Crowdfunding succes van Music at Work: “Je moet echt met de billen bloot”

  • Gepubliceerd: 25 april 2018
  • Laatst geüpdate: 10 september 2018
  • 5 minuten

Music at Work brengt sinds 2014 succesvolle DJ's, songwriters, producers, vocalisten én creatievelingen als Dante Klein en Dimitri Vegas & Like Mike bij elkaar. Eigenaar Rick Haayen regelde via Knab Crowdfunding een zakelijke financiering van € 200.000. In zijn studio spreken we hem over zijn succes: “Dit nummer is nauwelijks op de radio gedraaid, maar heeft inmiddels wel 350 miljoen streams op Spotify.”
Rick-566935-edited

Rick, waarom heb je Music at Work opgericht?

“Om een thuisbasis te zijn voor internationaal, creatief talent van alle disciplines. Al 60 jaar verkopen platenmaatschappijen LP’s, cassettebandjes en cd’tjes. Dat worden er steeds minder. Music at Work helpt zijn klanten al vanaf zijn beginjaren volledig op streamingdiensten als Spotify en YouTube te focussen. 

Door onder andere technische innovaties te omarmen, is Music at Work een uiterst vooruitstrevend partner voor muziekprofessionals. Met de koppeling tussen Amsterdam & Los Angeles hebben we een unieke plek in de internationale muziekindustrie veroverd.” 

Je zet erg in op technologie en innovatie. Waarom is dat zo belangrijk?

“Technische innovaties maken ons werk veel transparanter. We kunnen real-time gedetailleerde afspeelinformatie inzien over onze artiesten, net zoals onze artiesten dat zelf ook kunnen. Denk dan bijvoorbeeld aan het aantal plays van een nummer op Spotify, maar ook in welke week en in welke regio het populair wordt. Zoals bij R3HAB, met zo’n 50 miljoen streams per maand.

Deze transparantie is voor artiesten ook goed, want die zijn lang uitgebuit door platenmaatschappijen. Streaming brengt daar verandering in. Het effect van je song is meteen te meten en direct inzichtelijk. Die transparantie heeft te lang in de muziekindustrie ontbroken.” 

Jouw artiesten hebben succes met de ene na de andere hit. Wat is je geheim?

“De afgelopen jaren is er veel veranderd in de muziek. Technisch gezien is het voor artiesten veel makkelijker om muziek aan de man te brengen. Het is een kwestie van inloggen, uploaden en aanbieden. Maar vaak weten artiesten niet hoe ze hun eigen muziek moeten promoten, wereldwijd. Gelukkig zijn wij daar goed in.”

“Artiesten vergeten soms om hun muziek te promoten. Gelukkig zijn wij daar goed in.”

Videopitch van Music at Work voor Knab Crowdfunding.

Hoe zorg jij er nou voor dat een liedje met potentie ook echt een hit wordt?

“Mijn bedrijf is de verbinder tussen creatie, technologie en innovatie. We werken veel samen met andere partijen, ook met andere labels, songwriters en juristen. Zo komt er in mei bijvoorbeeld een nummer uit in samenwerking met Snoop Dogg. Dat is wel echt vet.

Met deze samenwerkingen zorgen we voor de beste hitjes en commerciële successen. Als creatieveling wil je dat je muziek in afspeellijsten en hitlijsten van streamingdiensten terecht komt, want zo groeit je bereik en verdien je uiteindelijk jouw brood.

Daarnaast hebben we ook een huis in Los Angeles waar artiesten en creatievelingen kunnen samenkomen om ongestoord muziek te maken. Alles is aanwezig: van draaitafels tot een inspirerende omgeving. Artiesten gedijen goed in zo’n omgeving.

"Fans en volgers verwachten steeds vaker updates te krijgen uit het leven van een artiest."

Fans en volgers verwachten door social media steeds vaker updates te krijgen uit het leven van een artiest. De marketing en promotie moet steeds innovatiever en krachtiger. Dat is juist de expertise van Music at Work.

Hetzelfde zie je nu met games voor smartphones waar nummers van artiesten in zijn verwerkt, zoals Beatfever. Er is eigenlijk geen eenduidige wetgeving rondom muziekgebruik en -rechten in dit soort apps. Wij vertegenwoordigen zo’n app dan.”

Waarom besloot je om jouw zakelijke financiering te regelen via crowdfunding?

Traditionele banken durven aan mijn bedrijf geen financiering te verstrekken. De ene bank zou vinden dat ik nog niet lang genoeg besta, de andere dat ik te veel aan het groeien ben in een voor hen onbekend territorium. Deze banken beoordelen vooral op basis van het verleden. Ik moest dus op zoek naar een alternatieve vorm voor financiering.

"Traditionele banken durven mijn bedrijf niet te financieren."

Toen kwam ik via een kennis in aanraking met Knab Crowdfunding. De transparantie en openheid waar ik voor vecht in de muziekwereld, zag ik ook terug bij Knab Crowdfunding. Je moet echt met de billen bloot, want je moet inzage geven in je werkzaamheden, cijfers en papieren.

 "Je moet echt met de billen bloot."

Dat past heel erg bij mij. Ik heb niets te verbergen en ik wil vooral creatievelingen bij elkaar brengen en mooie muziek de wereld in slingeren!”

Hoe vond je het om geld op te halen via crowdfunding?

“Iedere investeerder, en dus iedere klant van Knab die investeert, gelooft echt in jouw bedrijf. Anders zou hij of zij niet in je investeren. Dat geeft best wel een kick, maar ook het vertrouwen dat jouw bedrijf op de goede weg zit.

Je hebt natuurlijk wel iets waar te maken. Ik heb crowdfunding voor een deel gebruikt voor een herfinanciering. Zo kon ik het helemaal zelf uitrollen. En het gaat nu hartstikke goed!”

Jouw lening was in een recordtijd volgeschreven. Wat is je geheim?

“Ik ben in de muziek opgegroeid, zowel in Nederland als de Verenigde staten. Dat is ook een belangrijk onderdeel van het vertrouwen in mij als ondernemer in dit vak. Ik ben al in de muziekindustrie betrokken vanaf mijn geboorte.

Ik heb de kennis en het netwerk, dus ik denk dat dat wel een stuk vertrouwen heeft gegeven. Het is goed om dat aan je investeerders te laten zien. Ik kreeg al snel door dat Knab een groep vaste investeerders heeft (de Knab-crowd, red.). Dat vond ik interessant.

Er waren al veel andere sectoren vertegenwoordigd bij Knab Crowdfunding: van een nieuw filiaal tot een medisch bedrijf dat iets had ontwikkeld. En toen kwam mijn propositie. Zoiets was er nog niet.

Ik had wel de verwachting dat mensen mijn bedrijf snel interessant zouden vinden. Mijn verhaal was anders en vernieuwend. Ik had daarom niet het gevoel dat ik nog ergens mensen moest gaan charteren om in mij te investeren. En ik had ook wel vertrouwen in de investeerders van Knab.”

Waar was je toen je leningaanvraag live ging?

“Er waren wat mensen op mijn kantoor om over wat muziekjes te praten. Het was de vrijdag voor de kerstvakantie. Ik dacht dat de meeste investeerders misschien wel al op vakantie zouden zijn. Dat was het enige waar ik me een beetje zorgen om maakte.

Het systeem had natuurlijk wel al een aantal keer een sms’je naar de investeerders van Knab gestuurd, met de boodschap: Let op, dit gaat eraan komen. Daar zat de video ook bij. Dus die mensen hadden zich daar wel op voorbereid, blijkt.” 

Wat gebeurde er toen je lening live ging?

"Dat was wel crazy. We zaten in mijn kantoor en ik kreeg een appje van Bart van Knab Crowdfunding: "Yes!".

Dat was het. En ik dacht: Huh. Yes? Oké, dan zijn we los nu. Daarna stuurde hij nog een appje: "4 minuten!". Toen heb ik hem maar gebeld: Waar héb je het over? Toen zei Bart: "Dude, we zijn helemaal uitverkocht!"

“Dude, we zijn helemaal uitverkocht!”

Dat was wel echt heel leuk. Ik heb wel even gegild hier. En ik heb wel een paar mensen opgebeld. Ik was zo blij. Het proces was voor mij nieuw en ik was onwetend.

"Het is toch een beetje in het diepe springen. Ook dat is ondernemen."

Het is toch een beetje in het diepe springen. Ook dat is ondernemen, denk ik dan. En dat is ook de Knab manier. Dat hoort er ook allemaal bij. Dat was echt een heel mooi moment, die dag."

En daarna?

Daarna hebben we best wel snel alles geregeld. De oorspronkelijke aandeelhouders konden hun aandelen of geld terugkrijgen. Dat was allemaal keurig geregeld, voor 31 december.

Ik gebruik de lening om mijn bedrijf te herfinancieren en mijn muziekuitgeverij en platenmaatschappij te laten groeien. Nu is mijn bedrijf volledig in eigen handen. En natuurlijk heb ik de financiering ook gevierd!”

Wat was de grootste uitdaging die je tegenkwam toen je ging crowdfunden?

“De muziekwereld is vrij specialistisch en ingewikkeld. De grootste uitdaging was het versimpelen van ons dagelijkse werk en dat te transformeren tot een begrijpelijk verhaal voor potentiële investeerders. Dat was geen gemakkelijke taak. Daarom heb ik een video laten maken.

In ruim 3 minuten zie je wat ik doe en met elke artiesten ik werk. Mijn Crowdfund Coach Arnaud Satter was niet alleen een coach, maar ook mijn sparringpartner. Hij heeft me goed geholpen om er een duidelijk verhaal van te maken. 

Welke gouden tip heb je voor andere ondernemers die behoefte hebben aan een zakelijke financiering?

Probeer je verhaal zo duidelijk en simpel mogelijk aan potentiële investeerders te vertellen. Dat heeft mij veel tijd gekost. En speel open kaart. Dat is niet iets dat iedereen in de zakenwereld zomaar durft. Dat is wel belangrijk.

Als je crowdfunding gaat doen, dan moet je niet proberen mensen zand in de ogen te strooien. Dat gaat gewoon tegen je werken. Dat is het mooie van crowdfunding.”

En heb je ook nog wat goede tips voor jonge talenten?

“Niks komt vanzelf. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is wel iets wat artiesten wel eens denken. Ze maken kunst, en dat zou het moeten doen, denken ze dan. En inderdaad, je liedje moet hartstikke goed zijn, want er zijn naast jouw liedje nog 3.000 goede liedjes. 97% daarvan ziet niet eens het daglicht.

Probeer daarom onder de aandacht te komen én te blijven. Zorg daarom dat je een following opbouwt. Je wil namelijk bij de selectie van artiesten en nummers horen die het wél maken. Daarom moet je jouw fans continu herinneren aan jouw bestaan. Dat is heel belangrijk.

“Je zou elke dag moeten communiceren met je fans. Dat is niet altijd even leuk.”

En je moet online aanwezig zijn. Social media zijn je lifeline. Artiesten die nu opgroeien weten steeds beter hoe ze zichzelf online moeten profileren. Je zou elke dag moeten communiceren met je fans. Dat is niet altijd even leuk. Als je artiest wilt zijn, wil je namelijk niet altijd met je publiek bezig zijn.

Maar dat hoort er wel bij. Aandacht is zoveel als een vingerknip tegenwoordig. Maar als jij het niet doet, dan doet iemand anders het. Dan zijn ze jou weer vergeten.”

Wat zijn jouw toekomstdromen?

“Ik zit daar al middenin. De brug blijven tussen twee culturen blijft extreem belangrijk voor me. En het is prachtig dat ik dat met muziek kan doen. Innovatie, technologie en muziek zijn voor mij altijd belangrijk geweest. Ik bracht muziek en tech samen, en daar neem ik nog steeds het voortouw in.

Tegelijkertijd droom ik ook van een toekomst waarin er geen barrières meer zijn voor creatieve geesten, waar ook ter wereld. Artiesten zijn veel te lang gebruikt, misleidt en uitgebuit.

Maar daar komt gelukkig langzaam verandering in. Er zal steeds meer transparantie komen door de ontwikkeling van nieuwe technologieën en verbeteringen van platformen.

Ik verwacht dat dit leidt tot een nieuwe muziekwereld waarin de kunstenaar en kunstliefhebber dichter tot elkaar komen én direct contact zullen hebben. Klinkt goed, toch?”

Zelf een bedrijfslening regelen via de Knab-crowd?

Ben jij ook enthousiast geworden over de mogelijkheden van Knab Crowdfunding? Check dan hoe jij zelf een zakelijke financiering via Knab Crowdfunding regelt.

Wil je liever investeren in een bedrijf zoals dat van Rick? Dat kan al met een bedrag vanaf € 100. Bekijk dan hoe je kunt investeren via crowdfunding.


Stenfinn Deguelle
Stenfinn heeft dit artikel geschreven voor Knab, de online bank die het anders doet


Op zoek naar een bedrijfsfinanciering?  Check Knab Crowdfunding

Profiteer nu bij Knab van de voordeligste zakelijke rekening van Nederland