Bedrijfsfinanciering: zo kom je ervoor in aanmerking

Het ondernemersbloed stroomt door je aderen. Je hebt een droom of zelfs al een concreet idee om je bedrijf verder te laten groeien. Toch houdt één ding je tegen: jouw spaarpot. Die is niet genoeg gevuld om al jouw ambities te realiseren. Je denkt aan een bedrijfsfinanciering via crowdfunding. Hierbij investeren meerdere partijen gezamenlijk in een bedrijf. Klinkt ideaal, maar hoe kom je ervoor in aanmerking?
Gepubliceerd
20 december 2017
Laatst geüpdatet
12 juli 2021
Leestijd
2 minuten
- Gepubliceerd: 30 januari 2017
- Laatst geüpdate: 12 juli 2021
- Leestijd: 2 minuten

Het ondernemersbloed stroomt door je aderen. Je hebt een droom of zelfs al een concreet idee om je bedrijf verder te laten groeien. Toch houdt één ding je tegen: jouw spaarpot. Die is niet genoeg gevuld om al jouw ambities te realiseren. Je denkt aan een bedrijfsfinanciering via crowdfunding. Hierbij investeren meerdere partijen gezamenlijk in een bedrijf. Klinkt ideaal, maar hoe kom je ervoor in aanmerking?

Actief-of-passief-beleggen-172894-edited.jpg

Bedrijfsfinanciering via crowdfunding

Een lening via crowdfunding is met name geschikt voor ondernemers die op zoek zijn naar groeikapitaal, herfinanciering of extra bedrijfsmiddelen. Ben jij van plan om verder te bouwen aan je onderneming? Dan is een crowdfundlening wellicht iets voor jou. Voor startende ondernemingen zonder bewezen concept is het lastiger om in aanmerking te komen voor een lening. Lastig, maar niet onmogelijk. Deze financieringsvorm is namelijk ook geschikt voor veelbelovende starters met goede financiële onderbouwing.

Goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Denk eraan dat je tenminste beschikt over een meest recente jaarrekening, een ondernemersplan en indien van toepassing een belastingaangifte. Investeerders zijn ook geïnteresseerd in de financiële kant van je onderneming. Als je bedrijf aantoonbaar groeit, is de kans groter dat je in aanmerking komt voor een financiering. Met een financiële prognose geef je een verwachting in de toekomstige inkomsten van jouw onderneming. Schets een realistisch beeld van de groeipotentie van je bedrijf.

Een overtuigende pitch

Staar je niet blind op keiharde feiten en cijfers. Bij crowdfunding gaat het om meer dan dat alleen. Het draait vooral om vertrouwen winnen. Hoe krijg je dat voor elkaar? Bereid een authentieke pitch voor waarin duidelijk wordt dat je een briljant idee hebt en beschikt over de juiste ‘getting-things-done’ mentaliteit. Laat vooral zien dat je weet waar je het over hebt. Jouw financiële situatie kan nog zo goed zijn, als investeerders geen vertrouwen hebben, zal er ook geen financiering plaatsvinden.

Van Nederlandse bodem

Het is belangrijk dat je onderneming gevestigd is in Nederland. Tenminste, als je gebruik wil maken van een Nederlands crowdfundplatform. Ligt jouw bedrijf aan de andere kant van de grens? Dan is het lastig om via crowdfunding een passende match te vinden tussen jou en een investeerder. Een investeerder volgt de ontwikkelingen op de markt namelijk op de voet. Zo kan hij bepalen of jouw onderneming de juiste partij is om geld in te stoppen. En dan is het niet zo handig als jij je op een hele andere markt bevindt!

Het meest geschikte platform

Heb jij als crowdfunder in spe al gekozen voor een crowdfundplatform? Naast het regelen van je financiering, kan je met zo’n platform ook naamsbekendheid creëren door middel van een crowdfundcampagne. Hoe meer gebruikers het platform heeft, hoe meer mensen jouw plannen zien en hoe groter jouw naamsbekendheid uiteindelijk is.

Vergeet je campagne niet!

Oke, we zetten alles nog even op een rijtje. Een bestaand Nederlands bedrijf? Check. Overtuigende pitch geschreven? Check. Gekozen voor een geschikt platform? Check. Nu is het een kwestie van achterover leunen en wachten tot het geld binnenstroomt. Fout! Vanaf dag één tot het behalen van je doelbedrag is het de bedoeling dat je continu de aandacht op jouw plannen probeert te vestigen. Tover met een speciale crowdfundcampagne jouw ambassadeurs om tot klanten.



Arlette Cernëus
Arlette is Content Marketeer en werkt sinds september 2016 bij Knab. Ze schrijft voornamelijk over financiële zaken, zoals hypotheken, verzekeren en belastingen. Zo helpt ze jou grip te krijgen op je financiën.



Deel via:

De voordelige zakelijke rekening van Knab  Check de Knab-rekening

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers