aantal ouderen gaf aan simpelweg geen smartphone te hebben.
Gebruikers geven betaalverzoek-apps hoge rapportcijfers
Wat opvalt, is dat gebruikers van alle leeftijden erg te spreken zijn over apps waarmee betaalverzoeken verstuurd kunnen worden. De ouderen die een app voor betaalverzoeken gebruiken, beoordelen deze gemiddeld met een 7,7. Jongeren zijn nog iets enthousiaster en geven een 8,1. Door beide groepen worden vooral de snelheid en het gemak geprezen.
Betalen via mobiele app voelt minder veilig dan betalen via computer
Deelnemers aan het onderzoek werden ook gevraagd welke betaalmethode voor hen het veiligst voelt. Nederlanders beschouwen internetbankieren (via de computer) als veiligste betaalmethode (65%). Gevolgd door betalen via iDEAL (63%) en cash (46%). Betalen via een mobiele (betaalverzoek)app voelt voor slechts 22% als een van de veiligste opties.
Betaalvereniging Nederland: betalen via bank-apps is veilig
De website veiligbankieren.nl van de Betaalvereniging Nederland is duidelijk over de veiligheid van betalen via mobiele apps van banken: bankieren via een bank-app is snel, simpel én veilig. Volgens de website beveiligen banken hun apps erg goed en is er nog nooit melding gemaakt van fraude via bank-apps.
De beveiliging van bank-apps is sterk doordat:
- Je altijd moet inloggen met je persoonlijke code van bank-app (2-factor authenticatie).
- Alle gegevens versleuteld worden verstuurd.
- De app automatisch uitlogt.
Er is wel een aantal zaken waar je op moet letten, zodat je de app optimaal veilig houdt:
- Download alleen bank-apps via officiële kanalen zoals de App Store of de Play Store.
- Voer zowel van je telefoon als van je bank-app de updates door die worden aangeboden.
- Gebruik geen openbare wifi-netwerken als je inlogt op je bankomgeving.
Ook Marcel Kalse, mede-oprichter Knab, hoopt de angst voor veiligheid voor mobiel bankieren weg te kunnen nemen: “Zolang je op bovenstaande zaken let, is bankieren via bank-apps veilig. Zonder teveel op de details in te gaan, mag je stellen dat bankieren via een bank-app echt minstens net zo veilig is als bankieren via het web.”
Casper Zwart
Casper is Adviseur Klanttevredenheid bij Knab en heeft daarnaast veel ervaring als schrijver. Hij doet al jaren regelmatig onderzoek naar de behoeftes en ervaringen van zzp'ers.