5 tips om productiever te werken als freelancer

Hoe goed ben jij in plannen? Je finance managen, werk en privé in balans houden en bewust tijd vrij maken om aan je bedrijf te werken. Soms lijkt een to-do-lijst niet op te houden. Freelance Qollega’s en experts van The Freelance Qommunity helpen je een handje om je mindset op standje ‘productief’ te zetten.  De hoofdvraag voorafgaand van de interviews is: “Wat helpt jou om productiever te werken?”
Gepubliceerd
31 mei 2022
Laatst geüpdatet
31 mei 2022
Leestijd
4 minuten
- Gepubliceerd: 31 mei 2022
- Laatst geüpdate: 31 mei 2022
- Leestijd: 4 minuten

Hoe goed ben jij in plannen? Je finance managen, werk en privé in balans houden en bewust tijd vrij maken om aan je bedrijf te werken. Soms lijkt een to-do-lijst niet op te houden. Freelance Qollega’s en experts van The Freelance Qommunity helpen je een handje om je mindset op standje ‘productief’ te zetten. 

De hoofdvraag voorafgaand van de interviews is: “Wat helpt jou om productiever te werken?”

Freelancer wil productiever werken

Tip 1 van Kasper van der Laan: doe het gewoon 

Een kort maar krachtig antwoord in de vorm van een motto: “Door dingen te doen, krijg je dingen gedaan.” Juist, doe het! Uitstellen is aanstellen. 

Tip 2 van Eline Vink: manage je energie 

What’s in the name als het gaat over lijstjes afvinken! Procesverbeteraar Eline Vink praat liever niet over ‘time management’. Tijd valt nou eenmaal niet te managen: “Ik kies bewust voor energy management omdat je hier wél controle over hebt. Ik start de dag met een half uur om mijn eerder bedachte to-do-lijst te reviewen. Vervolgens begin ik met grote taken en ik werk die af volgens de Pomodoro-techniek. Kleine taken doe ik tijdens de break en ik neem ook bewust de tijd om te bewegen of schoonmaken, los van lunchpauzes. Sinds ik dit doe, werk ik maximaal 4 tot 5 uur per dag en krijg ik meer gedaan dan een ‘normale’ werkdag van 8 uur. De blokken zijn voor mij heilig.” 

Tip 3 van Lindsay Arts: less is more

Een echte Queen in grenzen aangeven. Ondernemer Lindsay Arts: “Mijn klanten weten dat ik ad hoc taken niet doe, daarin moet je je opdrachtgevers opvoeden dat niet alles op het laatste moment kan.” Als professional noemt ze zichzelf een echt gewoontedier. Haar week begint altijd met het opnemen van een podcast, op dinsdag doet ze finance en vrijdag maak ik mijn planning voor die week erop. Ze is een geoliede machine.

Voor haar geldt ook: “Less is more. Zorg dat je dagelijks drie prio to do’s hebt en werk die sowieso af. Een life hack kan zijn om aan het einde van je werkdag te zorgen dat je de volgende ochtend fijn kan beginnen. Oh, en zorg voor een fijn opstart en afsluitritueel. Zo luister ik in de ochtend een werk gerelateerde podcast en sluit ik de dag af met opruimen en een lekker muziekje!” 

Tip 4 van Sven Klerks: een off-dag is ook een dag 

Zit je er niet lekker in? No worries, zegt Sven Klerks. “Ik ben meer van een To Don’t. Soms heb je zo’n dag waarvan je weet: dit is niet mijn beste dag. Zo’n dag dat je niks uit je vingers krijgt en je eigenlijk al weet dat je die to-do-lijst never nooit af krijgt, en de punten die je wel gedaan krijgt voelen maar half. Mij helpt het dan enorm om al vroeg op de dag de boel de boel te laten en helemaal niks te doen. Accepteren dat je die dag niks doet. Gebruik die dag om jezelf te herpakken en op te laden, in plaats van jezelf helemaal leeg te trekken op die Grote To Do’s. De volgende dag begin je met frisse energie en knal je die lijst er zo doorheen!”

Tip 5 van Carlijn Vader en Marieke Alberts: Trello is dé tool 

Projectmanager Carlijn Vader weet wel hoe ze haar projecten moet managen (natuurlijk): “Ik gebruik een Trello board waar ik mijn zakelijke to do’s op bijhoud. Projecten label ik op kleur. Omdat het digitaal is, kun je de items op volgorde van prioriteit slepen. Iedere morgen begin ik de dag door het rangschikken van de to do’s, zodat ik een heldere focus heb en dus van belangrijk naar minder belangrijk werk. Of juist het lastigste aan het begin van de ochtend plan. Het is heerlijk om een to do naar de kolom ‘done’ te slepen. Máár zodra de lijst met to do’s te lang dreigt te worden, schroom ik niet om kritisch te zijn en tickets naar de kolom ‘won’t do’ te slepen.”

Copywriter Marieke Alberts is ook onwijze fan van Trello: “De automatische functie + Butler van Trello zorgt bij mij voor enige regelmaat en dus rust in mijn schema. Ik heb dit Trello board aangevuld met mijn eigen reminders zodat ik altijd iets kan doen én weet wat te doen. Bryan Ye maakte dit naar aanleiding van het 'no schedule, just 3 lists' productiviteit systeem van Marc Andreesen” 

Fijne werkweek! Op naar meer productiviTijd ;).




The Freelance Qommunity
Freelancen hoeft helemaal niet zo eenzaam, onzeker of moeilijk te zijn. Wij geloven dat naast vrijheid en zelfstandigheid, verbinding en zekerheid ook bij the freelance life hoort. The Freelance Qommunity is een online platform dat freelancers helpt aan een ijzersterk netwerk, de juiste kennis en die vette nieuwe klus. Zo maken we van freelancen het leukste beroep van de wereld!


Deel via:

Het gezelligste freelance-netwerk van Nederland  Sluit aan bij Qommunity!

Profiteer nu bij Knab van hét zakelijk bankpakket voor zzp'ers