Zzp’er? Zo speel je handig in op Black Friday

  • Gepubliceerd: 22 november 2019
  • Laatst geüpdate: 25 november 2019
  • 2 minuten

Een nieuwe wasmachine, die ene leuke jurk voor kerst: op Black Friday slaan heel wat consumenten hun slag. Deze uit Amerika overgewaaide feestdag betekent namelijk dat bedrijven hun waar met (hoge) kortingen aanbieden. Dat is makkelijk gezegd als je een retailreus, warenhuis of elektronicagigant bent. Maar ook als zzp’er kun je slim inspelen op Black Friday.

GettyImages-1035609340 (1)-1

Black Friday valt dit jaar op vrijdag 29 november. Op deze dag kun je proberen je omzet over 2019 vlak voor de feestdagen te boosten. Met deze vijf tips ben je goed voorbereid.

1. Zorg voor een unieke aanbieding

Lijkt misschien een open deur, maar: bied je klanten iets wat ze elders niet vinden. Dat kan natuurlijk korting op een product zijn, maar ook een extraatje. Heb je een webshop in kleding en sieraden? Geef dan bijvoorbeeld een paar oorbellen bij iedere bestelling boven een bepaald bedrag. Bied je zakelijke diensten aan? Dan kun je een gratis kennismakingsgesprek ‘weggeven’.

2. Koop zelf scherp in

Deze tip is speciaal voor mensen die fysieke producten verkopen, bijvoorbeeld retailers. Want waar zij voorheen juist marge konden maken rond de feestdagen - consumenten tastten vroeger juist dieper in de buidel in november en december - moeten ze nu ‘klanten kopen’ door korting te geven.

Branchevereniging InRetail adviseerde vorig jaar om het anders aan te pakken: ‘Koop speciaal voor Black Friday aangepaste items in tegen een scherpe inkoopprijs, zoals kleine collecties T-shirts waar je weinig marge op verliest.’ Slim, want de consument verwacht kortingen van 20 tot 50 procent, blijkt uit onderzoek van consumentensite Kieskeurig.nl. Dat is een flink percentage op items die je normaal alleen voor het volle pond verkoopt.

3. Communiceer wat je aanbiedt

Als jouw klanten niet weten dat jij je producten of diensten met korting levert, komen ze ook niet naar je (website) toe. Maak dus duidelijk wat je in de aanbieding hebt vrijdag, bijvoorbeeld met een speciale actiepagina op je website (‘De drie beste deals op een rij’, ‘Alleen vrijdag: 25% korting op dit product’). Of stuur een mailtje, plaats een Facebookpost, zet je aanbieding op Instagram… Je snapt ‘m.

Extra tip: Cadeautjes zijn ook een leuke, duurzame manier om je voorraden te laten slinken. Dat kan weer schelen op de balans over 2018!

4. Denk aan je service

Black Friday kan best wel eens voor extra drukte zorgen. Houd daar rekening mee in je agenda en je winkel, je website, of waar je jouw producten of diensten dan ook aanbiedt. Het belangrijkste is dat je geen beloftes doet die je niet waar kunt maken. Beloof dus niet binnen 24 uur te bezorgen - ook al doe je dit normaal wel - want de kans is groot dat er meer bestellingen binnenkomen dan je binnen 24 uur kunt verwerken. En vergeet niet: ook postbezorgers hebben het druk deze dagen.

5. Denk aan jezelf!

Toe aan een nieuwe laptop? Tijd voor een echt goede koffiemachine? Jij mag natuurlijk ook zelf je zakelijke slag slaan op Black Friday. Check bij je vaste contacten of zij leuke kortingsacties hebben, of scoor bij een grote retailer. En lees eerst nog even onze tips om zelf een goede deal uit Black Friday te slepen.

Je inkopen of eigen koopjes snel en veilig online betalen? Als je online betaalt met je smartphone, wordt de Knab App automatisch geopend. Ook als je via iDEAL betaalt op je desktop of laptop trouwens. Scan vervolgens de QR-code die je via iDEAL te zien krijgt en voilà: je hebt betaald. Open nu een rekening bij Knab en ervaar het gemak.



Fleur Willemsen
Dit artikel is geschreven door Fleur en wordt je aangeboden door Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.


De voordeligste rekening voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland