5 vragen aan een crowdfunding coach

  • 2 minuten
  • 1 april 2018

Leon Westmaas heeft 34 jaar bij een grote Nederlandse bank gewerkt. Eind 2013 gooide hij het roer om en begon voor zichzelf als financieringsregisseur. Inmiddels heeft hij al vele MKB-bedrijven aan een financiering kunnen helpen. Een succesvolle financieringsmethode die hij gebruikt is crowdfunding. Tijd voor een interview met deze crowdfunding coach!

ondernemer aan het werk

Leon is trots dat hij MKB-ers mag helpen als crowdfunding coach, want volgens hem is er veel te weinig aandacht voor de financieringsmogelijkheden voor het MKB. Bart Hoogerman, product manager van Knab Crowdfunding, gaat met hem in gesprek.

1. WAT KAN IK ALS ONDERNEMER VERWACHTEN VAN EEN CROWDFUNDing COACH BIJ de AANVRAAg?

"Als coach neem ik de leningaanvrager bij de hand. Crowdfunding is voor iedereen nog redelijk nieuw, dus voor de aanvrager is het fijn dat er een ervaren coach is die weet wat er bij komt kijken. Het hele proces lijkt in de verste verte niet op een traditionele leningaanvraag."

2. WAT DOE JE ALS JE OP BEDRIJFSBEZOEK GAAT BIJ DE LENINGAANVRAGER?

"Ik moet de ondernemer en het bedrijf zo goed mogelijk leren kennen. Een bezoek aan het bedrijf is dan natuurlijk essentieel en bovendien altijd erg leuk. De ondernemer leert mij ook kennen. Samen komen we dan makkelijker tot de beste propositie om investeerders te trekken."

3. WAT IS JOUW ROL TIJDENS HET VERDERE TRAJECT?

"Na het bedrijfsbezoek beoordeel ik de financiële gegevens van het bedrijf en ronden we samen het aanvraagformulier voor de lening af. Na een positief beeld en controle van de crowdfundcoach wordt de aanvraag doorgezet naar de risk coach voor de formele beoordeling. Tijdens dat traject blijf ik in contact met de ondernemers én de beoordelaars."

4. HOE ZORG JE ALS ONDERNEMER DAT JE CROWDFUND CAMPAGNE EEN SUCCES WORDT?

"Door mijn ervaring heb ik natuurlijk genoeg tips voor ondernemers die willen crowdfunden. Zij moeten zich vooral realiseren dat crowdfunding (veel) meer is dan alleen het krijgen van een lening. Er komen veel marketingkansen voorbij die je ten volle uit moet nutten. Daar moet je als ondernemer tijd voor vrijmaken."

5. WAT IS HET GROOTSTE VERSCHIL TUSSEN EEN BANKLENING EN CROWDFUNDING?

"Het eerder genoemde marketingcomponent is de grote onderscheidende factor. Online bereik je ineens heel veel mensen, waardoor je direct een enorme exposure creëert. Als je dit goed aanpakt, ontstaan er automatisch ambassadeurs onder de investeerders voor je bedrijf. Dat is nog eens een win-winsituatie."

ZELF FINANCIERINGSBEHOEFTE?

Klanten van Knab Crowdfunding zijn enorm enthousiast om te investeren in het Midden- en Kleinbedrijf. Leningverzoeken worden steeds snel volgeschreven. Naast de traditionele lening is crowdfunding een mooie financieringsoplossing voor verschillende branches om verder te groeien. Het bereik en de aandacht die een succesvolle crowdfund campagne kan opleveren, is daarbij een enorm pluspunt.


Bart Hoogerman
Bart Hoogerman is Productmanager Crowdfunding bij Knab


Op zoek naar een alternatieve bedrijfsfinanciering?  Check Knab Crowdfunding

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?