Knab maakt gebruik van cookies voor een goede werking van de site, voor tracking en voor het bijhouden van statistieken. Ga je verder op de site? Dan stem je erin toe dat wij cookies plaatsen. Lees meer over Knab Cookies.

Crowdfunding succes: zo haalde SkiWebshop.nl € 200.000 op

In 12 jaar tijd is SkiWebshop.nl uitgegoeid tot een van de grootste online skispecialisten van Nederland. Het dynamische bedrijf heeft ondertussen een afzet in meer dan 40 landen. Maar groeien, dat is iets waar oprichter Vladimir Bashev en zijn vrouw Margo Crooijmans nooit genoeg van krijgen: stilstaan betekent immers achteruitgaan. Via Knab Crowdfunding deden ze daarom een oproep voor een financiering van € 200.000. In de showroom in Breda vertelt Margo meer over het Crowdfunding succes.

5Y3C9187-348018-edited.jpg

Skiwebshop.nl voor crowdfunding succes

‘’Na zijn internationale sportcarrière is mijn man Vladimir jarenlang skileraar geweest. Toen hij verhuisde naar Nederland was het dan ook niet zo gek dat hij iets met zijn passie voor skiën wilde doen. Hij richtte SkiWebshop.nl op, een webshop gespecialiseerd in technische skikleding tegen een scherpe prijs.’’

Wanneer ben jij ‘aan boord’ gekomen?

’In 2009. De webshop maakte in dat jaar een gigantische groei door. Het werd zo druk, dat ik besloot om mijn baan op te zeggen. Ik werkte op dat moment al 25 jaar als manager en bestuurder in de gezondheidszorg. Of ik heb getwijfeld? Geen moment, ondernemen is echt mijn ding.’’

Wat vind je zo leuk aan ondernemen?

‘’Ik haal veel energie uit het bedenken en in gang zetten van nieuwe projecten. Als het project dan ook nog slaagt, geeft dat een enorme boost. Bij SkiWebshop.nl ben ik constant bezig met innoveren, ontwikkelen en het inspelen op nieuwe situaties en behoeftes. Geen dag is hetzelfde: wat je vandaag bedenkt, kan morgen alweer achterhaald zijn.’’

Jullie hadden financiering nodig, hoe merkten jullie dat?

‘’Op een gegeven moment kun je de groei van je bedrijf niet meer financieren uit eigen middelen. Om verder te groeien in het buitenland, hadden we een financieel steuntje in de rug nodig. We zijn als eerste naar de bank gegaan. Heel standaard, maar zeg nou zelf: bij een financiering denk je toch als eerste aan de bank? We kregen een lening, maar dat was lang niet genoeg om al onze plannen te realiseren.’’

Hoe zijn jullie in contact gekomen met Knab Crowdfunding?

‘’Collin, een partner van Knab Crowdfunding, gaf hier in Breda een lezing over Crowdfunding. We gingen er zonder verwachtingen heen, maar waren meteen enthousiast. Crowdfunding is innovatief. Het is echt van deze tijd en daarom past het bij ons en het bedrijf. Uiteindelijk hebben we heel veel andere platformen bekeken en vergeleken, maar met Collin en Knab hadden we meteen een klik. Dat vonden wij belangrijk!’’

Jullie zijn binnen een half uur gefinancierd door 116 bedrijven en particulieren, wat is jullie geheim?

‘’Bizar, he? Onze Knab Crowdfunding-coach gaf van tevoren al aan dat ze dacht dat het snel zou gaan. Maar binnen een half uur € 200.000? Dat hadden we nooit verwacht. Dat zoveel mensen vertrouwen hebben in ons bedrijf en product en ons willen steunen, geeft een enorme kick. Een geheim hebben we niet: we hebben gewoon onze passie gedeeld en dat heeft gewerkt.’’

5Y3C9184-446224-edited.jpg

Hoe zijn jullie uiteindelijk begonnen met de Crowdfunding-campagne?

‘’We zijn begonnen met het schrijven van een pitch. Onze coach raadde ons toen aan om ook een video te maken over ons bedrijf, zodat mogelijke investeerders een beeld zouden krijgen van de mensen achter SkiWebshop.nl. We hadden alle middelen in huis en hebben in een week de hele video gemaakt: van het draaiboek tot aan de montage. Het was even stressen, maar uiteindelijk heeft het z’n vruchten afgeworpen.’’

Wat zijn de fijne neveneffecten van Crowdfunding?

‘’We kregen ineens ontzettend veel media-aandacht. Dat hadden we niet verwacht. We merken ook dat we meer naamsbekendheid hebben gekregen. Hoe zich dat uit in de verkoop is nog even afwachten: het wintersportseizoen is nog maar net begonnen.’’

Hoe ziet jullie toekomst eruit met de financiering?

‘’We willen blijven groeien. Niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Op dit moment zijn we bezig met een onderzoek naar verschillende buitenlandse markten. Welke kanalen zijn relevant? Hoe kunnen we onze doelgroep het best bereiken? Inmiddels weten klanten uit meer dan 40 landen ons te vinden, maar we kunnen nog veel meer internationaal doen.’’

Heb je nog tips voor andere bedrijven die aan de slag gaan met Crowdfunding?

‘’Een goede crowdfund-campagne vergt veel tijd. Begin daarom ruim van te voren met een planning en werk alles goed uit. En oja, vergeet vooral niet te genieten. Bij grote logge organen, zoals de bank, draait het voornamelijk om de financiële onderbouwing. Bij Crowdfunding gaat het ook om jouw passie. Want als je plezier hebt in wat je doet, zien investeerders dat ook.’’

Ondernemer of investeerder? Probeer Knab

Ben jij net als Margo en Vladimir ondernemer en ben je op zoek naar een lening? Of wil je juist investeren in een bedrijf zoals SkiWebshop.nl? Knab Crowdfunding brengt investeerders en ondernemers samen. Neem eens een kijkje op onze website of ga meteen aan de slag.


Arlette Cernëus
Arlette werkt bij Knab. Wij helpen jou om grip te krijgen op je financiën en het maximale uit je geld te halen.


Deel via:
Crowdfunding

Ook interessant voor jou

Ben jij als ondernemer op zoek naar een snelle en gedegen financiering?