Knab maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over Knab Cookies.

ZZP Marketing: hoe gebruik je social media? 

Dat het niet zo handig is om dronken foto’s op Facebook te plaatsen, weet je ondertussen wel. En die talloze kiekjes van je avondeten, hoeven ook niet op Instagram. Maar je kunt social media wel als zzp marketing gebruiken. Wij leggen hier uit hoe.

ZZP Marketing

ZZP Marketing: waar is het voor nodig?

Als je in de creatieve sector werkt, ontkom je er meestal niet aan om iets van je werk online te publiceren. Maar ook als coach, boekhouder of consultant is het prettig als mensen online meer informatie over je kunnen vinden.

Social media die je kunt gebruiken

Een heldere website is ideaal, maar ook een social media kanaal kan een goed beeld geven van je kwaliteiten. Wanneer je grafisch werk doet, is Instagram het meest geschikt. Goed met tekst? Gebruik Twitter. Wil je graag een community creëren voor de mensen die gebruik maken van jouw diensten? Bekijk de mogelijkheden op Facebook. En voor elke ZZP’er: ontdek wat LinkedIn voor je kan betekenen. Niet alleen onderhoud je hiermee je netwerk, ook kun je relevante content schrijven, plaatsen en delen.

Verdiep je in dat medium

Wanneer je Instagram gaat gebruiken om je werk te laten zien, verdiep je dan eerst in hoe je dat het mooiste doet. Er is ontzettend veel informatie te vinden over hoe je een succesvolle Instagram pagina maakt, dus gooit niet willekeurig van alles op je profiel. Ook als je net begint met twitteren, zoek dan uit wie er relevant is om te volgen in jouw bedrijfstak, participeer in discussies en voeg daadwerkelijk wat toe. Roepen om het roepen, werkt nooit.

Ik Twitter. Soms een grapje, of een stukje tekst. Ik zie Twitter als verlengstuk van wie ik ben als schrijver. Wanneer je mijn twitterberichten leest, ontdek je een stuk van m’n persoonlijkheid. Maar ik gebruik Twitter nooit om updates te geven over m’n persoonlijke leven.

Babyshower van m’n zusje? Niet geschikt. Wachten op het vliegveld voor een weekendje weg? Hebben m’n volgers niks aan. Hoe ontzettend leuk een bepaalde gebeurtenis in jouw leven ook mag zijn, heel vaak is het voor de buitenwereld simpelweg niet zo boeiend (Of je moet een blogger zijn met 40.000 volgers, maar daar ga ik even niet van uit).

Gebruik je social media dus voor je werk? Houd het dan ook bij relevante posts. En maak een apart account om je familie te laten weten hoe goed je pasta carbonara is gelukt. Of… deel dat gewoon helemaal niet. ;-)


Lianne Marije Sanders
Lianne Marije Sanders geeft in haar artikelen voor Knab slimme tips aan freelancers


Deel via:

Ook interessant voor jou