Social media strategie voor zzp’er: absolute do’s en don’ts

Sociale media worden steeds meer gebruikt, ook door zzp’ers. Met een goede social media strategie vergroot je het bereik van jouw bedrijf en creëer je fans van je onderneming. Daarnaast kan het je helpen om je omzet te vergroten en te specialiseren in een nichemarkt. Hoe je sociale media tot een succes brengt? Dat leggen we hier aan je uit.
Gepubliceerd
14 februari 2018
Laatst geüpdatet
22 februari 2022
Leestijd
5 minuten
- Gepubliceerd: 14 februari 2018
- Laatst geüpdate: 22 februari 2022
- Leestijd: 5 minuten

Sociale media worden steeds meer gebruikt, ook door zzp’ers. Met een goede social media strategie vergroot je het bereik van jouw bedrijf en creëer je fans van je onderneming. Daarnaast kan het je helpen om je omzet te vergroten en te specialiseren in een nichemarkt. Hoe je sociale media tot een succes brengt? Dat leggen we hier aan je uit.

Zzp'ers gebruiken social media

Social media strategie: bepaal je doelgroep

Een goede social media strategie valt of staat met de afstemming op jouw doelgroep. Het is heel belangrijk om eerst te onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo sla je de plank niet mis door in te zetten op de sociale netwerken waar jouw doelgroep niet vertegenwoordigd is.

Check ook altijd eerst welke content je op welk specifiek medium wilt plaatsen. We hebben een overzicht gemaakt welke content geschikt is voor welke sociale media.

overzicht-social-media-strategie-kanalen.png

Do: gebruik foto's en video's

Het klinkt cliché en dat is het ook: een foto zegt meer dan 1000 woorden. En een video zegt meer dan 1000 foto’s. Het is bekend dat gebruikers op social media langer blijven hangen bij een aansprekende foto of video. 

Onze tips
Stem een foto of video af op de doelgroep, en voorzie deze eventueel van een aansprekende filter en een begeleidende tekst met hashtags en een call-to-action. Dit is een aantrekkelijke tekst met een link naar bijvoorbeeld jouw webshop of de website van jouw onderneming

Korte URL
Je kunt de URL van de link die je hierachter plakt korter maken via sites als bit.ly. Zo houd je meer ruimte voor jouw tekst over.

Geoptimaliseerd formaat
Zorg er verder voor dat het formaat van de afbeelding is geoptimaliseerd voor de social media waar je deze plaatst: bijvoorbeeld vierkant voor Instagram. En zorg ervoor dat de kwaliteit goed is, zonder dat je de pixels kunt tellen.

Don't: je bedrijfspagina verwaarlozen

Ben je wel eens op een bedrijfspagina geweest die niet werd geactualiseerd? Dat zag er waarschijnlijk slordig uit. Een van de meest gemaakte fouten door zzp’ers op social media is het niet of slecht onderhouden van de bedrijfspagina. 

Sociale winterslaap voorkomen
Klanten kunnen via social media bijvoorbeeld een vraag hebben gesteld, waar je nooit op hebt gereageerd. Oeps! Of de berichten die op je bedrijfspagina staan, zijn verouderd. 

Zo’n pagina kan nadelig voor jouw bedrijf werken. Niet alleen geef je je (potentiële) klanten het idee dat je bedrijf er niet meer zo toe doet, ook kan het afschrikken om een order te plaatsen of contact met je op te nemen. En dan is het ook nog slecht voor de vindbaarheid van je website. Dat moet je allemaal niet willen. Voorkom daarom zo'n sociale winterslaap!

Dus, wat moet je wél doen? 
Bepaal hoe vaak en op welke dagen jij tijd maakt voor je social media kanalen. Je zou ervoor kunnen kiezen om dit 3 keer per week een half uur te doen. Of iedere dag 10 minuten.

Bouw dit consistent in je ritme of agenda en maak er iedere keer echt tijd voor. Zo houd je alles up-to-date!

Do: wees consistent

Jouw aanwezigheid op social media heeft een grote invloed op hoe jouw bedrijf zich positioneert en presteert als merk. Het is belangrijk dat je steeds dezelfde stijl aanhoudt in je afbeeldingen, logo’s, huisstijl, taalgebruik en bedrijfsnaam. Zo creëer je een sterk merk.

Kracht van je merk
Door dit steeds op elkaar af te blijven stemmen en consistent te houden, wordt je merk krachtiger. Mensen zullen het eerder herkennen en vertrouwen. Dit helpt je weer om sneller zaken te doen en (potentiële) klanten beter te overtuigen.

Nog meer uit je zelfstandige onderneming halen?
Lees dan onze gratis checklist voor zzp'ers, vol met handige tips!

Do: connect met vriend (en vijand) 

Nog een cliché, maar niets is minder waar: sharing is caring. Zodra je een bericht deelt op social media, moet je er ook rekening mee houden dat mensen reageren op je bericht. Ga dan altijd even in gesprek. Goed contact met je (potentiële) klanten is goud waard.

Goed klantencontact
Reageer op een klant die tevreden is. Beantwoord de vraag van een ontevreden klant. Of help nieuwe klanten op weg als ze iets meer informatie nodig hebben. Maar zorg ervoor dat je ook op sociale media in contact bent met je klanten!

Je kunt ervoor kiezen om iemand te bedanken voor zijn leuke bericht of om een vraag te beantwoorden. Deze ‘beloning’ helpt klanten om een positieve ervaring aan jouw bedrijf te koppelen.

Persoonlijke benadering
En wees dan ook meteen persoonlijk, bijvoorbeeld door iemands naam te benoemen in de begroeting: “Hallo Peter”.

Don't: negeren of sneren

Reageer óók op negatieve berichten. Misschien schrik je wel van de reactie van een klant en weet je niet goed wat je ermee aan moet. Niet alle klanten zijn even leuk. Probeer je in ieder geval te spiegelen aan je klant. Door zijn of haar probleem te benoemen, voelt een boze klant zich eerder serieus genomen.

Omgaan met een boze klant 
Een goed voorbeeld om dit te doen is in de volgende stappen: 
1. erkennen dat je de situatie van de klant begrijpt 
2. aangeven dat je het wil oplossen 
3. aangeven hoe je dit gaat oplossen 

Bijvoorbeeld: 
Hallo Peter, ik begrijp dat je het niet leuk vindt dat [...]. Ik wil dit graag voor je oplossen. Dat ga ik op deze manier doen: [...]. Heb ik je zo goed geholpen?"

Scheldende klant?
Als een klant gaat schelden, scheld dan niet terug. Geef aan hoe je het probleem hebt opgelost. Je mag ook aangeven dat je een klant niet goed kunt helpen als hij scheldt. Zo houd je de eer aan jezelf. Dat zien andere klanten ook, en zo zien ze jou als een prettige partij om mee samen te werken. 

Even chatten met je zakelijke bank?

Als je op social media gaat, check dan ook eens de voordelen van hét zakelijk bankpakket van Nederland:

  • Van 8.00 uur tot 20.00 uur chatten met onze medewerkers.
  • Zoveel betaal- en spaarrekeningen als je wilt voor één prijs.
  • De beste klantenservice van alle Nederlandse banken.
    (Opiness: 2015, 2016, 2017)

Check snel wat Knab Zakelijk voor jou kan betekenen.



Stenfinn Deguelle
Stenfinn werkte in 2018 en 2019 voor Knab. Hij schreef verschillende artikelen over (zakelijke) financiën.



Deel via:
Hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers!  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers